Måske er det mest amerikanske skuespillere og film, du har i tankerne, når du skal have dit jævnlige Netflix-fix.

Men der er også en hel del danskere, der har haft stor succes på den populære streamingtjeneste, der i mandags kunne fejre fem års fødselsdag i Danmark.

Én af dem er den 46-årige danske filmfotograf Eigil Bryld, der til dagligt bor i New York.

Da han blev hyret som cheffotograf på første sæson af den amerikanske politiske serie 'House of Cards', var streamingtjenesten så ny, at han stadig ikke anede, hvad Netflix var.

- Jeg havde aldrig hørt om Netflix, da jeg fik sendt manuskriptet. Jeg tænkte derfor, at det var noget nyt, men ikke mere nyt end andre ting, siger Eigil Bryld.

Om Eigil Bryld
  • 46-årig dansk filmfotograf bosat i New York
  • Cheffotograf på første sæson af den amerikanske hitserie 'House of Cards'
  • Vandt i 2013 en Emmy i kategorien: 'Outstanding Cinematography for a single-camera series' for sit arbejde med 'House of Cards'
  • Har primært arbejdet med film og arbejder i øjeblikket på filmen' Oceans Eight', der har premiere i 2018.
  • Har arbejdet på blandt andet 'House of Cards', 'In Bruges' og 'Becoming Jane'.

- Men det viste sig jo at være med til at ændre medielandskabet. De var nok de første til at centrere deres projekter omkring bestemte filmfolk, hvor de sagde: Her har du nogle penge: Vis os, hvad du får ud af det.

Eigil Bryld (th) ses her blandt andet sammen med sin kone, den danske forfatter Naja Marie Aidt, i forbindelse med premieren på 'House of Cards' i 2013. (Foto: Jemal Countess © 2013 Getty Images)

Første sæson udviklede David Fincher, der også var instruktør på de første to afsnit, og Eigil Bryld sammen. Og Netflix havde fra start gjort det klart, at de havde stor autonomi, fortæller han.

- Netflix var helt nyt, så de prøvede selvfølgelig at skabe en unik profil. Blandt andet ved at give os ret stor frihed. Samtidig fik vi penge til to sæsoner – uden at der skulle laves en pilot først. Det gjorde også, at vi kunne bruge mange flere penge, end man ellers gør.

En kunstnerisk udfordring

Han understreger dog, at der var tale om frihed under hårde produktionskrav. Og det smittede både af på selve produktionen og var en stor kunstnerisk udfordring.

- Det største problem var, at på de 130 dage, vi optog, skulle vi optage ni timers film – svarende til 3-4 minutter om dagen. Så man kan ikke lege så meget og flippe så meget ud. Det handler om at holde fast i nogle bestemte fortællekneb og få det til at fungere.

Den største udfordring for ham var, at ’House of Cards’ blev skrevet og instrueret undervejs af skiftende manuskriptforfattere og instruktører.

Den amerikanske skuespiller Kevin Spacey (tv) spiller hovedrollen i den populære amerikanske serie 'House of Cards'. Her ses han i sæson 1, hvor Eigil Bryld var cinematographer/cheffotograf. Der findes indtil videre fem sæsoner. (Foto: Patrick Harbron © Netflix)

Det gjorde, at han kun kunne se få dage frem ad gangen, samtidig med, at han skulle sørge for, at de 13 afsnit også skulle ende med at fungere som én stor film.

- Det havde jeg ikke prøvet før og ved ikke, om jeg har lyst til at prøve igen. Det endte med at blive en fantastisk, men også virkelig krævende oplevelse, fortæller Eigil Bryld, der endte med at vinde en Emmy for sin præstation.

- Jeg er rigtig glad for min Emmy. Da vi optog var Netflix ingenting, og vi vidste jo ikke, hvad der ville komme til at ske. Det kunne være, det ville blive et kæmpe flop, siger han og tilføjer:

- Men havde jeg vidst, hvor stor en succes det blev, havde jeg hurtigt købt nogle aktier i Netflix.