Dar Salim brænder igennem som desperat far - men kan ikke redde ny dansk film alene

Skuespillet er i top, men de rørende øjeblikke mangler i 'Til vi falder', mener anmelder.

Louise (Lisa Carlehed) og Adam (Dar Salim) tackler sorgen over deres forsvundne søn vidt forskelligt i Samanou Acheche Sahlstrøms film 'Til vi falder'. (Foto: Jacques Mezger © Scanbox)

Et øjeblik har forfulgt mig gennem de seneste år.

Det er billederne af skuespilleren Peter Plaugborg, der får en indsprøjtning og dør i løbet af nogle minutter.

Vi er så vant til at se folk dø på film. En hel narkobande kan blive plaffet ned med maskinpistoler i løbet af få sekunder, fædre og sønner og mænd med hvert deres eget selvstændige liv kan forsvinde for øjnene af os, og vi gider knap nok løfte et øjenbryn. Hele hære på tusinder af mennesker kan blive udslettet med et par bomber. Det sker jo hele tiden.

Men at se Peter Plaugborg få en indsprøjtning og derefter gispe efter vejret, indtil hans krop synker livløs sammen, er en helt anden historie. Mest af alt fordi Plaugborgs figur, Niels, i filmen 'I dine hænder', gerne vil dø. Det er hele filmens udgangspunkt.

En uhelbredelig sygdom har gjort ham så træt af livet, at han vil gøre en ende på det. Og uanset hvor meget den livsglade sygeplejerske Maria insisterer på, han skal finde glæden i livet, står Niels fast. Det er vildt. Det er trist. Det er smukt. Det er alt muligt, vi ikke er vant til at se på.

Forud for den danske premiere på 'Til vi falder' har Dar Salim allerede modtaget en pris for sit portræt af den sorgramte far, Adam. Således blev han kåret som 'Bedste skuespiller' ved filmfestivalen Tallinn Black Nights i Estland sidste år. (Foto: Jacques Mezger © Scanbox)

Forsvunden søn er som en slumrende vulkan

Det øjeblik forfulgte mig også, mens jeg så den nye film af instruktøren bag 'I dine hænder', Samanou Acheche Sahlstrøm.

Jeg sad og ventede på et tilsvarende særligt øjeblik af skønhed, livsvisdom og overraskelser i historien om et ægtepar på cirka 40 år, der rejser tilbage til deres lejlighed i en spansk badeby, hvor deres lille søn forsvandt sporløst nogle år tidligere.

Politiet vil gerne lukke sagen ved at konkludere, at drengen er druknet. Det er moderen Louise tilfreds med. Hun vil videre. Hun er ikke færdig med sorgen, men orker ikke flere spekulationer om dødsårsag og eventuelle skurke.

Adam, hendes mand, giver ikke op. Han ser spor overalt, måske fordi han modtager konvolutter med menukort, hvorpå nogen har skrevet 'jeg ved, hvad der skete med din søn'.

Den forsvundne søn er naturligt nok en slumrende orkan mellem de to. Det ene øjeblik kan de blive optændt af deres gamle kærlighed, mens de leger i strandkanten. Det næste går Adam amok på et par, der vil købe deres lejlighed. Så sidder Louise og taler med et dansk par og beskriver deres dreng, som om han stadig er i live.

Senere forfølger Adam en ung mand, som Louise senere ser ud til at indlede en slags affære med. På et tidspunkt hvisker Louise til Adam, at hvis de går hver for sig, vil deres dreng forsvinde. Det er kun deres fælles minde, der gør, at han eksisterer.

Den svenske skuespiller Lisa Carlehed, der spiller Dar Salims hustru i 'Til vi falder', har tidligere medvirket i serier som 'The Rain' og 'Bedrag'. Og så er det også hende, der spiller den svenske politikommissær i Jonatan Spangs kontroversielle parodier på 'Broen', der var indslag i programmet 'Tæt på sandheden med Jonatan Spang'. (Foto: Jacques Mezger © Scanbox)

Når aldrig ind i øjeblikket

Det er netop filmens omdrejningspunkt. At Louises og Adams liv sammen både bliver holdt oppe af og er ved at gå til grunde takket være sønnen. Det er en spændende og smuk tanke.

Men øjeblikket, hvor 'Til vi falder' løfter sig, som 'I dine hænder', hvor den rammer et nyt blik på tilværelsen, indfinder sig ikke.

Det behøver en film naturligvis heller ikke have, og den behøver ikke have et særligt klimaks som Peter Plaugborg-scenen for at vise karakter, og 'Til vi falder' behøver skam heller ikke blive bedømt efter samme målestok som 'I dine hænder'.

De to film har bare så meget tilfælles, at det virker indlysende at stille dem op over for hinanden.

De handler begge om mennesker, der er helt derude, hvor livet – eller i hvert fald glæden ved livet – er ved at høre op. Hvor det ikke er til at bære, og hvor et nyt blik på tilværelsen dukker op.

Det er et afsindigt spændende sted at være, nok mere for en historiefortæller og en filosof end for et menneske, og det understregede dansk-franske Samanou Acheche Sahlstrøm med sin debutfilm 'I dine hænder'.

I 'Til vi falder' cirkler han mere omkring emnet og serverer en række scener, der belyser og undersøger, hvordan et par, som på gådefuld vis har mistet deres fælles søn, reagerer. Men han når aldrig ind i øjeblikket.

Uanset hvor troværdige Lisa Carlehed og Dar Salim er, og Salim er virkelig troværdig som den eksplosive Adam, er det som om, filmen bliver ude i undersøgelsen, i teorien.

(© Scanbox)