Den har det vildeste tvist til allersidst: Bestseller-bog er blevet til omstridt Netflix-serie

Den nye Netflix-serie 'Behind Her Eyes' deler i den grad vandene.

Ligesom i bogen 'Behind Her Eyes' byder Netflix' nye miniserie på et altoverskyggende plot-tvist. (© Netflix)

- Det her er så fucking godt, men samtidig er jeg rasende. WTF.

- Jeg er fuldstændig overvældet over 'Behind Her Eyes'. Det var underligt og skræmmende. Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om slutningen.

- Blev færdig med 'Behind Her Eyes' og… huh? Jeg ved ikke, om jeg skal være imponeret, forvirret, om jeg skal se den igen, eller om jeg pludselig blev høj uden at vide det, inden jeg gik i gang.

Ovenstående er bare et lille udpluk af de reaktioner fra folk på Twitter, som har set den spritnye Netflix-miniserie 'Behind Her Eyes'.

Og som du måske allerede har gættet, har serien, der er baseret på Sarah Pinboroughs bestseller-bog fra 2017 af samme navn, en yderst overraskende slutning.

En slutning, som vi dog ikke vil spoile noget fra her.

Men selve handlingen i 'Behind Her Eyes' lyder lidt som noget, man har set og hørt før.

Louise, der er en ung enlig mor, sidder på en bar, hvor hun pludseligt støder ind i en mystisk mand. Manden kommer med søde komplimenter, og de ender med at tilbringe natten sammen.

Men næste dag, da Louise møder op på kontoret, opdager hun, at manden er hendes nye chef. Og at han har en gudesmuk kone, Adele, som er taget med ind på kontoret for at hilse på.

I 'Behind Her Eyes' møder Louise og David hinanden på en bar, og mødet udvikler sig efterfølgende til et seksuelt forhold. Dagen efter finder Louise dog ud af, at David er hendes nye chef, og at han har en kone. (Foto: NICK WALL © Netflix)

Men gnisterne mellem Louise og hendes chef, David, dør ikke ud, og de fortsætter deres hede sex-eskapader på kontoret, når alle andre er taget hjem. Men efter et tilfældigt møde opstår der et uventet venskab mellem Louise og Adele, og herfra bliver Louise indlemmet i en mystisk menage-a-trois med det pæne par.

Anmelderne er delte

Netflix's nye thriller-miniserie har ikke kun givet Twitter-folket et WTF-oplevelse - den har også delt anmelderne.

Herhjemme har HeavenofHorror.dk, der anmelder alt indenfor gyser/horror-genren, givet serien fem ud af seks stjerner.

- Den er bestemt værd at se. Godt nok blev jeg ret irriteret undervejs over forskellige del-elementer, men heldigvis giver alt perfekt mening i sidste ende. Selve slutningen på denne miniserie er i øvrigt helt fantastisk!, skriver anmelderen.

Hos Soundvenue er man ikke helt ligeså begejstret for 'Behind Her Eyes', som får tre ud af seks stjerner.

- På den ene side sluger jeg råt seks åleglatte afsnit frem mod det endelige overraskende tvist, der sætter sig frydefuldt som en klump i halsen. På den anden side væmmes jeg så meget over både skuespil, indhold og udtryk, at jeg til tider undervejs får lyst til at drukne mig selv i en flaske af hovedpersonens yndlings-Chardonnay, skriver Soundvenues anmelder.

Louise (venstre) og Adele udvikler et venskab, som med tiden bliver til et mystisk trekantsdrama. (© Netflix)

The Guardians anmelder er slet ikke begejstet, hvilket overskriften 'Hvem vidste, at en trekant kunne være så kedelig?' mere end hentyder.

- Skal man holde ud? Anmeldelser af bogen lover et plot-tvist, der er umuligt at gætte, men kombinationen af en uinspireret dialog og dårligt skuespil gør det svært at nå slutningen, lyder det fra The Guardians anmelder, der giver serien to ud af fem stjerner.

Genre har trendet i flere år

Det har især de sidste ti år været en kæmpetrend at udgive bøger med et stort og overraskende tvist, og det startede med bogen – og senere filmen – 'Gone Girl', fortæller Line Miller, der er forlagschef for oversat fiktion hos Politikens Forlag.

Genren kaldes domestic noir og har helt specifikke genretræk.

- Ofte er der en upålidelig førstepersons-fortæller, som vi som læser tror på – indtil der cirka to tredjedele henne i bogen sker et vanvittigt tvist i plottet. Et andet genretræk er, at det ofte handler om kvindens sfære. Om hjemmet og de stramme rammer i en kernefamilie, fortæller hun.

At 'Behind Her Eyes' er gået fra at være en succesfuld domestic noir -roman til at blive filmatiseret til en Netflix-serie, overrasker heller ikke forlagschefen.

- Det er en genre, som går rigtig godt fra bog til skærm. Den er ekstremt plotdrevet, og plotdrevne historier egner sig virkelig godt til filmatisering. Det er nærmest mere reglen end undtagelsen, at domestic noir-romaner bliver filmatiseret, siger Line Miller.

Line Miller er overbevist om, at det er en genre, der er kommet for at blive.

- For tre-fire år siden ville jeg nok have sagt, at opturen for genren var ved at slutte, men nu vil jeg sige, at det er en fuldstændig etableret genre, som er kommet for at blive.

Samtidig er streamingtjenesterne med Line Millers egne ord "vilde efter nyt indhold", og det betyder, at der over en bred kam har været godt gang i rettighedssalget på mange forskellige bøger.

- Et godt eksempel er 'Queens Gambit'. For fem år siden var der nok ikke mange, der havde tænkt, at en 40 år gammel bog, der handler om skak, skulle filmatiseres og blive en kæmpemæssig succes.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk