Dén scene glemmer du aldrig igen: Væmmelig og voldsom dansk gyser borer sig helt ind

'Breeder' fik vores anmelder til at gyse - selv efter han var gået ud af biografmørket.

32-årige Sarah Hjort Ditlevsen spiller Mia i 'Breeder', som bliver taget til fange og tortureret i en kælder, da hun prøver at finde ud af sandheden om et skummelt firma. (Foto: MADS ENEQVIST © LevelK)

Spoiler-advarsel: Denne anmeldelse indeholder enkelte detaljer om plottet i 'Breeder'.

Meningen med en gyserfilm er, at man skal blive bange.

Ja, hallo, selvfølgelig er det meningen med et gys, at man skal gyse, hvor svært kan det være, vil du formentlig indvende.

Men jeg smider nu alligevel omkring mig med den slags banaliteter. Et hurtigt blik på de strømlinede amerikanske horrorfilm, der skyller ind over danske biografer for tiden, tilbyder nemlig publikum at blive bange under kontrollerede former.

Det må ikke gøre RIGTIG ondt.

Gyset skal helst kun vare ved i 10-15 minutter, efter at lyset i biografsalen spreder sin oplyste helse. Og inden længe er filmens blodtørstige psykopater, overnaturlige gespenster eller kødædende zombier kun et fjernt minde – ligesom nabobørnenes udklædning ved sidste års halloween.

Det er jo noget pjat.

En orn'li gyserfilm skal da ind og flå i sjælen - den skal sidde i knoglemarven resten af livet.

Thomas (spillet af Anders Heinrichsen) er Mias mand, som laver forretninger med den virksomhed, hvor Mia bliver taget til fange - og bliver udsat for skrækkelige ting. (Foto: MADS ENEQVIST © LevelK)

Gyset skal komme piblende frem fra underbevidstheden, når du ser en mand købe en lidt for stor motorsav i dit lokale byggemarked, eller du ved en fejl kører gennem en egn, hvor bønderne skuler underligt.

Du skal mærke 'Rosemarys baby' komme snigende, når du hører om en fødselsdepression eller tænke på 'Ondskabens hotel', når nogen har tænkt sig at isolere sig med familien i en svensk skovhytte.

Og når nogen fremover taler om at forlænge deres liv til det naturstridige, måske endda for evigt, skal du tænke på spædbørn og unge kvinder, der er indespærret i en betonkælder på en nedlagt fabrik. Du skal se Sara Hjort Ditlevsen ligge halvnøgen i en kold celle, mens hun som et stykke kvæg bliver brændemærket på overarmen af en psykopat, som bagefter køler såret på den mest ydmygende måde, man kan forestille sig.

Den scene glemmer du nemlig ikke igen.

Sagt på en lidt anden måde: Forfatter Sissel Dalsgaard Thomsen og instruktør Jens Dahl holder sig velsignet lidt tilbage med deres 'Breeder'. Den VIL faktisk gyse, altså for alvor, og den insisterer på at bore sig vej ind i din underbevidsthed. Og at blive der.

Det er en blodig virkelighed, vi træder ind i i 'Breeder', og filmen er tydeligvis ment som et udtryk for menneskehedens historiske misbrug af kvinder, siger filmanmelder Per Juul. (Foto: MADS ENEQVIST © LevelK)

I sin opbygning er den ganske vist temmelig traditionel.

Fire mennesker støder ind i hinanden i en lækker rigmandsbolig ved en dansk kyst: En ung, naiv kvinde, hendes hemmelighedsfulde mand, en østeuropæisk au pair-pige og en lyssky kvinde, der står i spidsen for et firma med planer om at give velhavende mennesker ny ungdom og evigt liv.

Inden længe er østeuropæeren ofret, mens den lyssky kvinde træder i karakter med sin manglende moral, og den naive kvinde viser handlekraft. Der er ikke rigtig noget af det, der overrasker.

Der kommer heller ikke meget kød på figurerne, som mest har en rolle, de skal udfylde, for at filmen skrider frem. Klart mest spændende er hovedpersonen, Mia, der dyrker hestedressur på eliteplan og har en utæmmelig sexlyst, som hun slet ikke kan få styret med sin fraværende mand.

Tortur og forsvarsløse fanger

Når 'Breeder' gør indtryk trods de vante tankegange skyldes det voldsomheden.

I 'Breeder' befinder vi os et sted, hvor gravide kvinder bliver behandlet umenneskeligt, for at andre kan opnå evig ungdom. (Foto: MADS ENEQVIST © LevelK)

Psykopaten, The Dog, spillet af Morten Holst, er virkelig et udyr, der hygger sig med at torturere de halvnøgne, unge kvinder i kældrene. Og Sara Hjort Ditlevsen er kompromisløs, som det sjældent er set på dansk film, i rollen som Mia.

Filmen er tydeligvis ment som et udtryk for menneskehedens historiske misbrug af kvinder. Det er dog ikke utænkeligt, at scenerne med tortur af de forsvarsløse fanger ender med at finde fans i sadistiske kredse. Helt fint.

Der er ikke noget rent og pænt ved 'Breeder'. Den støder og generer, helt ukontrolleret.

Den insisterer på at gemme sig på ubehagelige steder, når lyset bliver tændt igen.

Den er – gys – rigtig væmmelig...

'Breeder' har premiere i biograferne den 31. oktober.

(© LevelK)
Facebook
Twitter