Deres kærlighed var forbudt: Ny storfilm fortæller Afrikas glemte kærlighedshistorie

DR har mødt instruktør Amma Asante, der sørger for, at den svære kærlighed mellem Ruth og Seretse ikke bliver glemt. 'Kærlighed Kender Ingen grænser' har dansk premiere i morgen.

Nelson Mandela beundrede dem for alt det, de stod imod for at kunne leve sammen i frihed.

De var på forsiden af alle de britiske aviser og magasiner i årene efter deres møde i 1947.

Og deres kærlighed og mod førte i 1966 Botswana til selvstændighed.

Men kun de færreste kender historien om Ruth Williams og Seretse Khama. Instruktør Amma Asante gjorde heller ikke.

Rosamund Pike og David Oyelowo spiller rollerne som Ruth Williams og Seretse Khama, der trodsede alverdens modstand og insisterede på deres ret til at være sammen. (© United International Pictures)

- Hvordan kunne jeg aldrig have hørt om dem?

Hun slår ud med armene og hæver øjenbrynene over sin egen uvidenhed. Først da den danskgifte instruktør, der er vokset op i London med ghanesiske forældre, blev opfordret til at lave en film om den forbudte kærlighed, lærte hun historien at kende.

Det fortæller hun fra et mødelokale på et hotel i København, hvor den 47-årige instruktør møder pressen forud for premieren på ’Kærlighed Kender Ingen Grænser’.

Pinligt ikke at kende historien

- For to et halvt år siden ringede David Oyelowo til mig, begynder Amma Asante.

David Oyelowo, der er født i England af nigerianske forældre, er kendt for sin rolle som Martin Luther King i filmen ’Selma’. Nu var han meget opsat på at fortælle en anden vigtig historie om race og rettigheder.

- Han spurgte, om jeg havde hørt historien om Ruth og Seretse. Og det havde jeg aldrig! Hvilket jeg, da jeg lærte historien at kende, var lidt pinlig over, siger Amma Asante.

Men så læste hun bogen ’Colour Bar’ af Susan Williams, som endte med at danne forlæg for hendes film. I bogen læste hun om britiske Ruth Williams, der forelskede sig i Seretse Khama fra Bechuanaland, det nuværende Botswana.

I filmen bliver Ruth af sin søster slæbt med til et bal i London, hvor hun ender med at møde Seretse. De hører jazz sammen, danser og forelsker sig lynhurtigt - og hovedkuls - i hinanden.

Men deres møde i 1947 bliver mildest talt ikke billiget. Af nogen. På gaden i London, hvor man på det tidspunkt ikke er vant til at se hvide kvinder med sorte mænd, råber de 'abe' efter ham og 'tøjte' efter hende. Ruths far slår hånden af hende, da hun fortæller, at hun vil gifte sig med Seretse, der udover at være sort også viser sig at være arving til tronen i Bechuanaland.

De britiske myndigheder gør alt for at forpurre ægteskabet, der ifølge dem vil skade både Botswana og det Britiske Imperium.

Men den britiske "modtagelse" af deres kærlighed er intet mod, hvad der venter parret i og omkring hans hjemland.

Her er apartheid netop blevet ophøjet til lov, og fra at være ildeset i London bliver deres ægteskab i Bechuanaland betragtet som en decideret forbrydelse.

Seretses onkel, der har magten i landet, vil ikke acceptere, at hans nevø, der snart skal lede landet, har slæbt en hvid kvinde med hjem som sin hustru. Og de britiske myndigheder bliver heller ikke mildnet med tiden.

Parret må leve adskilt i flere år - i filmen cirka 3,5 år, i virkeligheden cirka 7 år.

Asante: Jeg er fascineret af historier som denne

Da David Oyelowo gjorde opmærksom på den glemte kærlighedshistorie, havde Amma Asante lige haft succes med filmen ’Belle’, der også handlede om kompleks kærlighed på tværs af racer. Derudover har hun qua sit ophav - hendes forældre er fra Ghana - altid interesseret sig for historier fra Afrika om selvstændighed.

- Mine forældre voksede op i en koloni, som de så blive selvstændig. Min far taler altid om, hvor meget den selvstændighed betød for ham som individ.

- Med denne historie var jeg først og fremmest fascineret af, at Seretse gik alt dette igennem og bagefter var med til at lede sit land til selvstændighed.

Da Amma Asante så gamle billeder af Seretse i Londons gader med hat og regnfrakke, mindede det hende om billeder, hun som lille så af sin far, da han lige var kommet til England for at studere – ligesom Seretse gjorde det i 1940'erne.

Den del af filmen, der foregår i det daværende Bechuanaland, er filmet i det nuværende Botswana, hvor temperaturen visse dage nåede op over 50 grader. Her ses Amma Asante sammen med David Oyelowo på settet. (Foto: Stanislav Honzik © PATHE UK)

Amma Asante beundrer Ruth og Seretse for deres kærlighed og mod. Og forsøger med filmen at rejse dette spørgsmål: Var Ruth og Seretse to stærke personer, der fandt hinanden, eller gjorde deres kærlighed dem stærke sammen?

Hun svarer selv.

- Og det ved jeg ikke. Men jeg ved, hvordan det er at elske nogen, men hvis du gav mig to kontinenter, tre lande og tre regeringer, der sagde ”vi er alle imod dig”, ville jeg så klare det? Og det ved jeg, at jeg ikke kunne. Så for mig er Ruth og Seretse nogle sande helte.

En ren kærlighed

Valget af David Oyelowo i rollen som Seretse var oplagt. Og da Amma Asante sendte filmens manuskript til skuespilleren Rosamond Pike - blandt andet kendt for sin Oscarnominerede rolle i ’Gone Girl’ – gjorde Pike også her valget nemt for Asante.

- Hun forstod renheden i deres kærlighed. Hun så altid Seretse som en mand, som Ruth blev forelsket i, og ikke bare som den første sorte mand, der nogensinde havde stillet Ruth et spørgsmål, og så stak hun bare af med ham. Hun så renheden i deres forhold, og det var sådan, jeg ville gå til historien.

På settet

  • Filmen er delvist filmen i Botswana, det daværende Bechuanaland, hvor historien udspiller sig. Ifølge Amma Asante er der ikke andre steder i Afrika, der ligner. Landskabet er meget fladt og på grund af varmen - visse dage er det over 50 grader - er træerne meget tørre og har ingen blade.

  • - Når man filmer historiske dramaer, er man normalt begrænset af, at man kun kan skyde fra én vinkel, for lige ved siden af ser det moderne ud. I Botswana kunne vi filme 360 grader. Og med en drone i luften kunne jeg skyde de flotteste billeder af landskabet.

  • - Derudover castede vi folk fra Botswana til filmen, så vi havde de rigtige ansigter med.

  • - Jeg kan personligt godt lide det særlige ansvar for at fortælle historien autentisk, der følger med, når man optager i det rigtige land. Ved at være dér og besøge og optage de steder, hvor Ruth og Seretse levede, bliver man hele tiden holdt op på at gøre sig umage.

Ifølge Amma Asante er historien i sig selv en vigtig påmindelse om kolonitiden og forholdet mellem det afrikanske land og dets tidligere kolonimagt. Og efter Brexit-afstemningen i juni sidste år er historien kun blevet mere relevant, mener hun.

- Da jeg blev født, var EU ved at blive formet. Og mit liv blev bedre, efterhånden som båndene i Europa blev stærkere. At der i Storbritannien var folk fra hele verden gjorde en positiv forskel på, hvordan jeg blev set på i mit eget land.

Amma Asante taler videre om, hvad der virker som en mærkesag for hende.

- Med Brexit klipper man båndene med de befolkninger, som vi tidligere har haft et godt forhold til. Det får mig til at tænke på adskillelse og ikke på sammenhængskraft. Den historie, vi fortæller med filmen, handler om at se værdien i, at folk finder sammen og skaber en historie for fremtiden. Samtidig kigger filmen på, hvorfor regeringer dengang syntes, at det var en god idé at holde folk adskilt i stedet for at bringe dem sammen.

Virkelighedens Ruth og Seretse med deres børn Jacqueline og Ian i 1956. Seretse Khama blev i 1965 valgt som den første præsident i det selvstændige Botswana. Han døde af kræft i 1980. Ruth døde i 2002. Siden 2008 har Ian Khama været præsident i Botswana.

Og det er derfor, at periodedramaer som dette har resonans og relevans i dag, mener Amma Asante.

- De viser os, hvor langt vi er kommet i dag. Og nu kan vi se, hvor lang vej der stadig er.

’Kærlighed Kender Ingen Grænser’ har dansk biografpremiere 9. marts 2017.

Facebook
Twitter