'Det er stadig én af mine yndlingsfilm': Sådan ændrede ikonisk horrorfilm filmverdenen for altid

'Ondskabens øjne' banede blandt andet vej for helt ny type kvindelig filmhelt, mener ekspert.

(© Illustration: Oliver Seppo)

Nogle film er som et hurtigt måltid. Man indtager dem, fordøjer og glemmer så alt om, hvad det egentlig var, man smagte.

Så er der film, der er ligesom en god vin: Man husker dem længe efter, man har slubret den sidste dråbe i sig. Og de bliver kun bedre med årene.

Sådan er det også med filmverdenens svar på en god Chianti (serveret med fava-bønner).

I år er det nemlig 30 år siden, mange af os første gang stiftede bekendtskab med den lynende intelligente – og bevares, morderiske og menneskeædende – psykiater Hannibal Lecter på det store lærred i horrorklassikeren 'Ondskabens øjne'.

Filmen er for længst gået over i historien som én af de bedste film nogensinde, og det ville nærmest være en umulig opgave at beskrive alle de rekorder og bedrifter, filmen har opnået siden premieren i 1991.

Men en hurtig overflyvning viser alligevel, at filmen som én af bare tre film nogensinde har vundet fem af de vigtigste Oscar-priser – de såkaldte "Big Five"-Oscars – i kategorierne bedste film, bedste instruktør, bedste manuskript eller filmatisering samt bedste mandlige og kvindelige hovedrolle.

Herudover er den føromtalte kannibalistiske psykiater (spillet af Anthony Hopkins) samt FBI-agenten Clarice Starling (spillet af Jodie Foster) bredt anerkendt som tilhørende nogle af filmhistoriens bedste skurke og helte.

Og de mange rosende ord er fuldt fortjente, mener filmanmelder Maria Månson:

- Det er stadig én af mine yndlingsfilm! Der er noget tidløst over den. Det er et sublimt godt stykke håndværk på alle niveauer fra scenografi, kameraarbejde og klipning til instruktion og skuespil.

- Det hele går bare op i en højere enhed, og det er én af de milepæle, som virkelig stikker op i filmhistorien.

Det er tv-serien 'Clarice' det seneste bevis på. 30 år efter premieren på filmen har FBI-agenten nemlig fået sin egen serie, der netop har haft premiere i USA. Fra i dag, søndag, kan den også ses på Viaplay.

Clarice Starling (spillet af Jodie Foster) på vej ind for at afhøre Hannibal Lecter. 'Ondskabens øjne' havde biografpremiere i februar 1991. (Foto: AF Archive © Mary Evans Picture Library 2020. Credit: Mary Evans/AF Archive/Orion Pictures)

Clarice Starling er et nybrud i filmhistorien

Men hvordan i alverden gik det til, at en film i den på det tidspunkt ildesete horrorgenre både endte med at gøre rent bord ved Oscar-uddelingen – og i øvrigt indtjente omkring 14 gange sit budget ved billetlugerne?

Det er der mange forklaringer på, hvis man spørger Maria Månson. Én af de vigtigste er uden tvivl filmens kvindelige helt, den indelukkede og kløgtige FBI-agent Clarice Starling.

- Vi har set masser af stærke kvinder i film før, men de bliver ofte amazone-kvinder – for eksempel Ripley i 'Alien'-filmene. De bliver muskelbundter, bliver hårde og påtager sig nogle af de traditionelt konservative maskuline træk, siger Maria Månson og uddyber:

- Clarice er derimod lillebitte. Vi ser hende tit i selskab med mænd, der nærmest er en halv meter højere end hende selv. Hun går ikke i sexet tøj, men bliver alligevel hele tiden seksualiseret. Hun skal bruge sin kløgt og sig selv for at redde verden. Dét er et nybrud i filmhistorien. Hun kan kun løse sin opgave på grund af den indre rejse, hun gennemgår i løbet af filmen.

- Vi ser hende tit i selskab med mænd, der nærmest er en halv meter højere end hende selv, siger Maria Månson om den dobbelte kamp, Clarice kæmper i filmen. (© Illustration: Oliver Seppo)

Den rejse foregår blandt andet i samarbejde med føromtalte Hannibal Lecter, som hun er nødt til at afhøre i jagten på en anden seriemorder, den psykisk forstyrrede Buffalo Bill, der flår huden af sine kvindelige ofre.

Lecter vil gerne hjælpe, men forlanger personlig information om Clarice til gengæld.

- Hun er usikker i starten, men læser ret hurtigt Lecter godt nok til at være ærlig over for ham. Jeg tror faktisk, at hans tiltro til hende giver hende ekstra styrke. Hun lærer simpelthen at stole på sine evner siger Maria Månson.

Og styrken kan den unge FBI-agent have god brug for. Hun kæmper nemlig på flere fronter, forklarer Maria Månson:

- Det er åbenlyst, at hun skal jagte en morder og bliver konfronteret med psykopater og galninge hele tiden. Men hun har også en kamp, der foregår på arbejdspladsen, hvor folk ikke respekterer hende for det, hun er. Enten tager de hensyn, eller også vil de ikke lytte – simpelthen fordi hun er kvinde.

Jodie Foster debuterede allerede i slutningen af 1960'erne som børneskuespiller og medvirkede blandt andet i den ikoniske film 'Taxi Driver' som bare 12-årig. (Foto: AF Archive © Mary Evans Picture Library 2020. Credit: Mary Evans/AF Archive/Orion Pictures)

To Oscar-priser på tre år

Lyder det som en kompleks omgang at skulle portrættere for selv en garvet skuespiller? Så læg dertil, at du skal spille din rolle med nærmest minimalistiske bevægelser og samtidig vise, at alle din karakters kampe foregår på indersiden.

Altså ikke noget med stort, flashy skuespil, voldsomme vredesudbrud eller hysterisk kampgråd undervejs, som filmen skrider frem.

- Det var en film, der vendte op og ned på mange af de konventioner, man var vant til, lyder det fra Maria Månson.

Missionen lykkes dog til fulde for Jodie Foster, der foreviger den klejne Clarice Starling (Jodie Foster er i øvrigt blot 160 centimeter høj). I løbet af filmens omkring to timer lange spilletid leverer hun faktisk så overbevisende en præstation, at hun ved den efterfølgende Oscar-uddeling vinder prisen for bedste kvindelige hovedrolle.

To glade skuespillere med hver deres glitrende Oscar-statuette til prisuddelingen i 1992. (Foto: Ronald Grant Archive © A.M.P.A.S. / Ronald Grant Archive / Mary Evans)

Dermed bliver hun én af blot 14 kvinder i filmhistorien, der har vundet mere end én hovedrolle-Oscar – den første vandt hun for sin rolle i 'Anklaget' i 1989.

- Jodie Foster er en fremragende skuespiller. Du fornemmer den kamp, der er lige inde bag øjnene på hende. Hun er subtil i sit spil. Alle kampene og kompromiserne foregår ligesom indvendigt, lyder vurderingen fra Maria Månson.

Faktisk har Jodie Fosters Clarice-karakter skabt efterdønninger helt op til i dag. Hun baner nemlig vejen for en helt ny type kvindelig helt på film og tv, mener Maria Månson:

- Langt de fleste af de kvindelige detektiver, vi er blevet vant til at se i de nordiske dramaserier, har træk fra Clarice. Jeg tror i hvert fald ikke, at Sarah Lund fra 'Forbrydelsen' havde været den samme uden Clarice.

Clarice Starling (til højre) har ikke levet forgæves. Hun har nemlig inspireret et væld af nordiske kvindelige krimi-detektiver - blandt andet den sweaterklædte Sarah Lund (spillet af Sofie Gråbøl) fra 'Forbrydelsen'. (© Illustration: Oliver Seppo)

Maria Månson anbefaler 3 andre film med stærke kvinder

  • 'Fargo' (1996): - De fleste stærke kvinderoller bliver gjort stærke fysisk. "Amazonerne" ser vi mange af i for eksempel superheltefilm. Men den underspillede, tænkende kvindelige hovedrolle er sværere at finde. Men Frances McDormands rolle som Marge Gunderson i 'Fargo' er en dybt kompleks karakter. Hun er højgravid og skal samtidig løse et mysterium, der indeholder både mord og kidnapning. Hun vandt en Oscar for rollen.

  • 'Zero Dark Thirty' (2012): - Det er også værd at nævne Jessica Chastain i 'Zero Dark Thirty', hvor hun spiller en kvindelig agent, der jager Osama bin Laden. Igen er man aldrig i tvivl om, at hun er en stærk kvinde, men hun fylder ikke så meget rent fysisk.

  • 'His Girl Friday' (1940): - 'His Girl Friday' er en screwball-komedie (film med kvik, vittig dialog og tossede optrin) helt tilbage fra 1940, men den byder faktisk også på en spændende kvindelig karakter, nemlig Hildy Johnson, der spilles af Rosalind Russell. Hun spiller en rapkæftet journalist, der svarer igen og nærmest fungerer på lige fod med mændene i filmen. Det har været meget nyt for 80 år siden.

I tiden efter 'Ondskabens øjne' har man indimellem skullet spejde langt efter en film med Jodie Foster på plakaten, men det skyldes ifølge Maria Månson dels, at hun er meget kræsen i forhold til sine roller. Og så skyldes det, at hun insisterer på at have et liv uden for skærmen.

- Hun ville have et liv ved siden af. Hun ville have tid til at gå med sine børn til lægen eller til fodboldkampe. Men hun har stadig mange filmhits på listen – 'Contact' og 'Panic Room' for bare at nævne to.

I de senere år har den dobbelte Oscar-vinder dog mest helliget sig rollen som instruktør. Hun har blandt andet instrueret afsnit af både 'House of Cards', 'Orange is the New Black' og 'Black Mirror'.

Hendes seneste filmrolle var i 'Hotel Artemis' fra 2018, men senere i år kan vi se frem til at se hende i 'The Mauritanian'. Her spiller hun forsvarsadvokaten Nancy Hollander, der skal forsvare Guantanamo-fangen Mohamedou Ould Salahi.

Og det passer som fod i hose i forhold til de skuespiljob, Jodie Foster i de senere år har valgt at takke ja til, slutter Maria Månson:

- Skuespilmæssigt vælger hun meget få roller og oftest noget med politiske undertoner.

Clarice Starling-figuren lever stadig videre. Senest i tv-serien 'Clarice', der netop har haft premiere på den amerikanske tv-kanal CBS. Den kan også ses på Viaplay i Danmark. Her er det den australske skuespiller Rebecca Breeds, der indtager hovedrollen. (© MGM Television Entertainment Inc. & CBS Studios Inc.)

Gennembrud for en hel genre

Hvorvidt Jodie Foster kommer til at overgå sine tidligere bedrifter med rollen i 'The Mauritanian', ved vi ikke endnu. Indtil videre er det dog 'Ondskabens øjne', der står tilbage som hendes definerende film.

Men horrorklassikeren er ikke kun særlig på grund af Jodie Fosters eminente skuespil, hvis man spørger Helle Kannik Haastrup, der er lektor og forsker i film, medier og celebritykultur ved Københavns Universitet.

Filmen blev nemlig et gennembrud for en hel genre.

- Det er imponerende, at en horrorfilm vinder så mange Oscar-priser. Horror bliver ofte betragtet som en lavkulturel genre, og den finder i hvert fald sjældent vej til Oscar-uddelingens store priser. Horror er ofte henvist til special effects-priserne sammen med sci-fi-film, siger Helle Kannik Haastrup og uddyber:

- Dermed bliver 'Ondskabens øjne' et regulært gennembrud for horrorgenren. Prisregnen lukker instruktør Jonathan Demme ind i det gode selskab – og så er det bare to helt fænomenale skuespilpræstationer af Jodie Foster og Anthony Hopkins.

Helle Kannik Haastrup husker i dag særligt én scene fra filmen.

- Det første møde mellem Hannibal Lecter og Clarice Starling er suverænt fortalt. Hun har på forhånd fået at vide, hvor farlig han er, og så møder hun den her lille, undseelige mand, der hurtigt viser sig at være både super intelligent og uhyggelig.

- Der foregår virkelig en magtkamp, hvor han ydmyger hende både i forhold til udseende og karrieredrømme, men hun nægter at lade sig påvirke. Og så leverer han den berømte replik om, hvordan han spiste en mands lever med fava-bønner og en god Chianti-vin. Den scene er stadig ikonisk – selvom filmen er 30 år gammel.

Hvis du har set filmen, kender du også den berømte scene, hvor Hannibal Lecter fortæller, hvordan han spiste ét af sine ofres lever "with some fava beans and a nice Chianti". (© Illustration: Oliver Seppo)

'Det var ikke gået i dag'

Lad os lige dvæle ved den ikoniske scene et øjeblik.

For selvom lige netop sætningen omkring fava-bønner (der i øvrigt også kaldes hestebønner på dansk) og Chianti-vinen ubetinget hører til filmens mest berømte, er det faktisk også her, filmen tager sig en kreativ frihed i forhold til den bog, den er baseret på.

I Thomas Harris' bog 'The Silence of the Lambs' fra 1988 er det nemlig ikke Chianti, men Amarone, som Hannibal Lecter indtager sammen med sine bønner og leveren fra ét af sine ofre.

I bogen bliver man også klogere på, hvorfor Buffalo Bill flår huden af sine kvindelige ofre. Mens han i filmen mestendels portrætteres som en mentalt forstyrret morder, bliver det i bogen gjort klart, at han ønsker at blive som sin mor, som han mistede som ganske ung.

Netop Buffalo Bill-figuren – som han bliver fremstillet i filmen – blev kritiseret, da filmen udkom i 1991, forklarer Helle Kannik Haastrup.

- Det blev faktisk kritiseret allerede dengang, at man satte lighedstegn mellem det at være transkønnet og kriminel afviger. Det var ikke gået med sådan en figur i dag.

Hverken den kontroversielle skurk, den nye rødvin eller andre af forskellene mellem bog og film ændrede dog på udfaldet ved Oscar-uddelingen i 1992: Her blev 'Ondskabens øjne' som nævnt belønnet med prisen for bedste filmatisering (adapted screenplay på engelsk).

Helle Kannik Haastrup er enig med Maria Månson i, at filmen stadig er værd at se i dag – 30 år efter, vi første gang kunne gyse over Buffalo Bill, heppe på Clarice Starling og blive skræmt fra vid og sans af Anthony Hopkins' menneskeædende psykiater.

- Instruktør Jonathan Demme gør filmen æstetisk interessant og løfter den ud over dét "blot" at skræmme sit publikum.

'Ondskabens øjne' kan blandt andet lejes hos Blockbuster, Viaplay, SF Anytime og YouTube Movies.

Helle Kannik anbefaler 3 andre skræmmende film og serier

  • 'Seven' (1995): - Den er lidt mere dyster i sit visuelle udtryk og i sin kritik af det moderne samfund. De syv dødssynder danner rammen for historien og efterforskeren bliver, med sin tro på retfærdighed, på en måde sin egen værste fjende. Spillet mellem den manipulerende seriemorder og detektiverne er også centralt her, og dermed ligger den i forlængelse af 'Ondskabens øjne'. Den har stjerner som Morgan Freeman og Brad Pitt i de bærende roller.

  • 'Psycho' (1960): - Hitchcock-filmen har også det psykologiske spil i højsædet, hvor karakteren Norman Bates er en splittet personlighed – med en dominerende mor. Det er ultraklassikeren indenfor horrorgenren. Mordet i brusebadet er et ikonisk sted i filmhistorien på grund af klippestilen og imponerer også, selvom filmen har over 60 år på bagen. 'Psycho' holder stadig, selvom den nok næppe er lige så skræmmende i dag, som den var, da den kom frem.

  • 'Hannibal' (tv-serie, 2013-15): - Tv-serien om Hannibal Lecter er en stilsikker prequel til 'Ondskabens øjne', hvor vi ser vi danske Mads Mikkelsen brillere som den uhyggelige, men meget velklædte kannibal – også her i tæt samspil med en FBI-agent spillet af Hugh Dancy. Serien blev Emmy-nomineret og var med til at cementere Mikkelsens status som en international stjerne.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk