'Det er vildt, det her!' Her er filmene fra Cannes-festivalen, du skal glæde dig allermest til

Filmanmelder Per Juul Carlsen gør status over de bedste film fra filmfestivalen i Cannes.

Den norske film 'De uskyldige' er ifølge Per Juul Carlsen et af højdepunkterne fra filmfestivalen i Cannes i år. (© Mer Film)

Filmfestivalen i Cannes har haft et klart mål i år: At sparke nyt liv i det go'e gamle filmmedie oven på den coronakrise, der aflyste festivalen sidste år, og som har lukket biograferne og givet streamingtjenesterne gyldne dage.

Hvor mange af filmene, der reelt får biografpremiere herhjemme, er dog endnu usikkert.

Men som optakt til lørdagens uddeling af den prestigefyldte filmpris Guldpalmen gør jeg her status over nogle de bedste film, jeg har oplevet på festivalen, og som vi forhåbentlig kommer til at kunne se på det store lærred herhjemme inden for det næste års tid.

'De uskyldige' af Eskil Vogt

'De uskyldige' leger med det overnaturlige, da børnenes leg pludseligt udvikler sig i en dyster retning. (© Mer Film)

Det er vildt, det her. Sådan noget har du aldrig set før. Og det er ikke engang sikkert, du har lyst til at se det.

'De uskyldige' er en slags gyser, men en meget anderledes af slagsen. Den kan sådan set også kaldes en børnefilm.

Filmens bagmand, nordmanden Eskil Vogt, vil gerne tage os med ind i den parallelverden, som børns lege og fantasi skaber, og som voksne sjældent forstår noget af.

Det fungerer aldeles overbevisende. Fire børn i alderen syv til 12 år leger sammen, men efterhånden bliver legen overnaturlig og uhyggelig. Og så nervepirrende, at man bare ikke kan lade være med at kigge og samtidig gerne vil ud af det hele så hurtigt som muligt.

Dansk premiere er sikker. Formentlig til næste år.

'Bergman Island' af Mia Hansen-Løve

Tim Roth og Vicky Krieps i 'Bergman Island'. (Foto: Stephane Cardinale © Corbis via Getty Images)

Når en instruktør hedder Mia Hansen-Løve, og filmen foregår på den svenske ø Fårö, smager det jo af skandinavisk samproduktion. Men Hansen-Løve er pærefransk (hun har danske aner, men taler ikke dansk), og når hun lader sin 'Bergman Island' foregå på Fårö, er det for at male et bittersødt billede af en af historiens mest indflydelsesrige filmmagere, Ingmar Bergman, der slog sig ned på øen og gjorde den verdensberømt.

Hansen-Løve hylder Bergman for sine film, men lader det også stå klart, at hun var meget lidt imponeret over hans evner som familiefar. Ni børn fik han - med seks mødre.

Med Bergman og Fårö som baggrund skaber Hansen-Løve en stemningsfuld lille komedie om to instruktører, der forsøger at finde inspiration til hver sin film på Fårö. Det er intet stort drama, men det oser af kærlighed og sommerstemning.

Dansk premiere er usikker.

'Verdens værste menneske' af Joachim Trier

'Verdens værste menneske' er tredje og sidste del af Joachim Triers Oslo-trilogi, der også består af 'Reprise' fra 2006 og 'Oslo 31. august' fra 2011. (© Oslo Pictures)

Norge gik i udbrud i Cannes i år. Eskil Vogt deltog med en af festivalens mest originale film, 'De uskyldige', og sammen med Vogt leverede Joachim Trier en af hovedkonkurrencens bedste film med 'Verdens værste menneske'.

Sammen skriver Vogt og Trier nogle forunderligt komplekse og rige manuskripter, der lader mennesker og deres relationer ulme og forskubbe sig i flere lag på samme tid.

'Verdens værste menneske' er beretningen om 30-årige, kønne og begavede Julie, som ikke kan finde ud af, hvad hun vil med kærligheden og med livet. Det er på én gang et generationsportræt, en kærlighedshistorie og en hyldest til Triers og Vogts hjemby, Oslo, i sommerklæder.

Dansk premiere er sikker. Det bliver formentlig i 2022.

'Tout s'est bien passé' ('Alt gik godt') af Francois Ozon

'Tout s'est bien passé' ('Alt gik godt') er lavet over bogen af samme navn af forfatteren Emmanuèle Bernheim. (Foto: Carole Bethuel © Mandarin Production Foz)

Først får farmand en hjerneblødning og ligger døden nær på hospitalet. Så kommer han sig, ja han bliver næsten sig selv igen, og alligevel beslutter han, at hans datter skal hjælpe ham med at dø på en klinik i Schweiz.

Det er udgangspunktet for den tankevækkende historie i franske Francois Ozons 'Tout s'est bien passé'.

Kan man bare kræve af sit barn, at man vil have hjælp til at dø? Og hvorfor er det de rige, der tager den beslutning, mens dem uden penge insisterer på, at livet da skal leves?

Filmen er baseret på Emmanuéle Bernheims roman om sine egne oplevelser med en far, der insisterede på aktiv dødshjælp.

'Tout s'est bien passé' er ikke helt på højde med Ozons bedste film som 'Selv i de bedste hjem' og 'Ung og smuk'. Men det er også de færreste film, der er det.

Dansk premiere 9. december.

'Ghahreman' ('En helt') af Asghar Farhadi

Den kritikerroste, 49-årige iranske manuskriptforfatter og instruktør Asghar Farhadi står bag 'Ghahreman'. (© AmirhosseinShojaei)

Iranske Asghar Farhadi har fået sig et utal af beundrere for sine film om almindelige mennesker i dramaer, der er lige så intense som amerikanske thrillere.

Især 'Nadir og Simin – en separation' og 'Fortiden' har gjort ham til et verdensnavn. Også hans nye film, 'En helt', er en nøje konstrueret og meget detaljeret beretning om en stakkels mand med et rent hjerte, der så gerne vil betale en gæld tilbage, så han kan komme ud af fængsel.

Men intet går som planlagt. Uden at han kan gøre noget ved det, bliver han spundet ind i en sværm af løgne og konspirationer på de sociale medier.

Fans af Asghar Farhadis utrolige evne til at lade en historie blive ved med at overraske vil ikke blive skuffede.

Dansk premiere er sikker, men ikke fastlagt.

'The French Dispatch' af Wes Anderson

Du kan blandt andet se Bill Murray (tv.), Wally Wolodarsky og Jeffrey Wright i 'The French Dispatch'. Tilda Swinton, Timothée Chamalet og Owen Wilson er også at finde på den stjernespækkede rolleliste. (© Searchlight Pictures / 2021 20th Century Studios)

Lea Seydoux, Tilda Swinton, Adrian Brody, Owen Wilson, Frances McDormand, Liev Schreiber, Saoirse Ronan, Anjelica Huston, Benicio del Toro, Elizabeth Moss, Bill Murray, Christoph Waltz, Timothée Chalamet, Edward Norton, Willem Dafoe.

Der er rigeligt med stjerner til fem-seks film i amerikanske Wes Andersons 'The French Dispatch'. Det er nok også det store problem med filmen, der er ved at revne med sine imponerende mange idéer.

Tilsammen tegner de en sjov og skør hyldest til fransk kultur – film, tegneserier, musik, malerier – men der mangler en historie og nogle figurer, man kan forelske sig i og holde af.

Dermed kan den ikke helt hamle op med Andersons bedste film som 'The Grand Budapest Hotel' og 'The Fantastic Mr. Fox'. Til gengæld findes der helt sikker ikke noget, der ligner 'The French Dispatch'.

Dansk premiere er sikker, men ikke fastlagt.

'Where is Anne Frank?' af Ari Folman

'Where is Anne Frank?' bygger på verdens måske mest berømte dagbog, der blev skrevet af den tyske, jødiske pige Anne Frank under Anden Verdenskrig. (© Samsa Film)

Lad os bare slå det fast med det samme: 'Where is Anne Frank?' var ikke den bedste film i Cannes i år.

Den er klodset og overtydelig, og skuespillet er ikke imponerende. Men israelske Ari Folman har mere på hjerte end de fleste med sin animationsfilm.

Den trækker tråde fra jødiske Anne Frank, der skrev dagbog i Amsterdam under Anden Verdenskrig, mens hun skjulte sig for nazisterne, frem til vore dages store humanitære katastrofe; flygtningestrømmene.

Anne Frank endte sine dage i en koncentrationslejr, men takket være sin dagbog har hun mindet os om det vigtige ved at hjælpe sine medmennesker.

Dansk premiere er usikker.

Facebook
Twitter