'Det ser bare ikke fedt ud': Ny 'Matrix'-film er et opkog af gamle idéer

Den fjerde 'Matrix'-film føles mest af alt som en gentagelse, men uden spændingen og energien.

Keanu Reeves hiver sit nye trick som Neo op af tasken igen - med sine ti fingre danner han et beskyttelsesfelt mod fjendens kugler. Det er ikke nogen overbevisende filmisk idé. Men Reeves bruger den hele tiden.

Der er et problem med Keanu Reeves og hans overnaturlige evner.

Det så fantastisk ud i den første 'Matrix'-film, når Reeves bøjede og drejede sig, og kuglerne fløj forbi ham, næsten som om tiden var gået i stå. Det gav en forunderlig livagtig fornemmelse af, at Keanu Reeves' figur, Neo, kunne reagere lynhurtigt.

Og det var det, han kunne. Han var den udvalgte.

Det var dengang i 1999. Dengang 'The Matrix' var banebrydende og skelsættende.

Actionsekvenserne satte nye standarder med så stor effektivitet, at man bare skulle se en person med solbriller og lang sort læderjakke, så kom hele filmen rullende forbi det indre lærred.

Og så var der det fascinerende spring mellem den virtuelle og den virkelige verden. Hvornår befandt hovedpersonerne, Neo og Trinity, sig i virkeligheden? Hvornår var de figurer i en kunstig verden?

Keanu Reeves og Carrie-Anne Moss er sammen igen som Neo og Trinity. Ingen forsøger at skjule, at 22 år er passeret, og at alderen kan ses på Reeves eller Moss. Den var ikke gået i gamle dage i Hollywood. (© Warner Bros. Pictures)

Det var så effektivt og så vellavet, at det ikke gjorde noget, at historien ikke altid var nem at finde rundt i. Det gjorde heller ikke så meget, at konceptet var planket fra den japanske tegnefilm 'The Ghost in the Shell', for det var originalt planket.

Siden kom de to opfølgere, 'Revolutions' og 'Reloaded', og det var cool nok, men de var egentlig bare mere af det samme. Actionsekvenserne havde ikke samme overraskende effekt længere.

Det ser bare ikke fedt ud

Og så er vi henne ved Keanu Reeves og hans overnaturlige evner som Neo i 2021/'22.

Hvor han i gamle dage bøjede og svajede i kugleregnen og sloges i nogle fantastiske slagsmål, der på besynderlig vis lignede klappe-kage-børnelege, er hans bedste trick i den nye 'Matrix'-film, 'Resurrections', at holde begge hænder frem foran sig med spredte fingre. Som om han forsøger at hypnotisere nogen.

Da biograferne lukkede, valgte man at sende den nye 'Matrix' til digitalt køb, men nu kan du opleve den i biografen. (© Warner Bros. Pictures)

Med det energifelt kan han holde kuglerne væk. Selv sværmen af maskingeværkugler fra en helikopter kan han beskytte sig mod. Også når han løber væk med siden til helikopteren.

Og han gør det hele tiden.

Det ser bare ikke fedt ud. Det ligner en decideret nødløsning. Det ødelægger ikke ligefrem 'The Matrix Resurrections', men da Keanu Reeves stritter sine ti fingre frem foran sig for fjerde ud af syv-otte gange, står det usvigeligt tydeligt, at 'Resurrections' bare ikke er en inspireret film.

Filmens skurk er en finurlig figur

Der er skam gode elementer.

Filmens skurk er en finurlig figur, der på snedig vis formår at vende så meget op og ned på et andet menneske, at vedkommende tror, hun har både mand og børn. Og det er en stor befrielse, at Lana Wachowski – der instruerede de første tre film sammen med sin søster, Lilly – har holdt fast i Carrie-Anne Moss som heltinden Trinity, på trods af at Moss er blevet 54 år.

For ikke særlig mange år siden var Moss lynhurtigt blevet udskiftet med en yngre model.

Rollen som Morpheus spilles i den nye film ikke af Laurence Fishburne, men af Yahya Abdul-Mateen II. (© Warner Bros. Pictures)

Men grundlæggende er det svært at opfatte 'Resurrections' som andet end endnu en filmfranchise, der skal genoplives. Det er sådan, man gør for tiden. Før jul dukkede 'Halloween' og 'Ghostbusters' op igen, om ikke så længe er det 'Batman', 'Scream' og 'Indiana Jones'.

I en tid, hvor film- og serie-tilbuddene vælter om ørerne på os, og et overblik er umuligt, er der noget trygt ved at se gamle minder vende tilbage. Men det er ikke nødvendigvis, fordi nogen har fundet på en skidespændende eller vigtig eller inspireret historie.

Genbrug af gamle idéer

'Resurrections' er mest af alt et opkog. Genbrug af gamle idéer. Historien hænger sammen og giver mening inden for computerspilslogik, og mange ærkefans vil formentlig bare glæde sig over en ny fortælling med Neo, Trinity, Morpheus, Smith og de andre.

Men beretningen om den aldrende Thomas Anderson (Reeves), der har skabt et succesrigt computerspil baseret på sin ungdoms oplevelser som Neo, er i høj grad skrevet af efter den første film.

Det føles som en gentagelse. Uden spændingen og energien.

Bare se på Keanu Reeves og hans ti-finger-trick.