'Det var så grænseoverskridende': Her er scenen fra Klovn, som Frank Hvam aldrig glemmer

For 10 år siden rykkede den første 'Klovn'-film grænserne for, hvad man kan vise i biografen.

(Foto: Illustration: Anne Vestergaard Olsen © (c) DR)

Hvis du kender 'Klovn'-universet, så er du vant til at krumme tæer og fjerne blikket fra skærmen, fordi du simpelthen ikke kan være i de pinligheder, Casper Christensen og Frank Hvam udsætter dig for.

Selv om du jo egentlig bare kigger på og slet ikke er en del af det.

Alle muskler i din krop bliver spændt, når komiker- og skuespillerparret for eksempel taler sig frem til, at det er en rigtig god idé at tage et billede af en 12-årig drengs tissemand. Eller når Casper presser Frank til at stikke en finger op i numsen på en gæstfri kvinde.

Det sidste som en del af en obskur handel, der involverer pandekager.

Her i december er det 10 år siden, at Casper og Frank skalerede 'Klovn'-universet op og smed pinlighederne og krænkelserne af Bo og Ronja op på det hvide biograflærred.

Det fejrer vi her på dr.dk ved at grave lidt dybere ned i scenen med den føromtalte kropsdel på Ronja og ved at zoome ind på en 12-årig drengs (lillebitte) tissemand.

Og så kommer du til at møde både Bo, Ronja og den ene af de klovne, der krænkede dem. Eller i hvert fald skuespillerne bag.

Da Casper, Frank og Bo er på kanotur på Gudenåen i 'Klovn: The Movie' må de flygte fra en gruppe rasende gymnasieelever og søge tilflugt hos Ronja. (Foto: Jacob Banke © Nutmeg Productions)

'Jeg var helt ødelagt, hver gang Casper sagde pandekager'

"Hun har gjort så meget for os. Vi ligger i hendes hus, og hun har lavet pandekager. Gør et eller andet! Stik en finger i røven på hende!"

I Caspers hoved virker byttehandlen logisk, da Ronja har hjulpet ham, Frank og Bo, efter de er kændret i Gudenåen.

Ronja har givet dem husly, pandekager og en mulighed for at få tørret tøjet, og Casper er ved at betale tilbage med sex, mens Frank ligger ved siden af.

Caspers såkaldte Tour de Fiss', hvor det går ud på at have så meget sex med så mange som muligt, er begyndt.

Og han vil have, at Frank hjælper til.

Frank adlyder.

Men først efter en del tøven, viser det sig.

- Jeg havde utroligt svært ved at holde masken i den scene. Det plejer jeg ellers at være rigtig god til, siger Frank Hvam, der spiller Frank i 'Klovn: The Movie'.

- Jeg var helt ødelagt, hver gang Casper sagde pandekager. Den handel var så dum. Og det var så grænseoverskridende at ligge så tæt på to mennesker, der udstødte og udskilte lyde og lugte af sex, men jeg var nødt til at gå ind i det. Scenen skulle jo klares, siger Frank Hvam godt ti år efter, at den ikoniske scene blev indspillet i et lille, indelukket sommerhus ved Gudenåen.

Og han havde da også forberedt sig på det, der skulle ske.

- Lige inden optagelsen var jeg ude at klippe negle. Vi havde en klokkeklar aftale om, hvor jeg skulle placere fingeren, men man ved jo aldrig, hvad der kan ske i kampens hede.

Ronja - spillet af Marie Mondrup - tager undrende, men gæstfrit imod Casper, Frank og Bo, da de kæntrer i Gudenåen. Efter en hed nat i sommerhuset føler Ronja sig udnyttet af Casper og Frank og smider dem ud: - Marie har evnen til at spille noget sødmefyldt og næsten naivt for pludselig at kunne skifte over til noget farligt, siger Frank Hvam. (Foto: Jacob Banke © Nutmeg Productions)

Casper i g-streng – og en boomstang oppe i røven

Sammen med Marie Mondrup, der spiller Ronja, havde Frank Hvam altså aftalt, hvilke områder af hendes bagdel, der var grønt lys til at sætte fingeren på, og hvilke områder han skulle holde sig fra.

For han stikker jo ikke fingeren ind i hendes numse i virkeligheden. Lad os lige få det på plads.

Det er skuespil, og Marie Mondrup forsøgte da også at lægge en professionel distance til scenen, selv om det var svært, for hun var forholdsvis nyuddannet skuespiller og havde hverken lavet film eller tv tidligere. Kun noget teater, hvor hun havde været halvnøgen, uden at nogen nærmede sig hendes numse.

Så det var ikke en helt almindelig scene, Marie Mondrup skulle indspille med Casper Christensen og Frank Hvam.

- Jeg var den eneste, der var helt nøgen i den scene, og det vidste jeg jo godt, at jeg skulle være, da jeg sagde ja til rollen. Så jeg gik til noget yoga inden. Ikke at det hjalp det store, men bare så jeg kunne få en lidt bedre følelse omkring min krop, fortæller Marie Mondrup og zoomer ind på en detalje, som man ikke kan se i 'Klovn: The Movie'.

- Casper havde en g-streng på, så hans ædlere dele ikke kom til at ramme mit kød, og jeg lå med en boomstang (holder til mikrofon, red.) oppe i røven det meste af scenen.

En ikke helt nem arbejdsstilling i nogle ikke helt bekvemme omgivelser.

- Det var et gammelt sommerhus, og der stank af mug og hengemthed. Det var så varmt, og der løb kondensvand ned ad vinduerne, og så kunne Frank ikke holde masken, siger Marie Mondrup.

Instruktør Mikkel Nørgaard (til højre) under indspilningerne til 'Klovn: The Movie' ved Skanderborg, hvor scenerne med Ronja er skudt. (Foto: Per Arnesen © Zentropa)

Tag dig nu sammen, Frank!

Som hun husker det, havde Frank Hvam svært ved at blive i rollen som Frank, fordi han havde taget både kasket og briller af, da han krøb ind under dynen.

Klovnen Franks kendetegn var altså væk, hvorfor Frank Hvam – ifølge Marie Mondrup – havde svært ved at udføre sin opgave. Og det var ikke kun Marie Mondrup, der syntes, at Frank Hvam var lidt af en klovn.

- Casper blev skidesur på den der måde, som kun Casper kan blive det. Vi lå jo der helt blottet og udstillet, Casper og jeg, og så kunne Frank ikke gøre sit arbejde, siger Marie Mondrup.

Også den ellers stille og rolige instruktør, Mikkel Nørgaard, blev irriteret, husker Frank Hvam.

- Da jeg havde ødelagt de tre-fire første takes, skældte Mikkel mig ud. Han syntes ikke, at jeg viste Marie og Casper nok respekt, for de lå jo der og baksede rundt. De var helt drænet for energi. De var trætte.

- Så tog vi tre-fire takes mere, og så var den der.

Hvordan kommer man videre efter sådan en scene?

-Så spiste vi frokost og talte om vores hobbyer og børn.

Men det var måske en lidt mere munter frokost, end sådan nogle er normalt, fortæller Marie Mondrup.

- Det kan godt være, at jeg ikke må sige det her, men vi fik os nogle Underberg mellem scenerne. Vi havde det skideskægt.

Fra skolekomedie til 'Klovn'

Hvis du har set 'Klovn: The Movie', ved du, at de små papirklædte Underberg-flasker med to centiliter sprut og en alkoholprocent på 44 spiller en væsentlig rolle.

For det er kapslerne herfra, Bo skal bruge til at skaffe den Underberg-modelbil, han så gerne vil have. Og som han skal gå så meget igennem for at få.

Bo bliver spillet af Marcuz Jess Petersen, der i foråret 2010 var på jagt efter et sted, han kunne teste sit skuespiltalent.

- Jeg havde været med i noget skolekomedie og syntes, at det var sjovt, så min far og jeg ledte efter et amatørteater, som jeg kunne prøve, da min farbror så i avisen, at Zentropa søgte 11-12-årige drenge til 'Klovn'-filmen.

Det ville Marcuz Jess Petersen rigtig gerne forsøge sig med, for han var trods sin unge alder ganske godt bekendt med og stor fan af det lumre og grænseoverskridende 'Klovn'-univers.

- Jeg havde set rigtig meget 'Klovn' sammen med min far og lillesøster, og vi havde også dvd-boxen med serien derhjemme, siger Marcuz Jess Petersen.

Med sin far i hånden troppede han op i Filmbyen sammen med cirka 600 andre drenge. Efter ni-ti omgange med casting og en sidste runde med Casper Christensen og Frank Hvam fik Marcuz tilbudt rollen som Bo.

- Det var fuldstændig vanvittigt. Jeg havde aldrig lavet noget skuespil og vidste ikke, hvad jeg skulle forvente. For mig var det bare helt vildt at møde nogle, der var så kendte, og som jeg kun havde set i fjernsynet.

For Frank Hvam var der ingen tvivl om, at Marcuz var den rigtige til rollen, selvom han måske var en smule star-struck.

- Sådan oplevede jeg det egentlig ikke, men han virkede meget observerende og en lille smule genert. Det er rigtigt. Men det var nok også det, vi ledte efter. En dreng, der skulle være en lille smule trykket af situationen.

Frank og Casper har efterladt Bo i teltet på Smukfest for at padle med Lars (Hjortshøj) mod Caspers altoverskyggende højdepunkt på sin Tour de Fiss', nemlig turen til bordellet Castello Alleycat, hvor bordelfatter Bent Fabricius-Bjerre tager imod. Frank bliver dog afvist og må vente slukøret i kanoen. (Foto: Per Arnesen © Zentropa)

Hold dig fra Casper!

For der var rigeligt med årsager til, at Bo kunne føle sig lidt utilpas i 'Klovn: The Movie', hvor han ufrivilligt bliver hevet med på en kanotur med Frank og Casper.

Sidstnævnte er på scoretogt – Tour de Fiss' – og vil absolut ikke have børnevidner med, mens Frank egentlig heller ikke gider Bo, men skal bruge ham til at bevise over for kæresten Mia, at der er far-potentiale gemt i klovnen.

Så Bo bliver kidnappet til en tur, hvor Casper i starten er direkte ubehagelig over for den forsagte 12-årige dreng, der ikke kan stå op og tisse, fordi tissemanden ikke er lang nok til at nå udover buksekanten.

Det anstrengte forhold mellem Casper og Bo var faktisk noget, der bevidst blev arbejdet på at fremelske, også når der ikke var kamera på.

- Casper er utroligt sød og charmerende, når han folder sig ud, så vi sørgede for, at Casper ikke brugte for meget tid sammen med Marcuz mellem optagelserne. Han skulle være en lille smule utryg ved Casper, når vi skulle filme. Det er absolut ikke en strategi, jeg ellers vil anbefale, når man arbejder med børn, griner Frank Hvam.

De to skabere af 'Klovn' fordelte Frank og Caspers roller over for Marcuz efter det gode gamle good cop/bad cop-princip.

- Det var ikke sådan, at jeg håndfodrede ham med slik, men det var min opgave at få ham til at føle sig tryg, siger Frank Hvam.

Og så skal det retfærdigvis nævnes, at Zentropa også havde hyret en barnepige, der skulle tage sig af Marcuz.

Marcuz, Mikkel (instruktør), Casper og Frank kigger nogle af dagens optagelser igennem. (Foto: Per Arnesen © Zentropa)

Det er jo bare lidt nøgenhed

Derudover var Louise Vesth med som producer, ligesom hun havde været det på de seks sæsoner af tv-serien 'Klovn', der var gået forud for filmen.

Hun kom med en solid erfaring med at arbejde med børn og med at integrere dem i Frank Hvam og Casper Christensens 'Klovn'-verden, der kan være grænseoverskridende selv for voksne.

Det var hende, fortæller Frank Hvam, der konstaterede dét, som måske virker åbenlyst for de fleste: at man ikke kan vise en 12-årigs tissemand i biografen.

- Det havde Casper og jeg ikke tænkt på. Selvom det måske ikke virker sådan, så er vi faktisk en smule naive og blåøjede, og vi tænkte ikke på, at nogen ville blive forarget over det. Det er da bare lidt nøgenhed. Det er naturligt, tænkte vi.

Derfor havde de heller ikke overvejet de små detaljer i den scene, hvor Casper og Frank skal tage et billede af Bos tissemand.

Et billede, de vil bruge som afpresning over for den mindreværdsramte og kuede dreng, hvis han skulle overveje at afsløre eskapaderne på Tour de Fiss'. Og et billede, der skulle have vist en ægte 12-årig tissemand.

- Når man sidder og skriver sådan en scene, så kan man forestille sig meget, men så indhenter virkeligheden én, og da Louise siger, at vi skal huske at få lavet en latex-protese, så føles det som det mest naturlige, siger Frank Hvam.

- Casper og jeg bliver faktisk en smule forskrækket over, at vi ikke selv havde tænkt på det.

Frank har lige lært Bo at svømme. Den megen nøgenhed og fokus på en 12-årig drengs tissemand vakte opsigt, da filmen fik premiere i USA. (Foto: Jacob Banke © Nutmeg Productions)

Er det din rigtige tissemand?

Så lad os lige understrege det en ekstra gang, bare for en sikkerheds skyld: Den 12-årige tissemand, som Casper og Frank tager et billede af 'Klovn: The Movie', er ikke Marcuz', men en latex-tissemand lavet til lejligheden.

Og attrappen virkede efter hensigten.

- Da Casper og jeg ser billedet på telefonen, lige efter vi har taget det, fniser vi som to små drenge. Det er en ægte reaktion. Dér indser vi, hvor langt ude det er, det vi lige har gjort, og hvor glade vi var for, at det var latex, vi arbejdede med, siger Frank Hvam.

Et lille stykke latex, der efterfølgende har fyldt meget i Marcuz' liv.

- Det er nok det spørgsmål, jeg har fået flest gange i mit liv: "Er det din rigtige tissemand?" Og nej, det er det så ikke, siger den nu 22-årige Marcuz Jess Petersen.

Er du træt af at blive spurgt til din tissemand?

- Nej, det er da meget sjovt, for folk ved det jo egentlig godt. Det ville da også være lidt mærkeligt, hvis det havde været min rigtige tissemand, der blev vist i filmen.

Faktisk blev der også i nøgenscenen ved Gudenåen sørget for, at 12-årige Marcuz kunne dække sig til.

- Når man ser den klippede film, så virker det mere voldsomt, end det gjorde for os. Vi havde det rigtigt hyggeligt med scenerne, og vi ser jo aldrig Marcuz' rigtige tissemand, fortæller Frank Hvam.

Marcuz Jess Petersen med Ulf Pilgaard til gallapremiere på 'Julemandens datter 2' den 8. november 2020 i Imperial. (Foto: Martin Sylvest © (c) Ritzau Scanpix)

Godt, han ikke blev narkoman

Rollen som forsagte Bo med den lille tissemand i 'Klovn: The Movie' fik ifølge Marcuz heller ingen konsekvenser i form af drillerier i den virkelige verden.

- Folk spurgte bare, hvordan det havde været at lave film. De syntes, det var sindssygt sjovt, at jeg havde været med i filmen, siger Marcuz Jess Petersen.

Og det syntes han også selv, for spillefilmsdebuten gav ham lyst til mere. Meget mere.

- Jeg fandt ud af, at jeg skal være skuespiller, og jeg er gået all-in på at få det til at lykkes, siger Marcuz Jess Petersen, der har spillet med i flere film siden 'Klovn: The Movie'.

Han har ad flere omgange søgt ind på Den Danske Scenekunstskole og nåede i 2019 til den tredje og sidste prøve, men kom ikke ind. Så han har ansøgt igen i år og får svar i starten af 2021.

- Jeg kan ikke forestille mig et andet arbejde.

Frank Hvam glæder sig over, at Marcuz' havde et godt forløb med 'Klovn: The Movie', og at det ikke fik nogen negative konsekvenser.

- Jeg ville have haft det rigtig skidt, hvis han var blevet narkoman, smågriner Frank Hvam.

Ikke at der umiddelbart så ud til at være fare for det, men man har jo hørt historier om børn, hvor det ikke har gjort noget godt for dem, at være med i film, pointerer komikeren.

- Det er altid lidt ekstra sårbart med børn, og Mikkel (Nørgaard, instruktør) og Louise Vesth var også med ude i Marcuz' klasse for at svare på de spørgsmål, der nu engang måtte være i børns hoveder, når de ser sådan noget. De sørgede for at involvere Marcuz' omgangskreds, så den også følte sig involveret. Marcuz havde jo også en hverdag og en klasse, han skulle tilbage til.

Og så fik 12-årige Marcuz et par livliner, han kunne bruge, hvis der skulle opstå problemer efter indspilningerne.

- Han fik telefonnumrene til Casper og mig, og vi sms'er stadig sammen. I hvert fald til jul og fødselsdage. Det er rent ud sagt rigtig hyggeligt, siger Frank Hvam.

Casper Christensen holdt sig i vidt omfang væk fra 12-årige Marcuz mellem optagelserne, da de to ikke skulle blive alt for gode venner. På den måde ville det virke mere naturligt, at Bo ikke følte sig helt tryg ved Casper, når optagelserne kørte, var tanken ifølge Frank Hvam. (Foto: Jacob Banke © Nutmeg Productions)

Vil ikke være hende den tykke pige

Marie Mondrup var allerede inde i skuespillerfaget, da hun blev castet til 'Klovn: The Movie'.

Hun blev uddannet på Det Danske Musicalakademi i 2004 og Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2008 og arbejder stadig som skuespiller; primært på teatret, men også med mindre filmroller.

- Mit hjerte har altid ligget hos teatret, og jeg har ikke gjort så meget for at komme til at lave film og tv, siger Marie Mondrup.

Det har rollen som Ronja ikke ændret det store på.

- Faktisk tænker jeg nogle gange på, om det har betydet, at jeg er blevet tilbudt færre roller efterfølgende, fordi jeg er blevet puttet i en bås, som det jo sker med skuespillere nogle gange, siger Marie Mondrup.

For mange af de film- og tv-roller, hun er blevet tilbudt i de seneste ti år, lægger sig meget op ad det, hun lavede i 'Klovn: The Movie'.

- Jeg har ikke tal på, hvor mange tilbud jeg har fået om at smide tøjet. Det er altid et eller andet stereotypt, hvor det ligger i rollen, at tykke kvinder er klamme, når de er fulde. Men jeg vil ikke være talerør for, at tykke kvinder ikke kan være sexede, for det kan de godt, siger Marie Mondrup.

- Noget af det vigtigste for mig med 'Klovn' var, at jeg ikke blev castet til rollen, fordi jeg er en stor pige med ekstra kød på kroppen, og jeg følte aldrig, at det handlede om det.

Det er da heller ikke de ekstra kilo, Frank Hvam peger på, når han forklarer, hvorfor Marie Mondrup fik rollen.

- For det første er hun en teknisk dygtig skuespiller. Hun har evnen til at spille noget sødmefyldt og næsten naivt for så pludselig at kunne skifte over til noget farligt, bedst som man tror, at alt er godt. Derudover arbejdede hun på et jysk teater på det tidspunkt, så hun havde den rigtige lyd.

Og så var Marie Mondrup med i den scene, som Frank Hvam efter en lang karriere som 'Klovn' med utallige tåkrummende oplevelser husker som den absolut mest grænseoverskridende.

- Ronja-scenen var en milepæl i mit 'Klovn'-liv. Jeg kan ikke huske, at det har været så intenst senere.

Ja, det var ret intenst, medgiver Marie Mondrup.

- Når vi optog, så var man på. Så var man i rollen, og så kørte det. Men jeg havde det lidt mærkeligt med, at der var så mange folk omkring os. Der er ret mange, der har stået og kigget direkte op i min bagdel, griner hun.

Men de billeder ser man da ikke i filmen, vel?

- Tro mig, der blev optaget en del mere end det, du ser i filmen, så jeg tror, der ligger en del spændende og ubrugt materiale et eller andet sted. Forhåbentlig i en skraldespand. Hvad jeg ikke har været ude i med de drenge, selvom vi kun filmede i få dage.

Holder 'Klovn: The Movie' stadig?

Det er 10 år siden, at 'Klovn: The Movie' ramte biograferne. Det var en anden tid, hvor krænkelsesdebatten ikke fyldte så meget, som den gør i dag, så holder filmen stadig? Det mener DR's filmanmelder Per Juul Carlsen, der i P1's Filmland roste 'Klovn: The Movie' for dens frisind og belønnede filmen med fem pile, da den havde premiere:

- Jeg mener alt, hvad jeg skrev ved premieren, og jeg synes desværre den politiske korrekthed, 'Klovn' gik så dejligt op mod, er blevet stærkere og mere styrende siden.

- Forleden talte jeg tilfældigvis med et dansk/svensk vennepar, der havde set 'Klovn: The Movie' for første gang. De var meget tæt på forargede over den måde, Casper Christensen og Frank Hvam behandler den lille dreng i filmen. Det var utroligt livsbekræftende at se deres ansigtsudtryk.

- Det er – i mine øjne – netop det, film eller kultur i almindelighed skal: udfordre os, skubbe til vores grænser i stedet for at lade os ruste op. Hvis nogen ser en dreng blive behandlet på samme måde ude i virkeligheden, skal de selvfølgelig råbe højt i protest. Men på film, i teatret, i en roman, skal vi have en på snotten, så vi vågner. Sådan én giver 'Klovn: The Movie' heldigvis stadigvæk.

- Igen, jeg opfordrer ingen til at mobbe eller chikanere ude i den virkelige verden, men på film og i kultur skal vores normer udfordres. Der skal være så højt til loftet som overhovedet muligt. Ellers ender vi alle som en flok mimrende mimoser, der fortæller de samme historier om og om igen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk