Disney vader i succes og smadrer vild salgsrekord: 'En frygtindgydende og altomspændende magt'

Mediemastodonten har i år allerede solgt biografbilletter for over 50 milliarder kroner på verdensplan.

'Avengers: Endgame' er den bedst sælgende film nogensinde og har den største andel i, at Disney på verdensplan allerede har solgt billetter for 51,5 milliarder kroner i 2019. (Foto: null © (c) 2019 Disney Enterprises Inc.)

Måske er navnet Bob Iger helt ukendt for dig, men der kan ikke herske tvivl om, at han har det helt store smil fremme i disse dage.

Som bestyrelsesformand og administrende direktør for Disney står han nemlig i spidsen for et selskab, som er gået fra succes til succes på filmlærredet i 2019.

Faktisk er det gået så godt for Disney, at selskabet har slået sin egen rekord fra 2016 og solgt billetter for 51,5 milliarder kroner på verdensplan - allerede inden kalenderen viser august.

I 2016 solgte Disney billetter for 51 milliarder kroner fordelt på 12 måneder.

Det skriver flere amerikanske medier blandt andet Variety og The Hollywood Reporter.

Disneys remake af 'Løvernes Konge' har gået sin sejrsgang verden over og har på to uger indtjent 6,4 milliarder kroner på verdensplan. (Foto: null © ©2019 Disney Enterprises)

Ifølge filmredaktør hos Soundvenue Jacob Ludvigsen er Disneys imponerende salgstal udtryk for, at selskabet er godt på vej til at skabe sig monopollignende tilstande i Hollywood.

- Disney er ved at placere sig som en frygtindgydende og altomspændende magt i filmverdenen. De sidder på stort set alle de største franchises og brands, som man forbinder med Hollywood-blockbusters - lige fra Marvel-universet til 'Star Wars' og Pixar-universet og deres live-action remakes af Disney-klassikere.

- Det er imponerende gjort af Disney, men også en lille smule skræmmende, fordi det i hvilken som helst branche er lidt farligt, når der er én virksomhed, som nærmest sidder på hele magten og dermed definerer, hvad folk ser, mener han.

Flere kæmpefilm på vej

At pengene vælter ind i Disney-pengetanken skyldes især 'Avengers: Endgame', som har solgt billetter for små 19 milliarder kroner på verdensplan og dermed har overgået 'Avatar' fra 2009 som den bedst sælgende film nogensinde.

Men også 'Captain Marvel' (7,4 milliarder kroner), 'Aladdin' (6,7 milliarder kroner), 'Løvernes Konge' (6,4 milliarder kroner) og 'Toy Story 4' (6,1 milliarder kroner) har bidraget til Disneys rekordindbringende 2019.

Det skal også med, at både 'Løvernes Konge' og 'Toy Story 4', der først har dansk premiere den 29. august, inden for kort tid forventes at sælge billetter for en milliard dollar (ca. 6,7 milliarder kroner). Når det efter al forventning sker, vil Disney have fem film, som i 2019 har solgt billetter for mere end en milliard dollar.

Det stopper dog langt fra her for Disney-koncernen. Til december udkommer nemlig både 'Frozen 2', som må forventes at trække børn og forældre ind i biografer verden over, og 'Star Wars: The Rise of Skywalker' - den niende og sidste del af Skywalker-sagaen.

Opfølgeren til Disneys kæmpehit 'Frozen' - på dansk 'Frost' - fra 2013 har premiere den 25. december. (Foto: null © (c) 2019 Disney Enterprises Inc.)

Disney vader i succes - men kan de blive ved?

Selvom det lige nu kan virke malplaceret at tale om metaltræthed blandt biografgængere, når Disney kan fremvise så imponerende salgstal, som de gør, så mener filmredaktør Jacob Ludvigsen, at det kan blive virkelighed om få år, hvis ikke Disney formår at tænke nyt.

- Lige nu står Disney med alle succeserne, men der er ingen, der siger, at det også er det, som folk vil se om fem eller ti år.

- Marvel-filmene går ind i en ny fase nu, hvor deres nye superhelte ikke er lige så sindsoprivende på papiret som dem, der har været. 'Star Wars'-serien er måske også ved at ebbe en lille smule ud - der har i hvert fald været et par film, som ikke har været så spændende, og som ikke har solgt som forventet, siger han.

Lige nu står Disney for forudsigelighed og kassetænkning på bekostning af at tænke ud af boksen og prøve nye ting af, mener han. Men det kan betyde, at der kan komme andre spillere på banen, som tør og vil prøve noget helt andet.

- Nogle gange kan man skabe succeser for ingen penge. Jeg husker især 'The Blair Witch Project' fra 1999, som blev lavet for ganske få penge og omsatte for mange hundrede millioner dollar på verdensplan. Så nogle gange lykkes det at lave succeser fra helt uforudsete kanter, som får alle de etablerede spillere til at tænke: Ej, det skulle vi have gjort, siger Jacob Ludvigsen.

FacebookTwitter