Efter kæmpe succes: Er Badehotellet blevet større end Matador?

Skuespiller Sonja Oppenhagen spiller med i begge serier og kan godt forstå, at folk sammenligner dem.

(© TV2 / DR)

'Badehotellet' slår 'Matador'.

'Badehotellet' er mere stilrent og velrøgtet end 'Matador'.

1,9 millioner seere kan ikke tage fejl.

I kølvandet på premieren af den ottende sæson af TV2's successerie 'Badehotellet' tidligere på måneden, bliver serien nu nævnt i samme åndedrag som én af alle tiders mest elskede danske tv-serier - 'Matador'.

Blandt andet skriver tv-anmelder Henrik Palle i Politiken, at: "Faktisk kunne man (...) hævde, at 'Badehotellet' er et langt mere stilrent og velrøgtet stykke tv-dramatik end selveste 'Matador'."

I BT mener forfatter og samfundsdebattør Hans Hauge, at: "De gør det nogle gange lidt bedre i 'Badehotellet'. Skuespillerne er bedre, og udviklingen i de enkelte karakterer er mere interessante end i 'Matador'."

Læg dertil, at næsten to millioner seere så med, da 'Badehotellet' blændede op for sin nyeste sæson, så ligger det ligefor at sammenligne TV2-flagskibet med det gamle DR-fyrtårns imponerende seertal.

'Folk har stadig behov for at samles'

Skuespiller Sonja Oppenhagen, der har spillet med i begge tv-serier, kan godt forstå, at folk sammenligner serierne, som hun dog synes "starter to forskellige steder":

- Der er stor forskel på at følge en bys udvikling over tid, som man gør i 'Matador', og så befinde sig på et badehotel, hvor det også handler om sol og sommer og intriger og lethed, lyder det fra skuespilleren, der spillede oberstdatteren Vicki Hackel i 'Matador' og for øjeblikket giver den som fru Fjeldsøs optimistiske lillesøster Lydia Vetterstrøm i 'Badehotellet'.

Den modtagelse, Sonja Oppenhagen har fået i forbindelse med 'Badehotellet', er dog ikke ulig den, hun fik, da hun medvirkede i 'Matador' i perioden 1978-1981.

- Folk er vilde med 'Badehotellet'. Man taler så meget om, at der ikke er nogen mennesker, der ser flow-tv mere. Men seriens succes viser alligevel, at folk stadig har et stort behov for at samles; for at sidde og se det samme på samme tid og så kunne tale om det dagen efter.

Hvilken serie synes du selv er bedst?

- Det vil jeg ikke svare på. Jeg synes, det er to forskellige serier, så jeg synes ikke, man kan stille det sådan op. 'Matador' er meget tydelig i sin skildring af datiden, mens 'Badehotellet' har en anden lethed, fordi det er sommer og sol og søndag hele tiden. Hver serie har sin charme.

I 'Matador' spillede Sonja Oppenhagen og Paul Hüttel kæresteparret Vicki og Herbert. I 'Badehotellet' har de igen spillet overfor hinanden: - Det er så mange år siden, vi spillede kærester i 'Matador', at jeg dårligt kan huske, hvordan det var. Vi har set hinanden privat gennem årene, men det var da hyggeligt også at spille overfor Paul igen (i 'Badehotellet'). (Foto: Mike Kolloffel © TV2)

Svært at sammenligne seertal

Og kaster man et nærmere blik på seertallene, så er det faktisk heller ikke ligetil at sammenligne de to serier.

Den nuværende måde at måle seertal på trådte nemlig først i kraft i 1992, så derfor kan man ikke sammenligne 'Matador's seertal fra perioden 1978-1981, da serien første gang rullede over skærmen på DR, med 'Badehotellet's nuværende seertal.

Ser man til gengæld på seertallene for de fire gange, 'Matador' er blevet genudsendt siden 1992, så ligger serien på henholdsvis 1,7 millioner seere per afsnit ved genudsendelsen i 1997-1998, 1,5 millioner seere per afsnit ved genudsendelsen 2006-2007, 1,3 millioner per afsnit i 2012-2013 og 1,0 million i 2017-2018, ifølge DR Medieforskning.

På DRTV har serien også et stort publikum - alene i 2020 streamede 449.000 seriens i alt 24 afsnit.

Og mens premiereafsnittet på ottende sæson af 'Badehotellet' ganske rigtigt er blevet set af tæt på to millioner seere, så ligger seriens sæsongennemsnit for den samlede sæson indtil videre på 1.572.000 seere per afsnit - eller nogenlunde på niveau med tallet for 'Matador'-genudsendelsen i 2006-2007.

Med til historien hører også, at DR stadig havde monopol på tv-markedet i Danmark, da 'Matador' blev sendt første gang. 'Badehotellet', der startede i 2013, befinder sig dermed i en hel anden konkurrencemæssig kontekst.

Et nationalklenodie, men også 'noget forbandet rod'

Tv-anmelder Henrik Palle vil – ligesom Sonja Oppenhagen – heller ikke gøre sig til dommer over, om det solbeskinnede hotel ved Vestkysten er ved at komme op på siden af Korsbæks kringlede gader i folks anseelse, da jeg ringer til ham:

- Det er ligesom at spørge, om bananer eller lakridskonfekt er bedst. Det er to meget forskellige ting, og det er to serier, der er rodfæstet i hver sin tid. De har simpelthen forskellige forudsætninger for at udtrykke sig. Jeg synes ikke, man kan sige, at den ene er bedre end den anden.

Så gentager han imidlertid sin pointe fra anmeldelsen i Politiken:

- Men 'Badehotellet' er langt mere stilren og velfriseret end 'Matador'. Selvom 'Matador' er et nationalklenodie, er det også noget forbandet rod.

Hvad mener du med det?

- Den ene halvdel af skuespillerne tror, de står ude på en scene på Dyrehavsbakken og overspiller helt vildt. Sådan en som fru Fernando Møhge er en fuldstændig utroværdig karakter og en snobbet og uhøflig kælling. Hun bliver spillet med samme elegance som en damptromle af Karen Berg, siger han og uddyber i samme åndedrag:

- På den anden side har du nogle fine, fine dramatiske præstationer af for eksempel Jørgen Buckhøj (der spiller Mads Skjern), Kirsten Olesen (der spiller Agnes Jensen) og Holger Juul Hansen (der spiller bankdirektør Varnæs).

Politikens tv-anmelder Henrik Palle er ikke ligefrem begejstret for Karen Bergs skildring af fru Fernando Møhge. Han er straks mere positivt stemt overfor Holger Juul Hansens bankdirektør Varnæs. (© dr)

Henrik Palle understreger, at han synes, at 'Matador' fortæller en reel historie om et Danmark, der har eksisteret engang. 'Badehotellet' er derimod et underholdende stykke folkekomedie, der holder sig selv ud i strakt arm, lyder hans vurdering.

- Du kan kalde 'Matador' for en dramaserie med elementer af folkekomedie, mens 'Badehotellet' er folkekomedie med elementer af dramaserie.

'Matador'-vært er imponeret over 'Badehotellet'

Det giver Cecilie Nielsen ham ret i. Hun er inkarneret Matador-fan og vært på podcasten 'Meget mere Matador'.

- 'Matador' har sin charme i at være så sammensat. Den indeholder både noget, der er tåkrummende pinligt, og så der scener, jeg stadigvæk kan tude over, fordi de er så gode og rørende. 'Matador' spænder fra nul til ti, hvor 'Badehotellet' mere er en jævn femmer, siger hun og uddyber:

- Men jeg synes bestemt også, 'Badehotellet' kan noget. Den er hyggelig, fin, og jeg er imponeret over, hvor flot en serie det er.

I 'Badehotellet' spiller Amalie Dollerup (forrest) rollen som Amanda, der i sæson otte er leder af hotellet på andet år. I baggrunden ses stuepigerne Edith (til venstre, spillet af Ulla Vejby), Otilia (spillet af Merete Mærkedahl, til højre for Amalie Dollerup) samt Ane (spillet af Mia Helene Højgaard, yderst til højre). (Foto: Mike Kolloffel © TV2)

Cecilie Nielsen indrømmer dog, at hendes hjerte først og fremmest banker for 'Matador', hvilket hendes 24 afsnit lange podcastserie også vidner om.

- For mig er der en masse nostalgi forbundet med 'Matador', som 'Badehotellet' bare aldrig kommer op på siden af. 'Matador' er en slags dyne af tryghed, og jeg ser især serien, når jeg synes tingene er lidt svære, siger hun og uddyber:

- Den er bare ekstremt godt skrevet. Alle de store karakterer har både gode og dårlige sider, og så er der nogle virkelig stærke kvindehistorier i serien.

Vi er vilde med vores egen historie

Men hvis hverken Sonja Oppenhagen, Henrik Palle eller Cecilie Nielsen synes, at det giver mening at veje 'Badehotellet' på samme vægt som 'Matador' – og det i øvrigt er tæt på umuligt at sammenligne deres seertal – hvorfor i alverden bliver man så ved med at sammenligne serierne?

Det har Gunhild Agger et godt bud på. Hun er professor i dansk mediehistorie ved Aalborg Universitet og forsker blandt andet i dansk tv-drama og film.

Begge serier tager nemlig udgangspunkt i vores fælles historie, og dermed har man nærmest på forhånd sikret sig en seer-succes, forklarer hun:

- Jeg har før lavet nogle målinger, hvor jeg kan se, at historisk drama bare er og bliver den mest populære tv-genre i Danmark. For de fleste er det interessant at se, hvor man kommer fra, og det er et historisk drama godt til at give nogle bud på. Det kan både gøre én klogere på sit ophav, og hvem man selv er.

Hvorfor er vi så interesserede i os selv?

- Det historiske drama indeholder lige dele nationalt og universelt stof. Hvis man tager de fleste store historiske dramaer – fra 'Downton Abbey' til 'The Crown' – så indeholder de temaer om generationsforskelle. Det kan se ud på mange forskellige måder i forskellige lande, men det er noget, der favner og appellerer meget, meget bredt, forklarer Gunhild Agger.

- Typiske tematikker er: Hvad skal man finde sig i, og hvad skal man gøre oprør imod? Og oprør er bare godt tv-stof, for det giver en dramatisk motor i enhver serie.

I 'Matador' spiller Malene Schwartz den svagelige bankdirektørfrue Maude Varnæs, der dog senere i serien viser sig at være aldeles handlekraftig. (Foto: Rolf Konow © Type 2)

Og den motor er der til overflod i både 'Matador' og 'Badehotellet'. I 'Matador' ankommer Mads Skjern til Korsbæk og vil gerne være en del af det bedre borgerskab. Tilsvarende er Morten Enevoldsen den fattige gårdkarl i 'Badehotellet', der ender med at blive skibsreder.

Og også kvindernes historie er interessant i begge serier, mener Gunhild Agger:

- I 'Matador' har vi Agnes' opstigning fra stuepige til selvstændig, og i 'Badehotellet' har vi Amanda, der godt nok kommer fra en rig familie, men bliver selvstændig og overgår til at blive hotelejer.

Rart at drømme sig væk

Men er 'Badehotellet' så ved at blive lige så stort et seriefænomen som 'Matador'? Ak, det vil heller ikke Gunhild Agger svare på. Hun mener dog, at 'Badehotellet's eftermæle i høj grad kommer til at afhænge af, hvordan man vælger at afrunde serien:

- Hvis man kan lande 'Badehotellet' elegant fremfor at tærske langhalm på serien, så tror jeg, den vil blive husket som særlig indenfor sin genre. Men slutningen kommer til at betyde noget for det eftermæle, den efterlader sig.

I 'Badehotellet' møder vi blandt andet grosserer Madsen og fru Therese. De spilles af Lars Ranthe og Anne-Louise Hassing. (Foto: Mike Kolloffel © TV2)

Og mens Henrik Palle ej heller vil fælde dom over, hvilken serie der er størst, så er han også klar med et bud på, hvorfor vi elsker at mæske os i historiske serier – og altså senest den, der foregår ved det idylliske badehotel på den jyske vestkyst:

- Vi lever i turbulente tider med terror, corona og alt muligt andet. Så er det da rart at drømme sig et sted hen, hvor man må ryge inden døre, og hvor den største bekymring er, om der er rødspætter nok. Man skal bare stå op, gå i vandet og få en sild og en lille én til frokost.

- Det er rendyrket eskapisme. Og det kan vi godt lide.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk