Endnu en ny streamingtjeneste har ramt os, og lanceringen skaber både frustration og begejstring

HBO Nordic er blevet til HBO Max, og selvom en del af indholdet begejstrer, så er lanceringen ikke løbet helt uden problemer.

'The Suicide Squad' fra DC er en af de nyere biograffilm, der nu er røget ind på HBO Max. (© Warner Media)

Den har været længe ventet og været længe undervejs. Men nu er endnu en streamingtjeneste landet i Danmark.

Den 26. oktober blev HBO Nordic nemlig til HBO Max, og det har betydet en række ændringer for abonnenterne.

Først og fremmest er det blevet billigere. Et HBO Nordic-abonnement kostede 99 kroner om måneden, mens HBO Max nu koster 79 kroner om måneden.

Men faktisk kan du som ny kunde få det hele til den halve pris i en ny kampagne, og det har bragt sindene i kog hos eksisterende kunder.

Kampagnen består i, at hvis man som ny kunde tilmelder sig inden 30. november, vil man "resten af livet" få 50 procent rabat på den eksisterende pris, hvilket i øjeblikket betyder, at man skal betale 39,50 kroner om måneden.

Kampagneprisen gælder dog ikke for kunder, der var abonnent hos HBO Nordic, og det har fået flere kunder til at lufte deres utilfredshed på sociale medier.

- Skandale! Gamle kunder kan betale 79 kroner om måneden som en idiot. Nye kunder får det samme indhold til det halve. Undskyld mig hva' fa....? Hvorfor skal gamle/loyale kunder pisses på i stedet for at blive belønnet?, skriver en bruger på HBO Max' Facebookside.

- Velkommen til HBO Max. Hvis du er gammel kunde, er vi ligeglade med dig. Men hvis du er ny kunde, har vi et rigtig godt tilbud til dig, skriver en anden.

I et skriftligt svar til dr.dk skriver Tom Nielsen, der er PR- og kommunikationschef for HBO Max i Europa, at man fastholder, at prisen er attraktiv for både nye og gamle kunder.

- Det er korrekt, at der er et introduktionstilbud til nye kunder, hvor man kan spare 50 procent.

- Men vi har også et meget attraktivt tilbud til nuværende kunder, hvor prisen er blevet reduceret fra 99 kroner til 79 kroner. Samtidig har man også muligheden for at benytte sig af et tilbud, hvor man kan købe adgang til et helt år for 599 kroner, hvilket bliver til små 50 kroner om måneden. Vi synes, at det er et meget attraktivt tilbud for alle – nye som gamle kunder.

Claus Bülow Christensen, der er medieanalytiker, har også lagt mærke til markedsføringkampagnen, som han kalder "bemærkelsesværdig, nyskabende og aggressiv".

- Det er en besparelse på 50 procent, og det er altså meget billigt.

- Samtidig er det et godt våben i streamingkrigen, fordi meget af krigen handler om loyaliteten. Det handler om at få folk til at blive hængende og betale måned efter måned, og denne besparelse skal nok få folk til at betale i længere tid, mener Claus Bülow Christensen.

Tjekket indhold og flere film

Hvis man ser bort fra markedsføringskampagnen og i stedet kigger på det nye HBO Max, er der kommet en række ændringer.

Der er kommet mere nyt indhold, mere "gammelt" indhold i form af bagkataloget fra Warner-koncernen, og så har streamingtjenestens design fået en ordentlig overhaling.

Claus Bülow Christensen mener også, at de danske kunder med HBO Max har fået en bedre og bredere udgave af forgængeren HBO Nordic.

- Streamingtjenesten er blevet meget omfangsrig og dyb. Der er langt mere bredde i HBO Max, end der var i HBO Nordic. Der er blandt andet meget mere børneindhold, og der vil også komme mere tv-orienteret indhold.

Claus Bülow Christensen nævner også tilførelsen af Warner-koncernens bagkatalog, som tæller alle Christoffer Nolan-film såsom 'Batman'-filmene, 'Tenet', 'Inception', superheltefilm fra DC Comics og klassikere som 'Casablanca' og 'The Wizard of Oz'.

Kasper Lundberg, der er DR's serieekspert, har taget et grundigt kig på den nye streamingtjeneste, og han er ret begejstret for brugervenligheden og udseendet.

- Det ser tjekket ud. Forsiden er glossy, og man får lyst til at se mange af tingene. Titlerne glider mindre sammen visuelt, end de gør på Netflix.

'Sex and the City'-opfølgeren 'And Just Like That...' bliver én af de titler, man kan se på HBO Max. (© HBO Nordic)

Og så lægger han mærke til, at der er kommet meget mere fokus på film, end det var tilfældet på HBO Nordic.

- De har fået rigtig mange film. Også rigtig mange, som jeg gerne vil se. Og det er et ret forskelligt udvalg. Det er næsten ligesom at gå ind på Blockbuster, fordi HBO Max har virkelig mange store film, som jeg ikke allerede har fået set i biografen, siger Kasper Lundberg.

Og der kommer endnu flere storfilm til HBO Max' kunder i den kommende tid.

For streamingtjenesten ejes af Warner-koncernen, og det betyder, at deres film bliver tilgængelige på streamingtjenesten blot 45 dage efter, at filmene har haft biografpremiere.

Allerede på mandag kan man se sci-fi-storfilmen 'Dune', og i den kommende tid kan man desuden opleve hypede biograffilm som den nye 'The Matrix Resurrections', 'Batman' med Robert Pattinson og 'Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore' med Mads Mikkelsen blot 45 dage efter biografpremieren.

Savner en stor premiere

Modsat andre store streamingtjenester som Netflix og Disney+ har HBO Max ikke markeret den nye streamingtjeneste ved at lancere en ny, stor serie.

Netflix havde eksempelvis 'House of Cards', mens Disney+ havde 'The Mandalorian'.

Den manglende lancering hænger nok sammen med, at HBO Max kun blev lanceret i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Spanien og Andorra. Alligevel er det noget, som Kasper Lundberg savner.

- Man har lidt en følelse af, at man ikke ved, hvad man skal gå derind for i første omgang, siger han og uddyber:

- HBO Max har dog med gamle titler som 'Sex and the City', 'Sopranos' og alle de andre klassikere et kæmpestort potentiale. HBO Max er for voksne, hvad Disney+ er for vores nostalgiske børnehjerte.