Er dette årets bud på en filmskandale? Film om nonnesex vækker opsigt i Cannes

Paul Verhoevens 'Benedetta' om to nonner i 1700-tallets Italien, der udvikler et forhold, har fået stor opmærksomhed på filmfestivalen i Cannes. Den slags film har der været flere af igennem årene.

Den fransk-belgiske skuespiller Virginie Efira spiller hovedrollen som søster Benadetta i filmen 'Benadetta', der har premiere på Cannes Film Festival. (Foto: CHRISTOPHE SIMON © Scanpix)

Lesbisk nonnesex.

Sådan, dér fik vi din opmærksomhed.

Og så har du ret i, at nonnesex i sagens natur kun kan være lesbisk, men altså, det var også kun din opmærksomhed, vi var ude efter, ikke din fornuft.

Hvis man vil vække folk, måske især mænd, er der ikke meget, der kan konkurrere med "lesbisk nonnesex".

Det ved folkene bag 'Benedetta', der er med i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes, alt om. Filmen bliver solgt med en plakat, hvor søster Benedetta, en virkelig nonne fra 1700-tallets Italien, er klædt i hvide gevandter og kun hendes ansigt og et nøgent bryst titter frem. Værsgo…

Filmens instruktør, den hollandske veteran Paul Verhoeven, ved også, hvordan man lokker folk til. Også med sex.

  • Her ses instruktøren Paul Verhoeven (midten) med skuespillerne Virginie Efira (venstre) og Daphne Patakia (højre) på den røde løber i Cannes. (Foto: VALERY Hache © Scanpix)
  • Den fransk-belgiske skuespiller Virginie Efira spiller hovedrollen som søster Bernadetta. Her ses hun sammen med Paul Verhoeven under optagelserne. (Foto: Imdb)
  • Filmen handler om to nonner, der indleder et forhold. (Foto: Imdb)
1 / 3

Han har stået bag film som 'RoboCop', 'Total Recall', 'Showgirls' og 'Basic Instinct'. Det var i sidstnævnte, at Sharon Stone flyttede rundt på sine lange ben og afslørede, at hun ikke havde trusser på. Ifølge Stone vidste hun ikke, at hendes underliv var synligt i den scene.

Det passer ikke, har snart 83-årige Verhoeven fortalt i et interview med det britiske magasin Screen International under Cannes-festivalen. Det var netop pointen med den scene, at der var frit udsyn for at understrege "farligheden" i Stones figur.

I samme interview brokker Verhoeven sig i øvrigt over, at Hollywood er blevet så puritansk i vore dage. For ham er der intet mere naturligt end at give sex – selve udgangspunktet for vores arts beståen – plads i filmmediet.

Cannes og de mange filmskandaler

Hvad angår sex på film, er der altså ikke mange, der er så drevne som Paul Verhoeven. Og 'Benedetta' ligner årets bedste bud på en af den slags filmskandaler, der altid har været knyttet til Cannes-festivalen.

En af de mest berømte var dengang i 1954, da den britiske skuespillerinde Simone Silva poserede på stranden sammen med sin amerikanske kollega, Robert Mitchum.

En håndfuld fotografer fik overtalt Silva til at smide bh'en og holde hænderne for sine bryster, mens Mitchum studerede hende nysgerrigt bagfra. Den slags var usædvanligt i 1954, og fotograferne blev så ivrige, at et par af dem brækkede en arm eller et ben på de lumske klipper ved strandkanten.

Værre gik det for Simone Silva, der blev smidt hjem af den vrede festivalledelse i Cannes og aldrig fik gang i karrieren igen. Blot tre år senere blev hun fundet død i sin lejlighed i London – uden at det nødvendigvis har noget med skandalen i Cannes at gøre.

I det hele taget kæmpede Cannes-festivalen i mange år med et ry om nøgne damer på stranden udenfor festivalpalæet. Det skyldtes ganske enkelt, at pornoindustrien udnyttede mediernes tilstedeværelse på den "rigtige" festival i Cannes til at holde festival samtidig.

Den danske filminstruktør Lars Von Trier har været garant for flere skandaler på filmfestivalen i Cannes. Her ses han tilbage i 2011, hvor han havde premiere på filmen 'Melancholia'. (Foto: Eric Gaillard © Scanpix)

Det blev Cannes-festivalen så træt af, at den til sidst bad pornofolket om at finde et andet sted, eller i hvert fald et andet tidspunkt, at mødes.

Siden har festivalen været noget mere velfriseret – måske bortset fra de skandaler, danske Lars von Trier har leveret, ikke mindst de eksplicitte sexscener og blodige maltrakteringer i 'Antichrist', der blev det helt store samtaleemne på festivalen i 2009.

Og så var der jo også dengang i 2011, da Trier jokede med, at han var nazist. Hvorefter han blev smidt ud og erklæret uønsket på festivalen.

Seksuelle udskejelser er næsten politisk korrekte

Helt så meget skandale bliver der nok ikke i år – i hvert fald ikke med Verhoevens 'Benedetta'.

For det første lister filmfolket i år rundt på en festival, der er stærkt præget af coronaen og tests og frygten for smittespredning. Det er, som om det suger al opmærksomhed til sig.

Og uanset hvor følsom den katolske kirke er overfor nonners seksuelle udskejelser, er 'Benedetta' langtfra kun en film om nonner med dildoer skåret ud af en madonnafigur og den slags lir.

Det er grundlæggende en film, der angriber den katolske kirkes historiske magtmisbrug og taler kristendom ud fra Jesus Kristus' og Det Nye Testamente.

Den sex, der er til stede i 'Benedetta', kommer – ikke så overraskende – af kærlighed til Jesus og til et andet menneske. Det er endda lige før 'Benedetta' er politisk korrekt – på den Verhoevenske måde – med sin hyldest til en stærk kvinde.

Får vi 'Benedetta' at se i danske biografer? Godt spørgsmål. Katolske nonners sexliv gør vist ikke noget stort indtryk på danske protestanter.

Eller hvad?

Den franske film 'Benedetta' er udtaget til hovedkonkurrencen under dette års Cannes Film Festival. (© SBS Productions)

Film, der dyster om Den Gyldne Palme i år

  • 'Ahed's Knee': Nadav Lapid

  • 'Annette': Leos Carax

  • 'Benedetta': Paul Verhoeven

  • 'Bergman Island': Mia Hansen-Løve

  • 'Casablanca Beats': Nabil Ayouch

  • 'Compartment No. 6': Juho Kuosmanen

  • 'Drive My Car': Ryûsuke Hamaguchi

  • 'Everything Went Fine': Francois Ozon

  • 'The French Dispatch': Wes Anderson

  • 'A Hero': Asghar Farhadi

  • 'La fracture': Catherine Corsini

  • 'Lingui': Mahamat-Saleh Haroun

  • 'Memoria': Apichatpong Weerasethakul

  • 'Nitram': Justin Kurzel

  • 'Paris, 13th District': Jacques Audiard

  • 'Par un Demi Clair Matin': Bruno Dumont

  • 'Petrov's Flu': Kirill Serebrennikov

  • 'Red Rocket': Sean Baker

  • 'The Restless': Joachim Lafosse

  • 'The Story of My Wife': Ildikó Enyedi

  • 'Three Floors': Nanni Moretti

  • 'Titane': Julia Ducournau

  • 'The Worst Person in the World': Joachim Trier

FacebookTwitter