Et grumt og følelsesladet mareridt: Anmelder rørt over ny film om dansk gidseldrama

Filmatiseringen af romanen 'Ser du månen, Daniel' er hverken overraskende eller udfordrende - men den rammer lige i hjertet.

- Instruktørerne har ikke skabt en overraskende, udfordrende eller personlig film, men de har gjort et stykke vanvittig danmarkshistorie håndgribeligt og nærværende. Det er bestemt ikke så lidt, skriver Per Juul Carlsen. (© Martin Dam Kristensen/Nordisk Film)

Man kan jo heller ikke ødelægge den historie, vil du sikkert mene.

Der findes knap nok en vildere fortælling fra virkeligheden, et mere håndgribeligt mareridt, en grummere rejse ind i det, vi går og ængstes og frygter i de her år.

En ung dansker rejser til det krigshærgede Syrien for at fotografere almindelige mennesker i deres hverdag.

Han tror, han har sikret sig, at han kan køre tilbage til trygge Tyrkiet og sove roligt hver nat, lige indtil hans forbindelser har vist sig at have forregnet sig, og tilhængere af Islamisk Stat bortfører ham i den tro, at han er spion for den amerikanske efterretningstjeneste.

Derefter sidder han 13 måneder i fangenskab med truslen om at blive henrettet, hvis ikke nogen i Danmark skaffer en løsesum.

Det er en rigeligt vanvittig historie.

Læg så dertil, at hans jyske familie, der på ingen måder er rige eller indflydelsesrige, må rejse 15 millioner kroner for at få ham løsladt.

Uden om den danske stat, der ikke forhandler med terrorister - og uden om medierne, der kan ødelægge det hele ved at skrive om sagen.

En mareridtsfortælling

Den historie, som journalisten Puk Damsgård har fortalt i bogen 'Ser du månen, Daniel', fortæller jo nærmest sig selv.

Den kan man da ikke fucke op på film.

Og nej, instruktørerne Niels Arden Oplev og Anders W. Berthelsen har skabt en så knugende fortælling, at man ikke kan vente med at komme ud i dagslyset og den friske luft for at smage friheden.

Og forfatteren Anders Thomas Jensen har skrevet Puk Damsgårds bog om til en solid beretning om ukueligt håb under næsten håbløse omstændigheder - uden at det har været nødvendigt at skrue op for familien Ryes mareridt.

Esben Smed har blandt andet spillet hovedrollen i 'Lykke-Per' og i dramaserien 'Bedrag'. (© Martin Dam Kristensen/Nordisk Film)

Nogen vil måske gerne have set en anden vinkel af Daniel Ryes oplevelse - at filmen kridtede religionskrigen op og udstillede gidseltagerne som ondskaben selv.

Andre ville måske gerne have set den danske stat blive udstillet, eftersom den nægtede at hjælpe familien Rye med at samle penge ind.

Men Berthelsen, Oplev og Jensen tegner ingen fjendebilleder.

Tværtimod gør de den berygtede islamist Jihad John, der halshuggede syv af Ryes medfanger og smed optagelserne på nettet, til et menneske, endda et tvivlende menneske.

Og i en efterskrift til filmen citerer de Daniel Rye for at slå fast, at 'de mennesker, der har kæmpet for at flygte fra Syrien, har haft det meget værre end ham'.

Grum og følelsesladet

'Ser du månen, Daniel' er altså blevet en altomfavnende, grundhumanistisk film om små mennesker i nød.

Den finder ikke overraskende vinkler eller udfordrer med et nyt blik på vore dages verdenssituation.

Den forsøger heller ikke at være kunst eller at skabe et personligt filmsprog. Den er en film for hele den voksne Familien Danmark, for Biografklub Danmark.

Den vil gerne videst muligt ud, ud for at fortælle om respekt, menneskekærlighed og håb i en tid præget af konfliktopblusning og hadprædikener. Og som sådan rammer den rent.

Den er grum og så følelsesladet, at den med garanti vil fremkalde tårer både hertillands og i USA, hvor filmen runder af hos familien til journalisten James Foley, som Daniel Rye sad i fangenskab med.

Filmen er instrueret af Niels Arden Oplev, der tidligere har instrueret 'Mænd der hader kvinder' og Anders W. Berthelsen, der med filmen har sin debut som instruktør. (© Martin Dam Kristensen/Nordisk Film)

Den slags altkrammende scener føles i øvrigt overflødige - og befamlende. Som publikum har vi bestemt fattet, hvad der er på spil af følelser længe inden da.

Det er ikke ligefrem svært at fatte, hvad Daniel og hans familie går igennem - i hver sin ende af verden.

Og selvom udfaldet af sagen er velkendt, er scenerne fra Syrien og fra forhandleren Arthurs forsøg på at få Daniel frigivet så intense som en velkomponeret thriller.

Det ligner en umulig historie at ødelægge. Og det har makkerparret Bertelsen og Oplev bestemt heller ikke gjort.

De har ikke skabt en overraskende, udfordrende eller personlig film, men de har gjort et stykke vanvittig danmarkshistorie håndgribeligt og nærværende.

Det er bestemt ikke så lidt.

(© Nordisk Film)