Filmanmelder imponeret over Oscar-kandidat: Den er umulig at få øjnene fra

'Burning' er den første sydkoreanske film nogensinde, der er i spil til en Oscar-statuette. Og filmen er da bestemt også værd at se, mener anmelder.

Lee Chang-dongs 'Burning' er den første sydkoreanske film nogensinde, der har klaret cuttet til at blive 'shortlistet' ved Oscar-uddelingen i kategorien 'Bedste ikke-engelsksprogede film'. (© Camera Film)

Der er ikke noget som mysterier. Det ved enhver krimifan.

Hvorfor og hvem er nogle af de dejligste spørgsmål, når vi fortæller historier for hinanden.

Vi kan simpelthen ikke vente med at få et svar på mysteriet, men nogle gange bliver et mysterium afleveret så spændende, at vi ikke behøver at få svar.

Gåden er så fascinerende, at det er sjovere at summe over den i stedet for at ødelægge det hele med en forklaring, som for eksempel i rumgyseren 'Alien', hvor vi aldrig får nogen forklaring på, hvor rumbæstet kommer fra. (Det har vi så siden fået i 'Aliens' opfølgere… og gid filmmagerne havde holdt de kedelige svar for sig selv.)

Det vælter også med mysterier i den sydkoreanske film 'Burning', der er instrueret af et Sydkoreas største filmnavne i øjeblikket, Lee Chang-Dong, der før har høstet international ros for film som 'Peppermint Candy' og 'Poetry'. Og i øvrigt har været minister for kultur og turisme i Sydkorea i 2003-2004.

Han har taget 'Barn Burning', en ældre novelle af den verdensberømte japanske forfatter Haruki Murakami, og omformet den til et billede på nutidens unge i Sydkorea.

Spørgsmålet 'hvorfor?' hænger tykt i luften gennem hele 'Burning', men forklaringerne er ikke vigtige. Det er derimod den stemning, mysterierne skaber…

1

Hovedkarakter nedlægger damer - og brænder drivhuse af

Drivhuse en masse brænder i 'Burning'. Men hvad betyder det mon? (© Camera Film)

Hovedmysteriet er Ben. Hvem er Ben? Og hvad har han gang i?

Den kønne, unge mand har tilsyneladende ikke noget arbejde. Alligevel bor han i et fint hus med et lækkert køkken, og han kører rundt i en toptunet Porsche.

Han er så overskudsagtig, at han tilsyneladende kan score kønne, unge damer på stribe. Og så brænder han drivhuse af. Drivhusene står alligevel overalt i Sydkorea, og ingen vil savne nogen, hvis de er brændt af, hævder Ben.

Det er en aggressiv handling, men når Ben fortæller om at brænde drivhuse af, smiler han. Men hvorfor?

2

Mysterierne står i kø

Ah-in Yoo, Jong-seo Jun og Steven Yeun spiller de tre hovedpersoner i 'Burning'. Sidstnævnte er kendt fra blandt andet hitserien 'The Walking Dead'. (© Camera Film)

Og så er der Hae-mi, den unge kvinde, som i lyntempo lægger an på 'Burnings'' hovedperson, Jong-su, i begyndelsen af filmen.

Hun påstår at have gået i skole med Jong-su, men han kan ikke huske hende.

De har sex, hun rejser til Afrika og kommer hjem med Ben. Og pludselig er hun væk, hvorefter Jong-su udspionerer mystiske Ben, som hurtigt har fundet sig en anden smuk, ung kvinde at vise frem.

Har Ben slået Hae-mi ihjel, og skal den nye kæreste lide samme skæbne?

Og hvor er de der drivhuse, som Ben påstår at have sat ild til? Og kan et drivhus overhovedet brænde?

Og hvem er det, der gang på gang ringer til Jong-su midt om natten, men ikke svarer, når han tager telefonen?

Og hvilken rolle spiller det, at Donald Trump dukker op på en tv-skærm med et af sine absurd selvforherligende statements, mens Jong-su ordner småting i sit hus?

De små mysterier pibler ud og ind af 'Burning'.

3

Skaber fantastiske scener og stemninger

Ah-in Yoo har modtaget adskillige filmpriser i hjemlandet Sydkorea. Han har da også modtaget stor ros for sin rolle i 'Burning'. (© Camera Film)

Det lyder måske som en af de der arty-farty-film, som kun instruktøren selv kan se meningen med, men 'Burning' er kun svær at forstå, hvis man insisterer på, at en film skal have en klar pointe og en facitliste.

Filmen handler tydeligt nok om unge sydkoreanere, der famler af sted i blinde, uden at vide hvilken retning tilværelsen skal føre dem. Så klart kommunikerer filmens mysterier.

Ifølge Lee Chang-dong er Jong-su, Hae-mi og Ben repræsentanter for den første sydkoreanske generation, hvis velstand er lavere end deres forældres.

Hvad gør det ved et ungt menneske?

Det skaber vrede, mener Lee Chang-dong, der ikke viser en fysisk vrede, men en tavs fortvivlelse, en undren over hvad livet kan give én.

Sådan en fortvivlelse kan man ikke se, men i hænderne på en filmmager som Lee Chang-dong, der kan skabe scener og stemninger, som er umulige at få øjnene fra, er den så tydelig, at man næsten kan røre den.

(© Camera Film)