Filmanmelder roser 'fantasifuld olfert': Sådan har du aldrig set denne klassiker før

Den farvestrålende, fjollede og fantasifulde 'The Personal History of David Copperfield' kommer i biograferne den 10. september.

Dev Patel er bedst kendt for sin rolle i den Oscar-vindende film 'Slumdog Millionaire' fra 2008 og 'Lion' fra 2016. Nu indtager han rollen som David Copperfield i 'The Personal History of David Copperfield. (Foto: Dean Rogers © 2019 Twentieth Century Fox Film Corporation)

Det er ikke svært at forstå historiefortællerne, når de får lyst til at vende det hele på hovedet.

Når nu Shakespeares dramaer og Jane Austens romaner og Ibsens stykker er blevet genfortalt om og om igen, må det være virkelig indbydende at rive skidtet fra hinanden.

På teatrene er fantasifulde genfortolkninger af klassikere nærmest et dagligt syn. I filmens og seriernes verden er det den omvendte situation.

Det virker, som om mulighederne for at genskabe en tidsperiode ned i mindste detalje også får fortællerne til at genfortælle så respektfuldt og detaljeret som muligt.

Men her kommer – naturligvis – undtagelsen.

Den skotske instruktør med de italienske aner, Armando Iannucci, har altid været en filur med et skarpt blik for absurditeter og tåbeligheder, fortrinsvis i den politiske verden.

Med hans personlige udgave af Charles Dickens klassiske roman, 'David Copperfield' – nu under titlen 'The Personal History of David Copperfield' – har Iannucci smidt den politiske satire til side.

I stedet har han kastet sig over noget, der overhovedet ikke flytter sig, med mindre man virkelig sparker til det; nemlig historien om hr. Copperfield og hans rutsjetur op og ned i de sociale klasser i 1840'ernes England.

I Dickens' ånd - men..

Instruktør Armando Iannucci (th.) er skaberen bag filmene 'In the Loop' og 'Stalins død' og serierne 'Veep' og 'The Thick of it'. Han er kendt for hårdkogt, til tider næsten ondskabsfuld, politisk satire, ofte med et drys Monty Pythonsk vanvid ind over. (Foto: Dean Rogers © 2020 20th Century Studios All Rights Reserved)

Charles Dickens' angreb på det britiske klassesystem har instruktør Iannucci ikke pillet ved.

Lille David ryger stadig ud af sit hyggelige barndomshjem hos landadelen, da hans far dør, og moderen gifter sig med den brutale hr. Murdstone, som malker det Copperfieldske hjem for penge og prestige.

David Copperfield havner på en fabrik, hvor arbejdstiden er lang og lønnen tilsvarende lille. Senere opsøger han sin rige tante på landet og tager igen en flugt opad i klasserne, inden det igen går nedad takket være filmens ikoniske skurk, Uriah Heep, som er Copperfields amoralske modstykke.

Den dannelsesrejse fortæller Iannucci respektfuldt og i det store og hele i Dickens' ånd.

Men. Nej, det skal være et 'men' med et par udråbstegn bagefter. Men!!!

Absurde karakterer og suveræn komisk timing

Tilda Swinton spiller den excentriske Betsey Trotwood i filmen. Hun har tidligere haft roller som 'The Ancient One' i Marvels superhelteunivers og som Karen Crowder i 'Michael Clayton'. Her er hun flankeret af 'House'-stjernen Hugh Laurie i rollen som Mr. Dick. (Foto: Dean Rogers © 2020 20th Century Studios All Rights Reserved)

Sammen med medforfatter Simon Blackwell giver Iannucci gamle Dickens en farvestrålende, fjollet og fantasifuld olfert.

Tilda Swinton fyrer den af som den rige tante, Betsy Trotwood, der er panisk angst for æsler på marken foran hendes hus.

Store skilte med budskaber som 'æselfri zone' pryder forhaven. Alligevel må hun ofte vimse ud (og undskyld, men hun vimser faktisk) for at jage æslerne og deres ejere bort.

Hos tanten bor også den mentalt usikre Mr. Dick, der er overbevist om, at King Charles I's tanker hoppede over i hans hoved, da kongen blev halshugget i 1649. Først da unge David foreslår at klistre kongens tanker fast på en drage og sende den til himmels, får Mr. Dick det bedre.

Dickens fandt selv på Mr. Dicks og tante Trotwoods besynderligheder, sikkert for at understrege landadelens tåbeligt ubekymrede liv, men Iannucci gør, hvad han kan for at understrege komikken.

Dertil kommer talrige finurlige påfund som at lade den voksne Copperfield overvære sin egen fødsel i begyndelsen af filmen og lade Murdstones kæmpehånd smadre gennem loftet på et hus og ødelægge lille David lykkelige barndomsminder.

Der spilles med lattermusklerne

Det er ualmindeligt veloplagt og suverænt komisk timet.

Men. Og lad os nøjes med et enkelt udråbstegn her. Men!

Det følelsesladte drama og det gribende i Copperfields vilde sociale rutsjetur forsvinder mere eller mindre i den absurd-humoristiske blanding af Dickens, Charlie Chaplin og Monty Python. Der bliver groft sagt kommunikeret mere med lattermusklerne end med hjertet.

Til gengæld er kommunikationen med lattermusklerne virkelig tydelig.

(© Twentieth Century Fox Film Corporation.  All Rights Reserved.  Not for sale or duplication.)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk