Filmbranchen vil have teleselskaber til at betale millioner til dansk film

Teleindustrien skal lægge over 60 millioner kroner til side om året til dansk film. Det foreslår Producentforeningen, efter kulturministeren slår fast, at branchen må finde sikre sig fremtidige indtægter.

Dansk film mangler penge. Derfor foreslår Producentforeningen, at de danske teleselskaber hvert år betaler 62,5 millioner kroner i en digital pulje. Billedet stammer fra Nils Malmros film 'Sorg og glæde'. (Foto: PR-foto: Nordisk Film)

Teleindustrien skal fremover til at sende millionstore checks til dansk film hvert år.

Det foreslår filmproducenternes brancheorganisation, Producentforeningen, der vil have teleselskaberne til at lægge 62,5 millioner kroner i en digital filmpulje om året, som skal sikre fremgang for dansk film.

- Teleoperatørerne tjener rigtig mange penge på datatrafik, som i stigende grad kommer, fordi kunderne ser film på nettet på både lovlige og ulovlige tjenester. Film bliver brugt til at skabe profit for teleselskaberne, og derfor skal teleselskaberne også være med til at betale for filmene, siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen.

Fik tilført 17,5 millioner kroner i medieforlig

Ifølge branchen selv er antallet af danske film faldet de senere år, og dansk film mangler 80 millioner kroner for at kunne producere i gennemsnit 25 film om året, som er målet.

Filmbranchen fik i forbindelse med medieforliget i år tilført 17,5 millioner kroner, men der er ikke udsigt til flere statslige midler, og derfor må teleindustrien betale.

Det kan eksempelvis ske ved, at de lægger en lille procentdel af deres profil ind i den digitale filmpulje, mener Klaus Hansen.

Telebranchen vil have noget igen

Selv om flere andre lande som Frankrig, Canada og Belgien allerede har lignende ordninger, og andre lande overvejer det samme, så vækker forslaget ikke begejstring hos teleindustrien.

Jakob Willer, der er direktør i brancheforeningen Teleindustrien, afviser en pulje, som alle betaler til. I stedet mener han, at det skal være op til det enkelte teleselskab, om man vil lave andre løsninger med filmbranchen.

- Hvis der skal flere penge fra teleselskaberne til filmbranchen, så skal vi også have noget igen. En måde at skabe nye penge til filmbranchen er at give teleindustriens video on demand-tjenesterne mulighed for at vise nyere film på nettet. Det kunne i nogle tilfælde også være, at film kommer ud, samtidig med at de kommer i biografen, men hvor kunderne skal betale en højere pris for at se dem, siger Jakob Willer.

Han mener, at den danske filmbranche bør stoppe med at tage hatten i hånden og forlange, at andre skal betale og i stedet lade sig inspirere af musikbranchen, hvor 82 procent af omsætningen nu stammer fra digitale platforme.

- Vi kan ikke begynde at beskatte en telebranche, hvor det er nødvendigt at investere i at udbygge netværket. Det vil være i strid med alt fornuft. Folk bruger også internettet til at se nyheder, være på Facebook og Twitter, men dem betaler vi jo ikke til, siger Jakob Willer.

Producenter: Telebranchen bør betale

Klaus Hansen afviser dog, at der er tale om en noget-for-noget-sag. Han mener i stedet, at telebranchen nu bør betale for det, som de tidligere fik gratis.

Bør filmbranchen ikke selv tage ansvar for den nuværende situation og rette ind efter den?

- Vi har allerede været rundt og har justeret, men branchen selv kan kun komme med småpenge, og det er video on demand-operatørerne, der bestemmer forretningsmodellen og dem, der dikterer, at det kun skal koste 49 kroner at leje en film, siger Klaus Hansen.

Marianne Jelved sagde i onsdagens udgave af Berlingske, at hun kun vil lovgive om en sådan pulje, hvis telebranchen selv ønsker det.

Producentforeningens forslag vil blive præsenteret torsdag i anledningen af filmpublikumsprisen Svend Prisen i Svendborg.

Facebook
Twitter