Morten Grunwald er død

Flirtede med Maude i Matador: Sådan fik Morten Grunwald rollen

'Matador'-instruktør Erik Balling vidste, at Grunwald var vild med kunst. Så han hyrede ham, da han skulle finde en charmerende kunstmaler til tv-serien.

(© dr)

Den tilknappede bankdirektørfrue Maude er kendt for at gå op at lægge sig i ‘Matador’. Men undervejs i den elskede serie liver hun faktisk gevaldigt op.

Det sker, da Ernst Nyborg, iført fløjlshat og med en pibe i munden, kommer til Korsbæk. Han er nemlig Maudes gamle tegnelærer, som hun har svært ved at stå for - selvom han både kone og børn hjemme i Tibirke.

- En frisindet, velbegavet kulturrevolutionær, der kommer og sparker i løgsovsen, opsummerede Morten Grunwald rollen, da dr.dk/kultur interviewede ham, da ‘Matador’ sidst blev sendt i tv i 2017.

Erik Balling "skulle bruge en kunstmaler"

Morten Grunwald, der døde onsdag døde i en alder af 83 år, kendte allerede ‘Matador’-instruktøren Erik Balling fra sin medvirken i 'Frede-' og 'Olsen Banden'-filmene.

- Da Erik Balling skulle bruge en kunstmaler, var det meget sjovt, at han valgte mig, siger Morten Grunwald.

- Han vidste, at Ove Sprogøe og jeg var kunstfreaks og gik hos Galerie Birch, når vi havde fri, og lod os friste. Til stor moro for Poul Bundgaard, som overhovedet ikke interesserede sig for moderne kunst, siger Morten Grunwald.

Tvunget til at tale med mad i munden

Det, han bedst husker fra optagelserne, er en dag ved Furesøen med Malene Schwartz, der spiller rollen som Maude. Balling ville have, at Morten Grunwald skulle spille og tale med mad i munden.

- Og jeg haaader selv at tale med mad i munden, og jeg haaaader, når andre folk gør det. Men Balling havde vist lige set en film med sådan en renæssancegut, der åd og drak og kæmpede, så han insisterede.

Morten Grunwald i rollen som Ernst Nyborg, internationalt anerkendt kunstmaler, i tv-serien 'Matador'. (© dr)

- Jeg tror nok, at det endte med, at jeg forsøgte hæderligt at tale med mad i munden og glemme det ulækre, siger Morten Grunwald.

- Det er en af de få gange, vi har været uenige. Og Balling fik sin vilje. Det gør gode instruktører altid.

Optagelserne tog kun en uge

Optagelserne varede for Morten Grunwalds vedkommende kun cirka en uge. Men Balling var også kendt for at være effektiv. Ikke unødigt hård, mener Morten Grunwald, bare professionel og krævende.

- Man kunne altid mærke, når den var der, og han var tilfreds, siger Morten Grunwald.

- Og var han det, var der ikke tale om at tage den om.

- I vore dage tager de unge instruktører en scene om 50 gange, så man er ved at blive sindssyg! Det er jo elektronisk, så det koster jo ikke noget, og man kan bare blive ved. Dengang optog man på råfilm, og det var en sport at lave first takes. Især hos Balling.

"Man skal kunne sit lort"

En disciplin der kræver, at skuespillerne er forberedte. Det var man hos Balling, siger Morten Grunwald. Men det har han nu altid sat en dyd i at være.

- Man skal kunne sit lort. Det er den eneste måde. Og så kan første takemange gange være det bedste.

At improvisere var der slet ikke behov for. Morten Grunwald tog det hele fra manuskriptet.

- Hos Balling retter man ikke et komma. Han instruerer på skrivemaskinen, siger Morten Grunwald og kalder instruktøren en ’meget visionær fortæller’, hvis scener er både musikalske, vedkommende og inspirerende.

Facebook
Twitter