Floppede som film: Nu er fantasy-brag blevet BBC's dyreste serie nogensinde

'His Dark Materials' redder de eminente bøger fra kuldsejlet filmserie, siger serieekspert.

- Det er begyndt at gå op for os, at serieformatet ofte er bedre til at filmatisere bøger, først og fremmest fordi udstrækningen i tid gør, at vi kan få foldet plot, scener og personer mere bog-agtigt ud, skriver Kasper Lundberg. (© HBO Nordic)

Den nye fantasy-serie 'His Dark Materials' er baseret på en af mine absolutte yndlingsbøger som teenager.

Philip Pullmans fantasyserie 'Det gyldne kompas', som serien hedder på dansk, handler om pigen Lyra, der har en særlig evne til at læse et mystisk sandsigerinstrument.

Som den indadvendte tøsedrenge-nørd, jeg var, blev jeg totalt ramt af den meget alvorlige tone i historien om pigen, der vokser op blandt bøger og professorer, men pludselig viser sig at være udvalgt til at tage på en fantastisk rejse mod Nordpolen.

En verden befolket af hekse og panserklædte isbjørne, der hjælper med at tage kampen op mod et dystert religiøst komplot.

I 2007 blev den første bog i serien filmatiseret, og resultatet var næsten det værste, man som fan kunne forestille sig.

Den var nemlig… ok.

Egentlig godt lavet og med store stjerner som Daniel Craig og Nicole Kidman.

Men bogens lange plot blev presset sammen, hvilket fik verden til at fremstå absurd og barnlig.

Som om man havde droppet at overbevise os om universets troværdighed, fordi man ikke havde tid til at folde det ud, og så bare gik ud fra at Narnia, hobitterne og Hogwarts havde gjort forarbejdet.

De resterende to bøger blev aldrig filmatiseret.

Heldigvis lever vi i en tid, hvor det er begyndt at gå op for os, at serieformatet ofte er bedre til at filmatisere bøger, først og fremmest fordi udstrækningen i tid gør, at vi kan få foldet plot, scener og personer mere bog-agtigt ud.

Det er også gået op for BBC og HBO, der i fællesskab står bag 'His Dark Materials'. Ifølge Forbes er det den dyreste seriesatsning fra BBC nogensinde, hvoraf mange af pengene er brugt på overbevisende special effects.

Her er de vigtigste grunde til, at jeg tror på, at tv-versionen kommer til at redde mine elskede bøger fra den kuldsejlede filmserie.

1

Instruktør og skuespillere

Det er ikke første gang, at skotske James McAvoys optræder på det store lærred i en fantasy-verden. Han havde også rollen som Mr. Tumnus i 'The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe' fra 2005. (© HBO Nordic)

Allerede inden et sekund af serien var kommet ud, kunne man se på talentet, at projektet blev taget meget alvorligt.

Tom Hooper blev ansat som konceptuerende instruktør, og han har masser af erfaring fra både film og tv.

Og med 'Kongens Store Tale' og 'Les Miserable' har han allerede bevist, at han kan mestre det storladne, som sådan et magisk eventyr om kampen mellem det gode og det onde kræver.

Skuespillerne er tydeligvis også valgt, fordi de kommer med noget fascinerende og uforudsigeligt nuanceret til rollerne. Ikke bare stjernestøv.

Den excentriske skuespiller James McAvoy er vildt underholdende og eksplosiv som den utilregnelige eventyrer Lord Asriel.

Han kommer lige fra blandt andet at have spillet en mand med tyve forskellige personligheder i M. Night Shyamalans Split og Glass.

Dafne Keen, der spiller hovedrollen som Lyra bliver rost til skyerne, men for mig er seriens helt store scoop Ruth Wilson fra 'The Affair'.

Hun spiller rollen som Frøken Coulter, der tager Lyra til sig og er ekstremt karismatisk og dragende med en stærk smag af perverteret magt.

Hun er både arkitekten bag et dybt ubehageligt eksperiment med mennesker, men bevæges tydeligvis også af en overraskende kærlighed til Lyra.

Ruth Wilsons brede smuk-grimme joker-mund og evne til at skifte lynhurtigt mellem menneskelig skrøbelighed og og overmenneskelig arrogance sælger figurens dobbelthed perfekt.

Meget mere vedkommende og konstant fascinerende end Nicole Kidmans isdronning i filmversionen.

2

Historiens længde

14-årige Dafne Keen spiller Lyra Belacqua, der på trods af sin unge alder allerede har gjort sin skuespildebut i 2014 og vundet en MTW-pris for sin præstation ved siden af Hugh Jackman i filmen 'Logan' i 2017. (© HBO Nordic)

Der er virkelig mange elementer i denne her historie. Der er børn, der bliver kidnappet.

Der er interne konflikter i universitetsverdenen om, hvad videnskaben kan tillade sig.

Der er en vild eventyrer, der har opdaget, at nordlyset gemmer på en by.

Der er en hel mytologi omkring syndefaldet i Biblen og relationen til et mysterium om fænomenet 'støv'.

Der er hekse og isbjørne, der går med rustning. En ond religiøs overmagt, knive der kan skære gennem universets materie, og så er der lige den detalje, at alle mennesker i denne her verden har deres sjæl uden på kroppen i form af et dyr.

Kort sagt, det tager lidt tid at leve sig ind i.

Serieformatet har skabt helt nye muligheder for at lave loyale fortolkninger af bøger.

Vi har stadig ikke fundet en måde elegant etablere den indre monolog, litteraturen kan give os, men til gengæld er der plads til at folde et kompliceret plot, en kæmpe verden og nuancerede personer ud på en meget mere veldoseret måde, end en film på et par timer nogensinde har kunnet.

Den indbyggede fare ved serieformatet er selvfølgelig det modsatte: drømmen fra tv-selskabets side om, at en succes kan køre for evigt.

Men her lader HBO og BBC til at have truffet en hård (og god!) beslutning om en sæson på otte afsnit per bog.

Anden sæson er allerede optaget, fordi bog nummer to starter lige efter begivenhederne i den første, og børneskuespillerne skulle ikke nå at ældes.

3

Animationen af daimonerne

Daimonerne, de dyr som følger alle personerne i historien, fortæller noget om de karakterer, som de tilhører - både i daimonernes opførelse og deres tale. (© HBO Nordic)

Den fordel, som serier har i længde, kommer som regel med en ulempe i form af et meget, meget lavere budget per minut.

Det betyder, at fantasyserier har haft svært ved at overbevise visuelt.

Selv 'Game of Thrones', én af verdens dyreste serier, blev kritiseret for sine CGI-drager til det sidste. Og de havde endda den fordel, at serien startede næsten uden fantasyelementer.

I 'His Dark Materials' bliver vi med det samme præsenteret for en high fantasy-verden, der eksisterer totalt parallelt med vores egen.

Der er ikke en person fra vores verden, der kommer ind og undrer sig sammen med os over, at der findes heksepolitik, eller at alle mennesker har et talende dyr som følgesvend.

De talende dyr hedder daimoner og er en slags yderliggjort sjæl. Hvis din daimon dør eller føler smerte, gælder det samme dig.

I serien fungerer dyrene rigtig fedt til at hjælpe os til at lynafkode alle personerne.

Både i art og tale afslører de personernes overjeg eller det ubevidste; de godes daimoner minder om at passe på og tage hensyn til andre, de ondes opfører sig aggressivt og impulsivt.

Men hvis seeren skal acceptere talende dyr overalt, så kræver det som minimum, at man ikke hele tiden sidder og krummer tæer over dårlig animation.

Heldigvis har de virkelig gjort sig umage.

Dyrene bevæger sig naturligt og troværdigt, og man glemmer faktisk meget af tiden, at det ikke bare er tale-trænede ildere, slanger og ugler, folk render rundt med.

Første sæson af His Dark Materials er på otte afsnit og kan ses på HBO Nordic.