Per Fly i Cannes: For mig er musik større end film

Instruktøren er i Sydfrankrig for at præsentere sin nye film om den svenske jazzsangerinde Monica Zetterlund. Han ville selv have været musiker, men evnerne rakte ikke.

Det bliver ikke større, end når musik er stort, for mig. Film kommer deropad, men ikke helt derop, siger Per Fly. Han ville egentlig hellere have været guitarist end filminstruktør, men evnerne rakte ikke til konservatoriet, fortæller han.

- Jeg sad og spiste middag med mine venner her i Cannes og så kom en svensk filmproducent forbi og spurgte, om jeg ville lave en film om Monica Zetterlund, forklarer den danske filminstruktør Per Fly midt i hurlumhejet på Cannes' måske fineste gamle hotel, Carlton.

Den lille oplevelse understreger, hvor stor en betydning filmfestivalen i Cannes har, ikke kun for de filminstruktører, der kan vinde fine priser, men også i kulisserne, på hoteller, i villaer og konferencecentre overalt i den sydfranske badeby. Det er næsten dumt at blive hjemme.

- Alle er her, så der kan pludselig ske noget, som Per Fly siger.

Sagde nej tak

Dengang sagde Fly pænt 'nej tak' til at instruere filmen om den svenske jazzsangerinde, der var et stort internationalt navn i 60'erne, men han endte med at sige 'ja' alligevel nogle år senere, da han fik tilsendt manuskriptet.

- Jeg har altid været utrolig glad for Monica Zetterlund. Det album, hun indspillede med Bill Evans (amerikansk pianist, red.) i 1963, har jeg haft liggende på min computer i mange år, og jeg har længe gerne villet lave en film om musik. Da jeg læste manuskriptet, blev jeg klar over, at det her ville jeg gerne lave.

Nu, et par år senere, er 'Monica Z' færdig og klar til at blive vist på markedet i Cannes. Filmen følger Monica Zetterlund gennem nogle år, fra hendes første spæde forsøg på at slå igennem internationalt i slutningen af 50'erne og op til hendes gennembrud sammen med jazzpianisten Bill Evans og deres fælles album, 'Waltz for Debby' fra 1964.

Sideløbende fortæller den historien om, hvordan Zetterlund måtte overlade opdragelsen af sin lille datter til bedsteforældrene, og om hendes forhold til faderen, der ikke troede på hendes drømme.

Leder efter dilemmaer

Zetterlunds dramatiske død i 2005, da hun brændte ihjel i sin lejlighed i Stockholm, beskæftiger filmen sig til gengæld ikke med. Og så kan man så undre sig over hvorfor Per Fly, der herhjemme er kendt for sin trilogi om klasserne i det danske samfund, 'Bænken', 'Arven' og 'Drabet', går rundt i Sverige og laver film om musikalske klenodier. Det er der et par gode grunde til.

- Jeg får tilbudt rigtig mange manuskripter, også svenske og norske, og det her er det første jeg tager. Så helt tilfældigt er det ikke. Og så er det en historie om et menneske, som skal betale en pris med sit hjerte for at nå sit mål. Det dilemma leder jeg efter, når jeg laver film. Det havde Monica, forklarer Fly.

Skulle have været guitarist

Derudover smelter Monica Zetterlunds historie sammen med den danske instruktørs egne drømme:

- Jeg skulle jo ikke have været filminstruktør. Jeg skulle have været guitarist, men havde ikke evnerne. Jeg søgte ind på konservatoriet, og kom ikke ind, men har alligevel været nok ude at spille til, at jeg ved, hvad musik kan. Musik kommunikerer størst og enklest til et publikum. Du kommunikerer på nogen følelser, som vi alle sammen forstår, men som du ikke har behov for at sætte ord på. Det bliver ikke større, end når musik er stort, for mig. Film kommer deropad, men ikke helt derop, siger Per Fly.

Hovedrollen som det svenske jazzikon bliver spillet af den 28-årige sangerinde Edda Magnason, der debuterer som skuespiller i 'Monica Z'. Og det gør hun så overbevisende at svenskerne allerede taler om hun skal have det svenske svar på Bodilprisen, en Guldbagge, for årets bedste skuespillerinde.

'Monica Z' får premiere i Sverige til september og Frankrig til oktober. Den danske premiere er endnu uvis.