Fra tung sofakjole til pariserchik: Kjolerne fra ’Matador’ viser kvindehistorie

I 20'erne smed kvinderne korsettet og de tunge kjoler til fordel for de tætsiddende, parisiske petitstørrelser. Også i ’Matador’, fortæller DR’s modejournalist Chris Pedersen.

Maude sukker opgivende, og oberst Hackel brokker sig og spørger om ’dét nu skal være moderne?!’

Allerede i første afsnit af ’Matador’ ser man, at der er opbrud i kvindemoden og i kvindernes roller, da Vicki Hackel nærmest skandaløst danser til nymodens musik i en kjole med bar ryg i de hellige stuer hos familien Varnæs.

Vi har taget Chris Pedersen med dybt ned i DR’s kælder, hvor de gamle kostumer gemmer sig.

Her fortæller ham, hvordan 20’ernes - i nogles øje - dekadente parisermode pressede de mørke, tunge kjoler ud.

Og overgangen fortæller mere end blot modehistorie. Den er nemlig også de første skridt til kvindernes frigørelse og de moderne kropsidealer, som har præget moden lige siden.

Du kan se videoen, hvor Chris Pedersen fortæller om kjolerne i 'Matador', og hvad der kendetegner 20'ernes nye kvindetype i videoen øverst i artiklen.

Chris Pedersen

  • Vært og tilrettelægger på DR K, hvor han blandt andet har lavet programmer som 'Skønhedens magt', 'Afrika er det nye sort' og 'Danmarks unikke stilikoner'.

  • Han har været moderedaktør på Euroman, redaktør på Cover og har skrevet om mode for medier som Politiken, Børsen og Berlingske.