Fræk dans og hurtige piloter: Derfor sprøjter Hollywood 80'er-film ud som aldrig før

'Dirty Dancing' er seneste eksempel på en 80'er-film, der bliver taget op igen.

(Foto: Getty Images/Collage: Oliver Seppo © Getty Images)

De gode gamle glade 1980'ere.

Dengang Tom Cruise penetrerede lydmuren, mens E.T. tog turen fra det ydre rum til planeten Jorden for at se Patrick Swayze dansede sig til en (meget) ung 'Babys' hjerte, mens Bill Murray fangede spøgelser med en støvsuger.

Skal vi ikke tage det hele en gang mere?

Jo, synes filmbranchen at tænke med 'Dirty Dancing' som seneste eksempel på en film med mere end 30 år på bagen, der skal have en toer.

- Det er ikke filmkunst, og det jo ikke sådan, at vi kommer meget videre. Men det er nok heller ikke hensigten med de her film, siger lektor Peter Schepelern, der blandt andet underviser i film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

Jennifer Grey i rollen som 17-årige Frances 'Baby' Houseman, hvis danselektioner med den noget ældre Johnny Castle (spillet af Patrick Swayze) tager en romantisk drejning. 33 år efter bliver der lavet en opfølger, hvor Jennifer Grey er med igen. Patrick Swayze døde af kræft i 2009. (Foto: SCANPIX © Scanpix)

God business

Nej, formålet med film som 'Top Gun 2' eller de kommende 'Ghostbuster'-, 'Dirty Dancing'- og 'Coming to America'-opfølgere er formentlig ikke at revolutionere filmbranchen.

Det er mere praktisk, mener Peter Schepelern.

- Det er business, og det er der heller ingen, der forsøger at skjule, så vi skal jo ikke gå og sige, at det er forfærdeligt, at filmene ikke kommer med noget nyt. Indtægten fra dem kan jo også være med til at skabe noget filmkunst senere, siger han.

For der er penge i at hive de gamle mere eller mindre ikoniske film frem fra gemmerne.

Det fortæller Daniel Bentien, indholdschef hos Kino.dk, der er ejet af Nordisk Film Biografer og Cinemaxx og formidler billetter til 52 af landets biografer.

- Filmbranchen har set, at film med afsæt i 1980'erne sælger godt, og at de kan være med til at indspille nogle flere penge til biograferne, siger Daniel Bentien.

Og det gælder også for de film, der måske ikke er en direkte opfølger til en succes fra årtiet. For eksempel Marvel-produktionerne, der er inspireret af heltefilm fra 1980'erne, pointerer Daniel Bentien, for de appellerer også til et ungt publikum.

- Der bliver det lidt mere snævert med for eksempel 'Expendables'-filmene og Sylvester Stallone.

En af 1980'ernes største actionhelte Sylvester Stallone har samlet en række andre actionikoner i filmrækken 'The Expendables', hvor han sammen med blandt andre Arnold Schwarzenegger i vanlig 80'er-stil tilsat en god portion selvironi redder verden/en kvinde/nogle undertrykte fra en gruppe hårdkogte kriminelle. Her ses Sylvester Stallone til premieren på 'The Expendables 3' i 2014. (Foto: PHIL MCCARTEN © Scanpix)

Hvorfor lige 80'erne?

Det er ikke nyt, at driftige producenter laver nye versioner af film, der tidligere har vækket publikums interesse, pointerer Peter Schepelern, der underviser i filmvidenskab.

Det gjorde de også i filmens tidlige alder i takt med den teknologiske udvikling. Så kom der lyd på. Bedre billeder. Og senere special effects.

Det kunne man jo vælge at gøre med så mange gamle film. Fra 1950'erne, 1960'erne eller 70'erne.

Så hvorfor er det lige 1980'erne, der danner den tidsmæssige ramme for originalerne til de opfølgere, der rammer biograferne i den kommende tid?

- Der er en tendens til, at der bliver lavet remakes af film eller opfølgere til film, der er nogenlunde i folks hukommelse og stadig har en vis status, siger Peter Schepelern.

- Altså hvor unge godt ved, at filmene findes, men hvor de formentlig ville stemple de originale versioner som gammeldags, hvis de så dem. Og det er noget af det værste, der kan ske i en filmbranche, der udvikler sig hele tiden. Derfor laver man en ny version af filmen eller en toer, som svarer til den måde, man laver film på i dag.

Og så skal man ifølge eksperten i filmvidenskab ikke undervurdere det personlige drive, der ligger bag det at lave en film.

- Filmene bliver lavet af dem, der er midtvejs i livet, og som var unge i 1980'erne. Så filmene er også formet af det, de så, da de var unge, siger Peter Schepelern.

Daniel Bentien fra Kino.dk supplerer:

- De, der er vokset op med filmene i 80'erne, har nået en alder, hvor de kan have indflydelse på, hvilke film, der skal laves. Lidt forsimplet kan man sige, at de, der var børn og unge i 1980'erne, styrer Hollywood i dag. Det er dem, der får lov til at instruere de nye film, siger han.

Joseph Kosinski (til højre) er instruktør på den kommende 'Top Gun'-film. Han var lige fyldt 12 år, da Tom Cruise lettede i den første 'Top Gun'-film i 1986. Kosinski var også instruktør på filmen 'Oblivion' fra 2013, hvor Tom Cruise spillede sammen med Olga Kurylenko. (Foto: Toru Hanai © Scanpix)

Nostalgitrip med ungerne

Håbet er, at det nostalgiske tilbageblik kan lokke andre, der var unge for 30-40 år siden, i biograferne.

Og det er da i høj grad også dem, der ser de 1980'er-inspirerede produktioner, fortæller Daniel Bentien.

- De synes, det er sjovt at vende tilbage til en film, de har et forhold til, og så kan de måske præsentere den for deres børn.

DR's filmanmelder, Per Juul Carlsen, formulerer det sådan her:

- Filmene rammer ned i målgruppe af forældre, der kan svælge i dem sammen med børnene.

Formentlig ikke i Danmark

Per Juul Carlsen var selv en ung mand i 1980'erne.

- Og på den måde kan man sige, at jeg selv er i målgruppen for de film, og jeg har da også forsøgt at se nogle 80'er-film om rumvæsener med mine børn, men jeg kunne ikke få dem til at det. Filmene var simpelthen for tarvelige, synes de.

Men DR's filmanmelder forstår godt, hvorfor filmproducenterne skeler til fortiden for at lave film i nutiden.

Remakes, opfølgere eller sequels, eller hvad du nu vil kalde dem, har været et stort fænomen længe, og Per Juul Carlsen henviser til en tidligere undersøgelse, som fortæller, at langt de flestes blockbusters var nye takes på gamle film.

Der er penge i at tænke gammelt, og det er ifølge DR's filmanmelder i højere grad, det der spiller ind i 80'er-tendensen, end hensynet til filmskabernes egne præferencer.

- Filmproducenterne er rimelig ligeglade med, om instruktørerne har et særligt forhold til de film, de skal lave. De tænker nok mere på, hvad der bliver sagt nede i regnskabsafdelingen, siger Per Juul Carlsen.

Og så er der noget dejligt let og simpelt over 1980'erne, som måske kan være med til at forklare, hvorfor filmproducenterne vælger at støve Tom Cruise, Jennifer Grey og Eddie Murphy af.

- Det er jo et årti, som på mange måder står for farverig og ukompliceret popkultur, lige fra Wham! og Huey Lewis til film med Tom Hanks, Tom Cruise, Bill Murray og Patrick Swayze. Det er sandsynligvis et nostalgisk udtryk, der tiltaler folk i en tid, hvor alt er så forbandet kompliceret, siger Per Juul Carlsen.

Kommer vi også til at se den her trend med genindspilninger af eller opfølgninger til gamle film i Danmark?

- Det kan jeg ikke se for mig. Danske film fra 1980'erne lugter lidt af en fortid, hvor dansk film ikke var noget særligt. Det var lidt amatøragtigt. Og så har der heller ikke været en tradition for at gøre det i dansk film.

Facebook
Twitter