Fyldt med nøgenhed, gruppeknald og onani: Sådan blev ikonisk, dansk film skabt

Lars Von Triers 'Idioterne' ændrede dansk film for altid - vi ser tilbage på historien om filmen.

(Foto: NF © Scanpix)

En dag under optagelserne til en af de mest kendte danske dogmefilm møder skuespillerne ind på settet og bliver alle mødt af instruktør Lars Von Trier midt på gårdspladsen. I bar røv. Helt og aldeles nøgen.

- Jeg skriger bare og løber ind. Og så siger han, at hvis vi vil, så er alle nøgne i dag.

Og så smed hele holdet ellers tøjet.

Sådan forklarer én af hovedrolleindehaverne, Louise Mieritz, om perioden i slut-90'erne, hvor hun og en lang række andre af de skuespillere, der senere skulle blive landskendte, optog og indspillede Lars Von Triers dogmefilm 'Idioterne', der udkom i 1998.

Filmen regnes for én af de mest gennemførte inden for dogmegenren, som Von Trier startede med blandt andre Thomas Vinterberg. Og det er 25 år siden nu, som DR2 sætter spot på i programmet 'Idioterne der startede festen'.

Det meste af castet samlet til Cannes-filmfestivalen i 1998. Fra venstre, forreste række: Anne-Grethe Bjarup Riis, Trine Michelsen, Louise Mieritz, Anne Louise Hassing. Bagerst række fra venstre: Troels Lyby, Henrik Prip, Nikolaj Lie Kaas, Luis Mesonero og Jens Albinus. (Foto: Eric Gaillard © Scanpix)

'Idioterne' blev et kunstnerisk startskud for mange af landets største skuespillere i dag; herunder Paprika Steen, Louise Mieritz, Jens Albinus, Troels Lyby, Bodil Jørgensen, Nikolaj Lie Kaas og Anne Louise Hassing, der alle var med. De tre sidstnævnte vandt endda Bodilpriser for bedste kvindelige hovedrolle og bedste mandlige og kvindelige birolle.

Og i filmen? Der skulle de spille retarderede. De skulle "spasse", som det hed i 'Idioterne'.

- Jeg synes, det var pissesjovt at rende rundt og spille retarderet. For nogle var det måske mere hårdt, fortæller skuespilleren Troels Lyby om optagelserne.

'Ubehageligt', 'ydmygende' og 'hyklerisk'

'Idioterne' handler om en gruppe unge mennesker, der melder sig ud af det normale samfund, det borgerlige samfund, og flytter i et kollektiv i den pæne, nordsjællandske by Søllerød. Her vil de hverken have tøj på, følge reglerne eller arbejde - og forkaster i det hele taget det omgivende samfund. Det eneste, de vil, er at "spasse".

- Manuskriptet var helt bimlende med gruppeknald, onani og konstante overskridelser, fortæller Knud Romer, 22 år efter filmen udkom.

Knud Romer er i dag forfatter og radiovært. Da 'Idioterne' skulle optages, var han reklamemand - ikke skuespiller. Og så skulle han pludselig være med til at "spasse" i 'Idioterne'.

- Der er én, der ringer til mig ud af det blå. Jeg dukker op til prøvefilmningen med Anne-Grethe Bjarup Riis, og jeg ved ikke, hvad det er. Jeg læser så manuskriptet og får et chok.

Holdet var i Cannes med filmen. Her blev de spurgt af kulturjournalisten Ole Michelsen om, hvad en idiot er for dem.

Og man kan roligt sige, at den prisvindende forfatter ikke husker tilbage på oplevelsen som en rent positiv oplevelse. Langt fra, faktisk. Faktisk nærmest ikke - udover at det så alligevel var en af hans livs største oplevelser. Men det vender vi tilbage til.

- Der er en grund til, at dokumentarfilmen, der blev lavet om filmen, hedder 'De ydmygede', siger 59-årige Knud Romer.

Ydmygelser var en helt gennemgående del af optagelserne, siger Knud Romer.

- Jeg er ikke skuespiller. Vi blev sendt hen til en institution med hjerneskadede, hvor vi skulle stå og betragte dem. Meget af det var meget forkert. Det var meget ubehageligt og ydmygende, fortæller Knud Romer.

Og så var der "nudisterne i Zentropa", som han kalder dem.

- De havde nøgendage, jeg ikke gad komme til. Det var helt respektløst. De var nøgne hele tiden. Og så blev man kaldt "småborger" og "hykler", fordi man ikke viste tissemand hele tiden.

Han endte med at skændtes en del med Lars von Trier, fordi han ikke uden videre makkede ret.

- Von Trier begyndte at kalde mig "Tosse-Knud", og så begyndte jeg at kalde ham "Lorte-Lars", så han til sidst bad mig om at lade være. "Lad selv være!", sagde jeg.

Zentropa har en ting med nøgenhed. Hvis man som presse ville til afterparty efter Von Trier-filmen 'Dancer In The Dark' i Cannes, skulle man hoppe nøgen i en swimmingpool i Cannes med Zentropa-boss Peter Aalbæk Jensen. Her triumferer han, fordi det lykkedes ham at få flere med i poolen nøgne. (Foto: Bo Amstrup © Scanpix)

Men noget af det værste var gruppeknaldet: En sexscene i filmen, hvor Lars Von Trier ville have sine skuespillere til at have gruppesex på kamera.

- Gruppeknaldet var helt vildt. For mig er det den yderste ydmydgelse at have sex for åbent kamera. Lars (Von Trier, red.) blev rasende, fordi vi pjattede. Der var sgu ikke nogen, der ville knalde på kamera. Lars Von Trier jublede, da én fik en halvfed, men det var ligesom det, siger Knud Romer. Og så måtte Lars Von Trier hyre 'body-doubles' til selve sexakten - ikke, at det blev meget bedre af det.

- Jeg lå op af Porno-Lasses stive tissemand. Det var ret ubehageligt, mindes Knud Romer.

Troels Lyby og en handicapbus mod Holte Midtpunkt

Troels Lyby er, modsat Knud Romer, skuespiller. Uddannet. Og han ser lidt mere positivt tilbage på oplevelsen.

- Jeg husker det som enormt sjovt og udfordrende, siger Troels Lyby, der senere blev kendt gennem film som 'En kort, en lang' og 'Klassefesten'.

- Jeg fik rollen sent - nok på et afbud - og kunne mærke, at jeg lige skulle ses an. Lars Von Trier var super sød og fin under castingen, men så bad han os pludselig om at gå ud og "spasse" i haven. Helt ud af det blå. Og så gjorde vi jo det, forklarer han.

Generelt kan Troels Lyby ikke helt genkende de følelser, Knud Romer har om oplevelsen og Lars Von Trier. Han husker det som en god oplevelse, der ikke generelt var grænseoverskridende.

De to 'idioter' husker Lars Von Trier forskelligt. Troels Lyby husker ham som værende 'favnende', og at han gik hele vejen sammen med skuespillerne. Knud Romer husker ham derimod som værende svær. - Lige så sarkastisk og ironisk, han kunne være, lige så følsom, usikker - og venlig - kunne han være, siger Knud Romer. (Foto: Stephane Mahe © Scanpix)

Udover én episode. På Strøget i København. Her skulle alle 'idioterne' ud og "spasse" offentligt.

- Ingen vidste, hvem vi var, men det var vildt grænseoverskridende, og folk gloede virkelig. Øvelsen gik i vasken, og Lars Von Trier var skuffet - ja, nærmest personligt fornærmet og såret.

Så skuespillerne skulle prøve igen. Denne gang i indkøbscentret Holte Midtpunkt.

- Vi blev kørt af sted i en handicapbus, og da den blev åbnet, væltede vi alle sammen ud og "spassede" rundt i Holte Midtpunkt. Det gik vildt godt, og alle troede på det. Folk kunne overhovedet ikke finde ud af, hvad der skete, siger han højlydt grinende over absurditeten af oplevelsen.

Efter kort tid havde de nærmest heller ikke noget valg og var nødt til bare at fortsætte og gå planken helt ud.

- Når først du var i gang, var det ikke for sjov længere. Vi kunne jo ikke træde ud af karakter, da folk jo ville blive stjernetossede!

En bustur til Cannes - og en 'enestående oplevelse'

'Idioterne' fik blandede anmeldelser, da den udkom. Filmen blev nomineret til Cannes-festivalens fineste pris, Den Gyldne Palme, men fik samtidig den anerkendte filmanmelder Mark Kermode til at udbryde "il est merde" - "det er lort" på fransk - under fremvisningen.

Men for holdet bag filmen var det en stor oplevelse at komme ned og opleve den prestigefulde filmfestival i det glamourøse Sydfrankrig. Knud Romer går så langt som at kalde det én af sit livs største oplevelser. Også selvom han skulle køre 'Idioterne'-bussen hele vejen derned.

- Det er sjældent, at en instruktør tager hele castet med. Det hele var en gigantisk oplevelse. Jeg kom fra et reklamebureau til den her Von Trier-film, filmverden og Cannes-festivalen. Og glem nu ikke, hvordan Von Trier har åbnet horisonten for dansk film. Det er ham, der har fået dansk film til Cannes. Ham, der er skyld i, at Vinterberg kan komme derned.

Og trods alle ydmygelserne:

- Jeg har fået fantastiske oplevelser på grund af det, siger Knud Romer.

Frølår, for eksempel:

Zentropa har ikke haft nogen kommentar til skuespillernes udlægning af filmens tilblivelse.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter