Gal eller genial: Alle har en holdning til Ålen

PORTRÆT: På sin 60-års fødselsdag har Peter Aalbæk valgt at trække sig fra direktørtronen i Zentropa. Den provokerende filmmand er både elsket og ... knap så elsket.

Peter Albæk trækker sig som direktør i Zentropa. Han vil dog fortsætte med at lave nye film for Zentropa. (Foto: MADS NISSEN © sCANPIX)

En 60-års fødselsdag kan fejres på mange måder.

Den farverige filmmand Peter Aalbæk har i dag valgt at fejre sin med et farvel til direktørtitlen i sit livsværk Zentropa.

Men det er der ligesom ikke nok fut i.

Derfor takker Ålen også af med en helsides annonce i Politiken, der viser ham rødglødende - kun iført julemandskappe, horn i panden og med ild i ”faklen” mellem hans ben.

Dagens Zentropa-annonce viser i øvrigt også, at Peter Aalbæk ikke bare har venner, men også fjender i filmbranchen.

Under skærpet tilsyn

Henrik Bo Nielsen, der er administrerende direktør i Det Danske Filminstitut, er en af dem, der er blevet fotomanipuleret til en lille havenisse i Peter Aalbæks annonce.

Det skyldes, at filminstituttet i 2014 satte Zentropa under skærpet tilsyn på grund af mistanke om misbrug af filmstøtte. Et tilsyn som Justitsministeriet senere underkendte, og som fik Aalbæk til at rase mod instituttet.

Peter Aalbæk sender i denne aktuelle annonce i Politiken en "venlig" hilsen til et par fjender. Blandt andre Henrik Bo Nielsen, administrerende direktør i DFI. (© Pressefoto: Zentropa)

Selvom Henrik Bo Nielsen har fået en birolle i Aalbæks djævelske afskedssalut, så har han hverken kommentarer til annoncen eller Peter Aalbæks afgang fra Zentropas direktørstol.

Dog siger han, at annoncen taler for sig selv, og at den siger mere om afsenderen end om modtageren.

- Det står tydeligt for enhver, at han bruger sin exit-dag til at udstikke hilsner til højre og venstre, og hans udtalelser dækker rigtig fint, hvem afsenderen er, siger Henrik Bo Nielsen til DR Kultur.

Maria Månson: Uvurderlig for dansk film

Også Maria Månson, der er vært og anmelder på ’Filmselskabet’ på DR K, kender til Peter Aalbæks luner.

- Det har været stormfuldt og sjovt, siger hun om hans farvel til direktørposten.

Da Maria Månson som helt ny vært – iført glimmerkjole og tiara på en grå tirsdag - skulle tale med Ålen om Zentropas mange Oscar-succeser, slap tålmodigheden op hos filmmanden.

- Første gang jeg interviewede ham, kastede han med sin mikroport (trådløs mikrofon, red.), fordi han syntes, det tog alt for langt tid.

Alligevel roser hun manden, der skabte Zentropa sammen med instruktør Lars von Trier tilbage i 1992.

- Peter Aalbæk er en original og har betydet uvurderligt meget for dansk film, siger hun og uddyber:

- Han er en kæmpe innovator. Hans gigantiske styrke er, at han har stablet Zentropa på benene, og at han sammen med dogmefolkene har sat Danmark på verdenskortet igen som et filmland, man taler om ude i verden.

Billederne af en nøgen Peter Aalbæk i poolen i Cannes, da pressen var inviteret til fest i forbindelse med premieren på 'Dancer in the Dark' (Foto: Bo amstrup © sCANPIX)

Hun forstår dog godt, hvorfor Ålen nu officielt smider direktørkappen efter nogle år på sidelinjen. Reelt har fem andre allerede overtaget den daglige drift af Zentropa.

- Jeg håber ikke, han forsvinder fra dansk film, men jeg forstår godt, hvis han synes, at hans rolle er udspillet. For hans styrke er at skabe nyt.

Professor: Andre ledere kan lære af ham

Anders Drejer, der er professor i ledelse ved Aalborg Universitet, er også fan af Peter Aalbæk.

Han mener ligefrem, at mange andre virksomhedsledere kunne lære af Ålen.

- Jeg har længe efterlyst ledere, som var mere mennesker. Og det er Peter Aalbæk. Han gemmer sig ikke bag et jakkesæt. Han er uden filter og er utrolig autentisk, hvor mange andre ledere er glatte som ål.

Han fortæller, at netop den type ledere er gode til at motivere, fordi man som medarbejder præcis ved, hvilken retning man skal i.

Men alt for meget bramfrihed kan også have en bagside for Zentropa, og det er måske derfor, Aalbæk vælger at stoppe nu, fortæller han.

- Jeg tror, det kan hjælpe Zentropa ind i en ny guldalder med en mere professionaliseret ledelse. Selvom Albæks tid ikke helt er forbi i Zentropa, så skal virksomheder skifte ledelsen ud engang imellem. Der kan et chefskifte betyde, at filmselskabet går fra at være teenager til at blive voksen, siger Anders Drejer.

Peter Aalbæk Jensen er "mæt af dage" og giver ansvaret for Zentropa videre til fem personer. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © sCANPIX)

Slut med nøgenbadning - skodjazzen fortsætter

Manden, der nu officielt får direktørtitlen i Zentropa, er Anders Kjærhauge. Sammen med fire andre skal han lede filmselskabet, som en del af den kvintet, der allerede i dag står for driften.

Det har de gjort de seneste år, mens Peter Aalbæk har fungeret som udviklingsproducer, hvilket han fortsat er.

- Peter har jo et fantastisk netværk ude i de kreative kredse - og også internationalt, så det vil vi jo stadig drage nytte af, selvom han ikke kommer til at være herude hver dag, siger Anders Kjærhauge.

Han kommer i øvrigt ikke til at kopiere Aalbæks markante lederstil.

- Jeg har ingen intention at være i medierne som Peter Aalbæk. Men i og med han stadig er herude, så skal han jo nok bringe Zentropa på verdenskortet.

Så det er slut med en nøgen Zentropa-direktør i medierne. Til gengæld hygger Anders Kjærhauge og Ålen sig med et band bestående af Zentropa-folk.

- Jeg har bedt Peter om at komme herud i hvert fald én gang om ugen, så vi kan spille vores skodjazz, som vi kalder det. Det er sådan noget hyggejazz.

  • Blå bog: Peter Aalbæk Jensen

  • Født 1956

  • Uddannet på Den Danske Filmskole i 1987

  • Producerede derefter film for en række filmselskaber – blandt andet Lars von Triers ’Europa’

  • Grundlagde Zentropa i 1992 sammen med Lars von Trier

  • Har spillet en central del i fornyelsen af dansk film med dogmefilmene

  • Er også blevet kendt som provokerende debattør

  • Kilde: Den Store Danske

Facebook
Twitter