Genial timing: Ny serie om svindlere fra Hvidovre er vanvittigt underholdende

'Friheden' serverer drama med en god portion humor og minder os om, at villa, volvo og vovse ikke er for alle.

Den nye fiktionsserie 'Friheden' er et friskt pust i det danske serielandskab, mener serieekspert. (© Viaplay)

Svindel er et ord, der er blevet brugt mere end almindeligt meget i de seneste måneder, hvor korrupte bankmænd konkurrerer med Hvidovres Britta Nielsen om at stjæle dagbladenes overskrifter.

Fælles for både Britta og de kyniske banksvindlere er, at vi, på trods af vores afsky for deres frygtelige handlinger, alligevel fascineres af deres mønsterbrydende adfærd. Specielt er det svært at forstå, hvordan en på overfladen almindelig kvinde som Britta kan gøre noget SÅ ekstremt.

Det får man delvist svaret på i Viaplays nye originalserie ’Friheden’.

Her spiller Danmarks kamæleon nummer ét, Lars Ranthe, og den kriminelt undervurderede Lene Marie Christensen fra ’Arvingerne’ et par, der, i forsøget på at skabe en tryg og snusfornuftig kernefamilie, komplet har mistet sig selv og spændingen i hverdagen.

Vi drømmer alle om det ekstraordinære

Ingen gider at være almindelige længere. Det er efterhånden blevet et fy-ord, og alligevel er det en ’normal’ tilværelse, vi alle styrer målrettet mod. Derfor er Britta på sin egen måde fascinerende, og i fiktionens verden har gutterne fra ’Olsen Banden’ og ’Ocean’s 11’ svindlet sig ind i alles hjerter.

Ligesom Britta Nielsen bor Nina og Erik i Hvidovre – nærmere bestemt Friheden –, hvor de har lagt en baggrund som svindlere bag sig for at finde fodfæste som anstændige, voksne mennesker med børn, huslån og 9-til-17-jobs.

Men det er overraskende dyrt at være almindelig, og de økonomiske vanskeligheder hober sig op. For lige så succesfulde de var som svindlere, lige så visne er de som småborgerlige. Deres lejlighed er mørk og uinspireret, og hvert 5-7 minut dundrer S-toget forbi deres vindue som en spydig reminder om det spildte, spændende liv, der som den japanske Shinkansen hastigt stikker af fra dem.

Nina og Erik har lagt fortiden som storsvindlere bag sig for at etablere et almindeligt liv. Men det går ikke så godt med dét projekt. (© Viaplay)

Nina og Erik er desperate og har tabt al den slagkraft, som engang gjorde dem til frygtløse svindlere i sådan en grad, at Kaj ikke engang kan vinde et argument med sælgeren i El-giganten om, hvorvidt en drypbakke er nødvendig eller ej. På godt og ondt vender deres gamle ven Jacqueline tilbage i deres liv og tilbyder dem på klassisk vis ét sidste job, som kan gøre dem økonomisk uafhængige. Og hvem drømmer ikke om friheden, der følger med økonomisk uafhængighed?

Endelig en dansk hybrid-serie

Det er måske ikke videre originalt at lave en serie om folk, der bryder med hverdagens trummerum. Men måden hvorpå ’Friheden’ emmer af fortællerglæde og er gennemsyret af uhøjtidelig humor gør serien til unikt dansk tv. Midt i en jungle af mørke, nordiske krimiserier er ’Friheden’ et friskt pust og viser på overlegen vis, at en serie sagtens kan være sjov og spændende uden at miste relevans.

I USA har man for længst brudt med de traditionelle spændings- og dramaserier blottet for humor og episodisk tilfredsstillelse i serier som ’Breaking Bad’ og ’Six Feet Under’, hvor dramatikken skylles ned med en god portion humor og finurlighed. ’Friheden’ skriver sig ind i netop den hybrid-tradition, og hvorvidt det er en komedie, et drama eller en spændingsserie er egentlig underordnet, da flere sanser sagtens kan stimuleres på én og samme gang.

Midt i en jungle af mørke, nordiske krimiserier er ’Friheden’ et friskt pust og viser på overlegen vis, at en serie sagtens kan være sjov og spændende uden at miste relevans, mener Frederik Dirks Gottlieb. (© Viaplay)

To af Danmarks bedste skuespillere

Det er ikke mindst på grund af det sublime cast, at serien så ubesværet kan hoppe mellem flere genrer.

I spidsen står Lene Maria Christensen, der som få andre formår at bringe en hverdagsagtig troværdighed til hendes tv-figurer, og Lars Ranthe, som i øjeblikket gør som meget få før ham har formået, nemlig en tv-treenighed ved at være aktuel på tre forskellige kanaler på én og samme gang; i ’Kriger’ på TV 2, ’Herrens Veje’ på DR1 og nu ’Friheden’ på TV3.

Heldigvis er han en shapeshifter af Guds nåde, og den heftige eksponering fremhæver kun hans evne til at personificere en hvilken som helst figur. Jeg tror i hvert fald på ham som stresset og utilstrækkelig familiefar, når han med sved på panden vågner på sofaen og ordet ”UNDSKYLD” instinktivt ryger ud af ham.

Sammen er de hamrende troværdige som et velmenende par, der på trods af at kærlighedens flamme synes slukket stadig kan udveksle kærlige blikke, når de formår at skubbe til hinandens grænser.

’Friheden’ er mindre troværdig, når den forsøger at simulere spionserien ’The Americans’, men det gør ikke det store, da spændingen først og fremmest ligger i Nina og Eriks individuelle og indbyrdes udvikling fra statister til hovedroller i deres egne liv.

Udbrændthed er en faktisk diagnose, som folk i værste tilfælde dør af, og selvom jeg næppe kan anbefale folk at følge Nina og Eriks kriminelle levevej, så er ’Friheden’ en underholdende og tænksom huskepille, der minder os om, at villa, volvo og vovse ikke er for alle.

’Friheden’ kan streames på Viaplay og vises hver onsdag kl 20:00 på TV3.

Facebook
Twitter