Giganter fusionerer og skaber ny streamingtjeneste: 'Det er en accelerering af streamingkrigen'

Mediekoncernerne Warner Media og Discovery har meddelt, at de fusionerer i multimilliardhandel.

Warner har allerede en større streamingtjeneste med HBO og HBO Max, hvor man blandt andet finder serier og blockbusters som 'Wonder Woman 1984'. (© (© 2020 Warner Bros. Entertainment Inc. All Rights Reserved.))

En ny, stor streamingtjeneste med nærmest uendeligt mange timers underholdningsindhold ser nu snart dagens lys.

Televirksomheden AT&T, som er et af verdens største teleselskaber og som samtidig ejer mediekoncernen Warner Media, har nemlig indgået en aftale, som betyder, at Warner Media fusionerer med konkurrenten Discovery.

Det skriver flere internationale medier og AT&T selv.

Det betyder, at Warner Media, som ejer flere store medievirksomheder som CNN, TBS, Warner Bros. og HBO, flyder sammen med Discoverys indhold, som blandt andet tæller Discovery Channel, The Food Network, Animal Planet og TLC.

Handlen har en værdi af 43 mia. dollar, hvilket svarer til lidt over 260 milliarder kroner.

Serien 'Mare of Easttown' med Kate Winslet i hovedrollen er lavet af HBO, som lige nu kan ses herhjemme på HBO Nordic. (Foto: HBO / The Hollywood Archive / Av © Scanpix)

Fusion giver mening for at følge med konkurrenter

Med fusionen mellem Warner Media og Discovery bliver der ifølge medieanalytiker Claus Bülov Christensen skrevet et nyt kapitel i den verserende streamingkrig mellem de primært amerikanske mediemastodonter.

- Jeg vil mene, at det er en ret hurtig accelerering af streamingkrigen, hvor det for de amerikanske mediegiganter handler om at skaffe sig en masse nye kunder.

- Det er en kamp for at komme ud på verdensmarkedet og få forankret sig hurtigst muligt. Et af de bedste våben til at gøre det er at have meget og godt indhold.

- Derfor giver det god mening med denne fusion, fordi de to selskaber dermed sikrer sig en bredde, som kan matche de andre giganter som Netflix og Disney, siger Claus Bülow Christensen.

Mere indhold til færre penge

Claus Bülow Christensen forventer, at det nye selskabs indhold bliver samlet på HBO Max, som senere i år erstatter HBO Nordic herhjemme.

- Det mest logiske vil være, at Warner Media tog Discoverys brands og lagde den ind som en del af HBO Max. Ligesom Disney har gjort med Marvel, Star Wars og voksenindholdet under Star-kategorien.

Det vil betyde, at man som forbruger vil få mere indhold til billigere penge, end det ellers ville koste at købe sig adgang til de to separate streamingtjenester.

- Jeg tror, at HBO Max vil blive en succes herhjemme, fordi den har meget bredde og samtidig også har mange gode spillefilm.

- Lægger man dertil oveni, at man formentlig til næste år også vil få indholdet fra Discovery med i pakken, så burde det være interessant for den danske forbruger, siger Claus Bülow Christensen.

Han har for nyligt lavet analyser af danskernes medievaner i samarbejde med analyseinstituttet Wilke og DR's Medieforskning, og de viste, at danskerne har stor appetit for streaming.

- Danskerne har generelt så stor en interesse for streamingtjenester, og der er plads til endnu flere. Det skyldes blandt andet, at mange husstande har sparet en del penge ved at opsige det gamle abonnement til kabel-tv, så det ser ud til, at der er god plads i budgettet.

Warner Media blev i 2016 opkøbt af telegiganten AT&T for svimlende 109 milliarder dollar, hvilket svarer til 670 milliarder kroner. (Foto: ED JONES © Scanpix)

Men den store oprustning fra de udenlandske streamingtjenester kan også betyde, at de danske spillere på streamingmarkedet kan gå en hård tid i møde.

- Presset mod de lokale streamingtjenester som TV 2 Play, DRTV og Viaplay bliver endnu større de kommende år. Udfordringen kan blive ganske, ganske stor, forudser Claus Bülow Christensen.

Tilbage i 2016 købte AT&T Warner Media for svimlende 670 milliarder kroner, og derfor kan det lyde af "lidt" med en handel på 260 milliarder kroner.

Dog skal det siges, at AT&T og televirksomhedens aktionærer får 71 procent ejerandel i det nye selskab, hvis navn stadig er ukendt. De resterende 29 procent går til Discovery.

Manden i spidsen for det nye selskab bliver David Zaslev, der i forvejen er administrerende direktør for Discovery.

Fusionen mellem Warner Media og Discovery er godkendt af bestyrelserne i begge selskaber, men afventer den endelige godkendelse fra relevante myndigheder.

Facebook
Twitter