Gjorde historisk fund i gravhøj: Nu er det blevet til en 'smuk' Netflix-film

'The Dig' handler om amatørarkæologen Basil Brown og hans udgravning af en gravhøj i England i 1939.

Ralph Fiennes, der i Danmark måske er bedst kendt for sin rolle som Lord Voldemort i 'Harry Potter'-filmene, spiller amatørarkæologen Basil Brown i 'The Dig'. (Foto: Larry Horricks © 2021 Netflix)

Man kan skabe historier ud af alt.

Det lyder muligvis som en drastisk påstand at smide om sig med i en tid, hvor hele kloden ligger syg med corona. Men se nu en film som 'The Dig'. Den handler om – hold nu fast – en amatørarkæolog, der bliver hyret af en syg overklasseenke til at undersøge en gravhøj på hendes jord, hvorved han finder et gammelt skib.

Det hører med til historien, at udgravningen i 1939 ved Sutton Hoo i Suffolk ved Ipswich i Østengland er en af de mest berømte i britisk arkæologi.

Det gør den ikke ligefrem sexet eller glamourøs eller til en oplagt blockbuster. Det er stærkt tvivlsomt, om nogen dansk filmmager har overvejet at fortælle om tørvegraveren Tage Busk, der fandt vores verdensberømte Grauballemanden i 1952.

Men takket være et grundigt arbejde af først forfatteren John Preston og siden instruktøren Simon Stone og hans filmhold, er historien om amatørudgraveren Basil Brown og hans velgører, Edith Pretty, nu blevet til en smuk og poetisk – og en anelse konstrueret – film på småsexede Netflix.

Kunne historien om Grauballemanden blive til film?

Det har krævet en vis, ikke omskrivning, men bearbejdning af virkeligheden. Preston, Stone og Stones medforfatter, Moira Buffini, har af to omgange, først i en roman og siden på film, givet Basil Brown og Edith Pretty et betydeligt større vingefang, en filosofisk og spirituel indpakning, der handler om menneskets plads i historien, i kærligheden og på jorden.

Carey Mulligan har rollen som Edith Pretty: en alvorligt syg enke, som hyrer amatørudgraveren Basil Brown til at undersøge en gammel gravhøj ved hendes hjem. (Foto: Larry Horricks © 2021 Netflix)

Sådan en indpakning kunne tørvegraveren Tage Busk med garanti også have fået. Det kommer nok aldrig til at ske, men nu kan vi altså nyde at se Ralph "Voldemort" Fiennes som graveren Basil Brown, der bruger af den arkæologiske kundskab, han har fået af sin bedstefar og far, og som samtidig taler om vigtigheden ved at kende menneskets fortid for at kunne skue ind i sin fremtid.

Hans velgører, Edith Pretty, er rørende enig.

Da Brown i begyndelsen af filmen får et jordskred over sig og ligger livløs under jorden i flere minutter, spørger hun nysgerrigt: "Hvad så du?", som om hun forventer at han har været på en spirituel rejse. Og han beretter, i fuld balance med Mrs Pretty, om sin respekt for forfædrenes interesse for historien omkring os, i mulden, i vandet og i vinden.

Samtidig sværmer filmen omkring det store spørgsmål om vores plads i historien – om vi har haft en betydning, og om vi vil blive husket. Edith Pretty, der bliver spillet af Carey Mulligan, er dødeligt syg og ved, at hun efterlader sin 9-10-årige søn forældreløs, eftersom hendes mand døde, da drengen var lille. Hvad efterlader hun?

Derudover forbereder filmens figurer sig på at gå i krig mod Nazi-Tyskland. Prettys nevø, Rory, har indskrevet sig i det britiske luftvåben, og bruger en stor del af filmen på at filosofere over, om han med sin sandsynlige død får en betydning for historien.

Johnny Flynn spiller den unge Rory Lomax, der skal tjene i det britiske luftvåben under krigen, mens Lily James spiller en arkæolog, der trods sin status som gift får et godt øje til Rory. (Foto: Larry Horricks © 2021 Netflix)

Det samme gør den unge arkæolog Peggy Preston, der er gift med en ældre kollega, men fatter interesse for Rory – og ikke mindst omvendt.

Storslået og poetisk film

Sådan indskrives de virkelige skæbner, Basil Brown, Edith Pretty, Rory Lomax og Peggy Preston i en større spirituel forståelse af universet omkring os, med noget, der ligner en klar inspiration fra den amerikanske instruktør Terrence Mallick og hans 'A Hidden Life', hvor en virkelig historisk skæbne bliver knyttet til en større forståelse af kosmos og skæbnesammenhænge. Også fotografen Mike Eley ser ud til have skelet grundigt til Terrence Mallick og hans hang til enorme naturbilleder fotograferet med den helt store vidvinkel.

Og sådan blev beretningen om en rig enke, der hyrede en amatørarkæolog til at rode i en gravhøj, til en storslået poetisk film.

Bevares, amatørudgraveren gjorde en af de vigtigste opdagelser i britisk arkæologihistorie, men 'The Dig' understreger stadig, at man med opfindsomhed og fantasi, kan få en stor historie ud af noget, der næsten lyder af ingenting.

(© Netflix)

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter