God historie men det friske pust mangler den her gang

Som historie er 'Fasandræberne' bedre end 'Kvinden i buret', men vi har jo set det før

Det føltes som en frisk brise da 'Kvinden i buret' dukkede op i biograferne sidste efterår. Det var som om en klassisk ret, der var blevet kokkereret med konserves i flere år, pludselig blev piftet op med håndplukkede, friske råvarer.

Plottet blev afleveret konkret og lige-i-mellemgulvet, hovedpersonerne blev beskrevet med bramfri humor og så mange detaljer, at det var lige før de føltes som rigtige mennesker, og den mørkegule og brune farvetone var et tiltrængt alternativ til den blågrå stil, der havde præget nordic noir, de nordiske krimier, i årevis.

Hvordan undgår man selv at lugte af sur sild?

Den friske brise er naturligvis feset et andet sted hen for længst. Og pludselig står 'Fasandræberne', den anden filmatisering af Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-krimier, overfor den klassiske udfordring for en filmserie: hvordan undgår man selv at lugte af sur sild?

Den udfordring tager instruktør Mikkel Nørgaard og manusforfattere Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg forbavsende let på. Vores hovedperson, den mildt sagt mavesure vicekriminalkommisær Carl Mørck opfører sig fuldstændig som i 'Kvinden i buret'.

Med et fjæs som 40 år gammel rødvinseddike kaster han sig ud i opklaringen af en sag, som alle andre har lagt til side for længst.

Skal vi bare sige klichéfyldt?

En ung mand tilstod voldtægt og drab på et ungt søskendepar i midten af 1990'erne, men søskendeparrets far, der selv var politimand dengang, opsøger Carl Mørck en sen aften på politigården og be'r ham tage sagen op igen. De skyldige er ikke fundet. Mørck smider den tidligere politimand ud, dagen efter har han begået selvmord - og så er Carl Mørck tændt.

Det er en klassisk - eller skal vi bare sige klichéfyldt? - åbning på en historie, der er mere engagerende end 'Kvinden i buret', simpelthen fordi vi bliver præsenteret for de skyldige meget tidligt i historien og dermed lærer dem at kende. Og skurke er jo spændende.

Det er grundlæggende langt mere tilfredsstillende end den galning, der pludselig dukkede op som den skyldige sidst i 'Kvinden i buret'.

Taler til en mystisk taske

Skurkene, som altså aldrig er blevet afsløret, er tre elever på en kostskole for rigmandsbørn, Griffenholm, en slet skjult pendant til virkelighedens Herlufsholm. I midten af 90'erne var de perlevenner. De to af dem, Kimmie og Ditlev, var endda kærester, der sammen dyrkede deres trang til god gammeldags ultravold.

Her, 20 år senere, er to af de tre veletablerede erhvervsfolk, der hører til landets elite. Den tredje derimod, Kimmie, fumler rundt på gaden i København, mens hun taler til en mystisk taske.

En effektiv konstruktion

'Fasandræberne' følger altså to spor, Carl Mørcks forsøg på at finde frem til de skyldige sammen med sin ven og assistent Assad. Og portrættet af de tre skyldige.

Det er en effektiv konstruktion, der hele tiden holder et højt gear, og Kimmie er et menneske, man hele tiden er nysgerrig på. Rigmændene Ulrik og Ditlev derimod, er rendyrkede klichéer, to psykopatiske rigmænd, der behandler andre som bæ, og som lugter småfælt af lån fra Stieg Larssons 'Mænd det hader kvinder', som Arcel & Heisterberg skrev filmmanus til.

Lige ved at være pinligt

Hjemme på Afdeling Q går det hele lidt i stå. Forholdet mellem kolde Mørck og menneskevarme Assad udvikler sig ikke.

Ind på banen kommer den nye sekretær, hyggelige Rose, men hun bliver næsten ikke brugt til noget, og i betragtning af hvor meget der i foråret blev banket på reklametrommer for Johanne Louise Schmidt og hendes rolle som Rose, er det lige ved at være pinligt.

Et umage og alligevel indlysende makkerpar

Som historie er 'Fasandræberne' altså mere tilfredsstillende, men den mangler den dimension, der løftede 'Kvinden i buret' op over konkurrenterne, det sprællevende samspil mellem Nikolaj Lie Kaas som Mørck og Fares Fares som Assad, et umage og alligevel indlysende makkerpar.

Og når film nummer tre fra Afdeling Q, 'Flaskepost fra P', dukker op, må den meget gerne være blæst grundigt igennem af en ny frisk brise.

'Fasandræberne' får premiere den 2. oktober

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk