Gysermester ved præcis, hvordan han gør dig allermest bange i skræmmende Netflix-serie

Mike Flanagan, der stod bag alletiders gyserserie 'The Haunting of Hill House', er tilbage med endnu en uhyggelig perle.

I Netflix-serien 'Midnight Mass' oplever et isoleret, amerikansk ø-samfund på 100 mennesker mirakuløse begivenheder og skræmmende advarsler, efter en ung og karismatisk præst dukker op. (Foto: Courtesy of Netflix © © 2021 Netflix)

Det er gode tider at være gyserfan i.

Men sådan har det langtfra altid været. Som barn af 80'erne er jeg vokset op med filmserier som 'Scream' og 'I Know What You Did Last Summer', der var en del af den fjollede teenagegyser-dille, der dominerede i årene op til årtusindskiftet.

Det er film, jeg stadig holder af, men at kalde dem stor gyserkunst ville være en tilsnigelse.

Det betyder ikke, at der ikke blev lavet gode gyserfilm i 90'erne – og 00'erne for den sags skyld.

Men den herskende tendens på gyserfronten dengang var småfjollede, selvironiske gyserfilm, der hovedsageligt lykkedes med at gøre dig ilde tilpas med billige kneb som jump scares, hvor instruktøren bruger pludselige skift i billede og høje, chokerende lyde.

Den slags ses i de fleste gyserfilm, men det er sjældent det, der skaber de bedste og mest effektive gyserfilm.

I dag bliver vi forkælet med fantastiske gyserfilm i biografen og endda – måske for første gang i tv-historien – rigtig gode gyser-serier, der formår at skabe uhygge henover adskillige timer på den lille skærm.

Det er igen tilfældet med den nye gyserserie 'Midnight Mass', der handler om et lille amerikansk ø-samfund, som oplever mystiske begivenheder, og en præst, der lader til at have guddommelige kræfter.

Vi følger et bredt udsnit af øens befolkning heriblandt en tilbagevendt søn med lig i lasten, en gravid kvinde med hyppige lægetjek og byens sherif, den muslimske Sheriff Hassan.

Mystiske ting bliver ved med at ske på øen, og da den lokale præst forsvinder, træder en ny, mystisk skikkelse ud af skyggerne for at udrette mirakler.

Mike Flanagan debuterede i 2000 som instruktør og manusforfatter med 'Makebelieve'. (Foto: Eike Schroter © 2021 Netflix)

'Midnight Mass' er lavet af Mike Flanagan, og han er bestemt ikke hr. hvem-som-helst, når det kommer til gysergenren.

Mike Flanagan er nemlig en af tidens helt store gysermestre, og selvom de færreste nok kender navnet, er der en god chance for, at fans af genren i hvert fald kender hans gyserfilm- og serier.

Han startede allerede med at lave film i de tidlige 00'ere og fandt hurtigt sin niche inden for gysergenren.

Det store gennembrud fik Flanagan efter tyve år i filmbranchen.

Sjovt nok ikke med en film, men med en tv-serie – et medie, som ellers sjældent formår at blive omdannet til uhyggelige gyserfortællinger.

Ikke desto mindre var hans første store hit, 'The Haunting of Hill House', måske den mest vellykkede gyserserie i nyere tid, da den i 2018 udkom på Netflix.

Opfølgeren 'The Haunting of Bly Manor' var lidt af en skuffelse for mange, men imellem de to serier lavede han den undervurderede 'Doctor Sleep'.

Nu er han tilbage med en ny serie, og selvom den ikke ligner hverken 'The Haunting'-serien eller 'Doctor Sleep', er det tydeligt, at Mike Flanagan står bag.

Her er tre grunde til, at 'Midnight Mass' vil få det til at løbe koldt ned af ryggen på dig – og hvorfor det er en af de bedste serier lige nu.

1

Mikrodosering af gys

- 'Midnight Mass' minder lidt om en gyserversion af drama-sci-fi serien 'The Leftovers', hvor vi hele tiden bevæger os mellem det hverdagsagtige og det overnaturlige med en voksende følelse af, at noget er helt galt i det lille samfund, mener serieekspert Frederik Dirks Gottlieb. (Foto: Eike Schroter © 2021 Netflix)

Mike Flanagan har ikke altid de helt store armbevægelser, og han bruger kun relativt sjældent chokeffekter til at skabe gys.

Derimod bygger han stærke figurer op over tid og sørger for, at deres indre liv gør de ydre omstændigheder langt mere mærkbare og dermed uhyggelige.

Men tag ikke fejl.

Flanagan kan måske godt finde på at give os et afsnit stort set blottet for gys, men når han slår til, ved han præcis, hvordan han gør os mest muligt bange.

I 'Midnight Mass' følger vi blandt andet Riley Flynn, der kæmper med et alkoholproblem. Det medfører på tragisk vis, at han er skyld i et trafikuheld, som koster en ung pige livet.

Det er hårdt for en ung, kristen mand at sluge, og efter at have tilbragt adskillige år bag tremmer har han mistet lysten til at leve – og til at bede.

Hver aften, når han går til ro, ser han den døde pige, og Flanagan bruger her Rileys indre sorg til at skabe en uhygge, man ikke sådan lige ryster af sig.

Men det er og bliver ofte det, vi ikke ser, som ender med at være det mest skræmmende. Og i sin mikrodosering af gys har Flanagan skabt en formel, der er perfekt til tv-serie-formatet, da vi henover så mange timer har brug for lange pauser i rædselskabinettet.

2

Visuelt overskud

- Inden sit store gennembrud lavede Mike Flanagan i en årrække nogle solide, omend relativt oversete, gyserfilm i 'Oculus' og 'Ouija: Origin of Evil', siger Frederik Dirks Gottlieb, der er serieekspert. (Foto: Eike Schroter © 2021 Netflix)

Serien begynder med, at kameraet panorerer langs med en villavej, hvor en betjent udøver hjertemassage på en ung pige, der netop er blevet påkørt af den berusede Riley Flynn.

Allerede her understreges det, hvor meget Mike Flanagan er vokset som visuel instruktør.

Ikke at hans tidligere film og serier ikke er flotte. 'The Haunting of Hill House' har da også særafsnittet 'Two Storms', hvor kameraføringen er uovertruffen.

Men 'Midnight Mass' har et mere helstøbt look og ligner mindre end 'Haunting'-serien en glat tv-serie fra en af de "billige" amerikanske tv-kanaler.

I 'Midnight Mass' fanger han det øde ø-samfund og de fattige amerikaneres kamp mod fattigdom og ekstremistisk religionsoverbevisning perfekt.

Det gør han blandt andet med flotte skud af det mægtige landskab kendetegnet ved uhyrlige naturkræfter og slidte bygninger, der knapt nok kan overleve den forestående storm.

Det skaber en landlig uro, der klaustrofobisk sluger det lille samfund på blot omkring 100 mennesker.

3

Skuespil som taget ud af et verdensklasse drama

Instruktøren James Wan står bag 'The Conjuring' og 'Insidious', mens Ari Aster har lavet 'Hereditary' og 'Midsommar'. (Foto: Courtesy of Netflix © 2021 Netflix)

Gyserfilm fik i en periode et potentielt ufortjent dårligt ry for at repræsentere den dårlige smag – og ikke mindst det dårlige skuespil.

I hvad mange vil beskrive som gysernes guldalder i slutningen af 1960'erne og op gennem 1970'erne, var skuespillet ellers noget af det, der blev fremhævet ved genren, og store skuespillere som Mia Farrow og Sissy Spacek brillerede i film som 'Rosemary's Baby' og 'Carrie'.

Men i årtierne efter gled gyserfilm lidt ud i skyggerne som en useriøs genreøvelse primært målrettet de yngste voksne, og der var i denne periode langt mellem de rigtigt stærke skuespilpræstationer.

Med instruktører som James Wan, Ari Aster og Mike Flanagan er det realistiske og til tider formidable skuespil igen blevet forventeligt i moderne gyserfilm.

Flanagan har dog ikke altid haft de stærkeste casts, og selv i 'The Haunting of Hill House' var der til tider smådårlige præstationer, der gav serien en lidt billig følelse.

I 'Midnight Mass' spiller alle med en sjælden overbevisning, og Flanagan giver dem i den grad mulighed for at gribe chancen med lange dialogbårne scener.

Det kan også indimellem betyde, at der går mere drama end gys i den, og på den måde er 'The Haunting of Hill House' stadig en bedre gyserserie.

'Midnight Mass' er ikke for dem, der elsker endeløse chokeffekter – og måske kunne Mike Flanagan godt trykke lidt på speederen fra tid til anden.

Men i hans uhyggeligt realistiske og følsomme univers er det med fokus på den vedvarende følelse af uhygge, der gror inde i seeren, og i sidste ende munder 'Midnight Mass' ud i at være ikke bare en uhyggelig, men også rørende serie.

'Midnight Mass' kan streames på Netflix.

FacebookTwitter