Har kostet Disney 500 millioner: Nu kan du se et af tidens største kulturfænomener hjemme i stuen

Nu kan vi endelig se musicalen 'Hamilton' uden at tage hele vejen til Broadway.

Hamilton' har vundet utallige Tony Awards (teaterpris) siden premieren i 2015, men forestillingen er blevet et decideret kulturfænomen, siger Kasper Lundberg, der skriver om serier og streaming for dr.dk. (© DTCI media/Disney)

Disney har betalt 75 millioner dollar for at vise musicalen 'Hamilton' på sin streamingtjeneste.

Altså knap 500 millioner danske kroner for at vise en optagelse af et teaterstykke.

Ikke for at producere det eller for at lave en filmversion eller en fortsættelse, en prequel, en serieversion eller et computerspil ud af det. Nej, bare for at få lov til at vise videoen af en musical, der i forvejen er en af de forestillinger i verdenshistorien, der har tjent flest penge.

'Hamilton' har vundet utallige Tony Awards (teaterpris) siden premieren i 2015, men forestillingen er et kulturfænomen, der stikker langt, langt ud over musicalgenren.

Den har været konsekvent udsolgt, men eksklusiviteten har ikke forhindret masserne i at blive besat af sangene via Spotify og YouTube. Det er den første virkeligt populære hiphop-musical og en regulær genopfindelse af den amerikanske historie.

Skuespillerne er overvejende ikke-hvide, selvom den foregår i slutningen af 1700-tallet. Skaberen af - og hovedrolleindehaveren i - 'Hamilton', Lin-Manuel Miranda, har selv beskrevet musicalens idé som "historien om Amerika dengang fortalt af Amerika i dag".

Den handler om grundlæggelsen af USA med fokus på den ellers oversete figur, politikeren Alexander Hamilton. De tidligere amerikanske præsidenter, George Washington og Thomas Jefferson, er med som biroller.

Så historien er mere amerikansk end smør på popcorn.

Derfor kommer vi nok heller ikke til at se en dansk opsætning af 'Hamilton', uanset hvor populær den bliver. Trey Parker og Matt Stones kæmpe teaterhit 'Book of Mormon' var nok grænsen for, hvor amerikansk en tekst vi kan sætte op i Danmark.

Lin-Manuel Miranda kan både skrive komponist, lyriker, skuespiller, sanger, rapper, producer og dramatiker på CV'et. Han har både skrevet manuskript og musik til 'Hamilton', hvor han også spiller hovedrollen som den amerikanske politiker, Alexander Hamilton, som levede i 1700-tallet. (© DTCI media/Disney)

Men nu har alle altså muligheden for at se 'Hamilton' på skærmen i den originale opsætning uden hverken at skulle ruinere sig selv, vente i årevis eller flyve hele vejen til New York.

Det gør selvfølgelig, at man ikke får helhedsoplevelsen eller den levende nerve helt ned i tæerne.

Der er også noget af skuespillet, der forekommer ret overdrevet, fordi de spiller til en kæmpe sal, som ikke kan se dem tæt på. I filmversionen kommer kameraet dog så tæt på, at vi kan se både clip-on mikrofonerne i pandehåret, og at der ikke er noget vin i glassene.

Her er tre af de ting, der har gjort Hamilton til et af de allerstørste kulturfænomener i vores tid. Og også tre grunde til at se den herhjemme, selvom det kan virke skørt at sidde og se en næsten tre timer lang überamerikansk musical på sit fjernsyn.

1

Den største hiphop-musical nogensinde

Daveed Diggs spiller den tidligere amerikanske præsident, Thomas Jefferson. Jefferson var præsident fra 1801-1809.

Hiphop har jo længe været et af popmusikkens primære udtryk. Men alligevel. Det er på en måde det endelige dødsstød til hiphoppens omdømme som modkultur, at man kan lave så stor en kassesucces af en musical, hvor der rappes næsten hele tiden.

Ligesom med mangfoldigheden i skuespillernes hudfarve og det særlige plot tryller Lin-Manuel Miranda også med musikken.

Den føles præcis lige så original og risikovillig, som den føles kalkuleret, tryg og traditionel.

Han kan alle tricks i musicalbogen og rigtig mange i rapbogen. De forskellige personer rapper med forskellige flows, og rapteknikken bliver en metafor for, hvor dygtige de forskellige historiske personer er retorisk i politiske diskussioner.

Møder i kabinettet (statsrådet) udspiller sig som rap battles mellem Alexander Hamilton og hans politiske modstandere.

0:00

Siden 'Hamilton' er Lin-Manuel Miranda blevet prikket på skulderen for at skrive musikken til både Disney-filmen 'Vaiana' og 'Star Wars', så du kan sagtens kaste dig over Hamilton, hvis du aldrig har hørt en hiphop-plade fra start til slut.

Der er da også en del sange uden rap. Jonathan Groff som den onde, engelske King George synger for eksempel kun.

0:00

Men altså. Hvis du er kæmpe fan af ekstremt avancerede rimskemaer eller underlig mumble rap, kan jeg ikke udelukke, at du krummer lidt tæer engang imellem. Der er mange informationer og simple vitser pakket ind i simple enderim.

2

Eksplosiv mangfoldighed

'Hamilton' har en bred rollebesætning. Her ses teaterversionen af Alexander Hamiltons kone, Eliza Hamilton (Philippa Soo), i grøn kjole, ved siden af sine søstre, Angelica Schuyler (i orange) og Peggy Schuyler (i gul). Søstrene er spillet af Renée Elise Goldsberry og Jasmine Cephas Jones. (© DTCI media/Disney)

- Immigrants, we get the job done!

Det er nok replikken, der får det største spontane bifald i 'Hamilton'. En af forestillingens primære pointer er at minde om, at USA er grundlagt af indvandrere. Først af rejsende fra Spanien og Frankrig og senere, i 'Hamilton's tid, især af folk fra England, Skandinavien og Irland.

Det overraskende greb er så, at Lin-Manuel Miranda har valgt at give dén sandhed kropslighed på scenen ved at vælge skuespillere, der ikke repræsenterer samfundets sammensætning dengang, men sammensætningen af USA nu.

Det betyder, at ingen af de store roller er besat af hvide skuespillere.

Jeg forestiller mig, at historieundervisere overalt i USA klapper i hænderne og tager sig til hovedet samtidig, fordi det har skabt forvirring omkring den amerikanske historie, men også en lyst til at lære mere.

3

Verdens skøreste undervisning i amerikansk historie

Den britiske Kong George har også fået en rolle i 'Hamilton'. I modsætning til hovedpersonen, Hamilton, ønsker han ikke et uafhængigt Amerika. Kong George spilles af Jonathan Groff. (© DTCI media/Disney)

Clashet mellem tør historisk gennemgang af begivenheder og gigantiske musicalfølelser har aldrig været større.

Vi får fortællingen om hele Alexander Hamiltons liv, som er en historisk figur, de færreste amerikanske skolebørn kunne navnet på, før musicalen gjorde dem opmærksom på ham.

Og der er virkelig mange detaljer med.

Fra hans hårde opvækst til hans kærlighedsliv føles det, som om ingen detalje er for lille til at pakke ind i handlingen og i de knap 50 effektive numre.

Lin-Manuel Miranda har fortalt, at han fik idéen til musicalen, da han læste en biografi af Hamilton, skrevet af historikeren Ron Chernow i 2004. Samme bog er også krediteret som forlægget til forestillingen. Men som musicalen signalerer meget tydeligt ved valget af skuespillere og … well, ved at være en hiphop-musical, så er det selvfølgelig ikke en gennemgang af amerikansk historie, man kan stole blindt på.

Men overordnet set gør den sig ret umage for at fortælle sandheden, og selv det melodramatiske trekantsdrama mellem Hamilton og de to Schuyler-søstre har bund i virkeligheden.

Det centrale og følelsesmæssigt komplicerede fjende-venskab med politikeren Aaron Burr, der ender så tragisk, er også i store træk sandt.

Til gengæld pynter de vist lidt på historien for at få Alexander Hamilton til at fremstå som en kæmpe modstander af slaver. I virkeligheden var der slaver i hans familie, i hvert fald hos svigerfar Schuyler og måske også hos Hamilton selv.

Musicalen er proppet til randen med historiske facts om grundlæggelsen af USA og finansministeren på tidollarsedlen.

Den lykkes virkelig med at give lyst til at gå på opdagelse i den virkelige historie, mens man hører soundtracket til 'Hamilton' på repeat. Og det er måske Lin-Manuel Mirandas største bedrift.

'Hamilton' kan ses på Disney+.

Facebook
Twitter