Helt galt i Hollywood: Ny rapport viser rasende skæv fordeling i filmroller

Kvinder er stadig underrepræsenterede i Hollywood, fastslår ny rapport.

'Wonder Woman', som udkom sidste år, var på mange måder en banebrydende film. En kvinde (Gal Gadot) spillede hovedrollen, filmen var instrueret af en kvinde (Patty Jenkins) - og så blev den et kæmpehit i biograferne verden over. (Foto: Clay Enos © Warner Bros. Entertainment)

#OscarsSoWhite. #TimesUp. #MeToo.

Adskillige hashtag har de senere år været med til at sætte fokus på forskelsbehandling og mangel på diversitet i Hollywood.

Og at der vitterligt er noget om snakken med, at hvide, heteroseksuelle mænd fortsat sidder tungt på amerikanske film både foran og bag kameraet, fastslås nu i en ny rapport fra Annenberg Inclusion Initiative ved USC Annenberg School for Communication and Journalism.

I rapporten har man gennemgået de 100 bedst sælgende film hvert år i USA gennem de seneste 11 år – altså 1.100 film i alt – og her viser det sig, at der trods øget opmærksomhed på diversitet og inklusion stort set ikke er sket ændringer på området fra 2007 til 2017.

- De, der havde forventet et banebrydende år for inklusion, vil blive skuffet. Hollywood mangler fortsat at bevæge sig fra blot at tale om inklusion til meningsfuldt at øge repræsentationen af kvinder, farvede, seksuelle minoriteter og folk med handicap på det store lærred, siger professor Stacy L. Smith, der har været med til at udarbejde rapporten, ifølge Indiewire.

Rapporten viser, at der i de 100 bedst sælgende film i USA sidste år kun var kvinderoller med replikker i 31,8 procent af dem – i 2007 var tallet stort set identisk, nemlig 29,9 procent.

Grafen her viser andelen af kvindelige roller i de 100 bedst sælgende fim i USA gennem de sidste 11 år i procent. (© USC Annenberg School for Communication and Journalism)

I de 100 bedst sælgende film sidste år var det kun i 33 af dem, at kvinder var med til at drive plottet som hoved- eller birolle, og i disse 33 film var der kun fire kvindelige skuespillere, som havde en anden hudfarve end hvid.

Kvinder skal oftere være sexede

Når kvinder så endelig er med på film, er de i tre gange så mange tilfælde som mænd iført sexet påklædning, de omtales tre gange så meget som deres mandlige kolleger som 'attraktive' i filmene – og så viser kvinderne en grad af nøgenhed i 25,4 procent af filmene, mens mænd gør det i blot 9,6 procent.

Dramaet 'Hidden Figures' skilte sig ud fra mængden af film sidste år. Filmen, som i øvrigt blev nomineret til tre Oscars, havde nemlig tre, sorte kvinder i hovedrollerne - henholdsvis Janelle Monáe, Taraji P. Henson og Octavia Spencer. (Foto: Hopper Stone © 20th Century Fox)

Rapporten viser samtidig, at hvide skuespillere udgør 70,7 procent af rollerne i film, mens sorte skuespillere står for 12,1 procent, latinamerikanske for 6,2 procent, asiatiske 4,8 procent og andre etniciteter 6,3 procent.

Af de 100 bedst sælgende film sidste år havde 19 af fimene en LGBTQ-karakter, hvoraf kun 32,3 procent af disse karakterer havde en anden hudfarve end hvid.

Og kun 2,5 procent af rollerne i sidste års 100 bedst sælgende film havde en handicappet karakter med replikker.

Overvægt af mandlige instruktører

Det er ikke kun foran kameraet, at forskellen mellem køn og etnicitet er tydelig.

Af de i alt 1.100 analyserede film mellem 2007-2017 er kun 4,3 procent af dem instrueret af kvinder, 5,2 procent af sorte og afroamerikanere og 3,1 procent af asiater og amerikanere med asiatiske rødder.

Årets hidtil største filmhit i de amerikanske biografer er Marvel-filmen 'Black Panther', hvori Chadwick Boseman spiller hovedrollen. Med Black Panther blev filmfans præsenteret for en sort superhelt. (© Marvel Studios)

Ikke ligefrem tal, der afspejler det fokus, som har været på diversitet og inklusion de senere år i Hollywood.

- Det er tydeligt, at Hollywood må gøre mere for at sikre, at marginaliserede grupper bliver en del af historiefortællingen. Gode intentioner er ikke nok til at skabe forandring, siger professor Stacy L. Smith ifølge Deadline og tilføjer:

- Hollywood har brug for håndgribelige, handlingsorienterede løsninger, som kan varsle en reel forandring.

Blandt de løsningsforslag, som nævnes i rapporten, er de såkaldte 'inclusion riders', som skuespilleren Frances McDormand nævnte i sin takketale, da hun tidligere i år vandt en Oscar-statuette.

En inclusion rider er et dokument, hvor skuespillere kan forlange, at de film, de medvirker i, har et mangfoldigt cast og produktionshold.

Skuespilleren Frances McDormand vandt i år en Oscar for sin hovedrolle i 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' og brugte sin takketale til at opfordre til mere diversitet i Hollywood. (Foto: Lucas Jackson © Ritzau Scanpix)