Hjertet sidder halvvejs oppe i halsen: Ny film er spækket med nostalgisk 80'er-glæde

'Love and Monsters' prøver ikke at være noget, den ikke er, og det begejstrer DR's filmanmelder.

'Love and Monsters' foregår i en apokalyptisk verden, hvor et forsøg på at smadre en asteroide har resulteret i, at jorden bliver plaget af gigantiske monster-insekter. (Foto: Jasin Boland © 2019 Paramount Players/via Netflix)

Kan en film være en pizza? Eller en burger? Eller en falafel? Ja, absolut.

Det er 'Love and Monsters' for eksempel.

Den har ingen ønsker om at være gourmetmad eller 'en eksklusiv oplevelse for sanserne'. Og den kæmper ikke for at opnå en Michelin-stjerne. Slet ikke tre af slagsen. Den vil bare være en rigtig god pizza eller burger eller falafel, som man labber i sig uden at forvente noget epokegørende. Den vil bare gerne mætte og smage godt.

Og det gør den.

Du har set så godt som alt i 'Love and Monsters' før. Måske endda også bedre. Og dog...

Fyldt med ironi

Den tegnede forhistorie, der forklarer, hvorfor menneskeheden pludselig er ved at være udryddet, er lige på grænsen til at være tæt på at være småoriginal.

Det skyldes især den ironiske tone, der afslører, at instruktøren Michael Matthews og forfatterne Brian Duffield og Matthew Robinson udmærket ved, at verden ikke ligefrem savner flere film om apokalypser og civilisationens endeligt.

Undervejs forklarer den lille animationsfilm for eksempel, at man ikke skal stikke hovedet op af en kampvogn, når man angriber et kæmpemonster. Det gjorde Bob, og så fik han bidt hovedet af. Det er ikke synd for Bob. Det er kun sjovt.

Animationsintroen gider heller ikke gøre sig de store anstrengelser for at forklare, hvorfor vores dejlige jordklode pludselig vrimler med insekter på størrelse med en dansk murermestervilla.

Ingen logisk tænkning

I 'Love and Monsters' begiver Joel sig ud for at finde sin kæreste og må kæmpe med insektmonstre undervejs. Det er ikke første gang, at skuespilleren bag, Dylan O'Brien, har måttet håndtere en flok uhyggelige væsener. Det gjorde han også som hovedrollen i filmatiseringen af 'The Maze Runner'-trilogien og som Stiles i 'Teen Wolf'-serien. (Foto: Jasin Boland © Paramount Players/via Netflix)

Det er noget med, at en asteroide truer med at smadre jorden, og at alle nationer sender deres våben ud for at sprænge asteroiden i stykker, hvilket også lykkes. Men eftersom våben er "lavet af kemi", som filmen udtrykker det, sender det en masse stoffer ned på jorden, og det får insekter til at vokse til kæmpestørrelse.

Det er edderfløjteme ikke nogen seriøs videnskabelig forklaring, men det er aldeles ligegyldigt. Vupti er alt det småoriginale ude af 'Love and Monsters', der hopper væk fra animationsintroen og indenfor til Joel i en underjordisk bunker et sted i et monsterhærget USA.

Så går der virkelig fastfood i 'Love and Monsters' – på en helt og aldeles i orden måde.

Gennem flashbacks får vi at vide, at Joel har mistet sine forældre, og at hans søde og kønne kæreste Aimee befinder sig i en anden bunker mange, mange kilometer borte. Sådan har situationen været i hele syv år, men først nu beslutter Joel sig for at kravle ud af bunkeren og forene sig med Aimee.

Hvorfor dog være sygt kærlighedshungrende i hele syv år?, må man spørge sig selv. Og hvorfor er Aimee havnet så langt væk fra Joel, når de boede i samme nabolag?

Den slags logisk tænkning er uendelig ligegyldig i 'Love and Monsters'.

Det vigtigste er, at filmen er 'good clean family entertainment you can trust', som det dansk rockband D.A.D. rubricerede deres musik engang.

Proppet med nostalgisk 80'er-glæde

Det vælter med monstre, der truer med at æde Joel. Det har vi bestemt også set før, men det kendetegner den her vellavede pizza/burger/falafel-film, at monstrene bliver brugt en tand mere effektivt og overraskende, end vi plejer at se det.

Det vælter ikke bare med monstre, som effektafdelingen har bikset sammen af bæster, der var i overskud fra andre og dyrere film. Der bliver bygget op til hver scene med en overraskende effektivitet.

Hjertet sidder faktisk halvvejs oppe i halsen efter scenen, hvor Joel er få meter fra at blive ædt af en kæmpefrø. Og så er der scenen hvor en muteret kæmpemyre er ved at æde Joels nye ven, hunden Boy. Hold da kæft...

Jessica Henwick spiller Aimee, Joels kæreste i 'Love and Monsters'. Man har tidligere kunnet se Henwick i blandt andet 'Game of Thrones' og 'Star Wars: The Force Awakens'. (Foto: Jasin Boland © 2019 Paramount Players/via Netflix)

'Love and Monsters' er kommet til verden takket være producerne bag serien 'Stranger Things'. Og det kan ses.

Den er båret frem af den samme nostalgiske glæde ved 80'er-eventyr som 'Tilbage til fremtiden' og 'E.T.'.

'Love and Monsters' sender endda en direkte hilsen til Rob Reiners klassiske 80'er-eventyr 'Stand by Me'. Det betyder også, at 'Love and Monsters' mere fremstår som et kopiprodukt end de originale 80'er-film. Men det er en del af pointen.

'Love and Monsters' vil netop ikke være original. Den vil være en vellavet pizza. Eller burger. Eller falafel. Og det er den.

(© Netflix)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk