Hjerteveninder gør op med skjult racisme i ny film: Det er jo ikke sjovt længere

Hvad vil det sige at være dansk? Det spørgsmål stiller to veninder i filmen 'Det sorte kapitel'.

(Foto: Kasper Månsson © dr)

Langt de fleste statuer i Danmark er ikke bare lavet af mænd – de forestiller også mænd. Hvide mænd.

Hvis du går langs havneside af Toldbodgade i København, kan du for eksempel nyde synet af en afstøbning af Michelangelos ’David’, der står smukt ud til vandet foran Det Vestindiske Pakhus.

Men foran samme bygning vil du se, at han har fået kvindeligt selskab i form af en syv meter høj statue af sortfarvet flamingo.

Værket med titlen ’I Am Queen Mary’, blev indviet under stor mediebevågenhed i foråret og skiller sig markant ud. Det er nemlig den første statue herhjemme, der viser en sort kvinde.

To veninder står på kajen og kigger op på den tronende afrikanske kvinde. De kender begge til det at skille sig ud og derfor betyder statuen meget for dem begge. Det er kunstneren Jeannette Ehlers, der er medskaber af værket, og hendes gode veninde, dokumentarist Maya Albana.

- Statuen repræsenterer minoriteter og modstand mod den koloniale fortælling, siger Jeannette Ehlers.

Hun er dykket ned i sine afrikansk-caribiske rødder med mindesmærket, der forestiller Mary Thomas – bedre kendt som Queen Mary, der stod i spidsen for arbejderopstanden på de tidligere Dansk Vestindiske Øer i 1878.

Nu er Jeannette Ehlers arbejde med statuen også blevet omdrejningspunkt for en ny dokumentarfilm med titlen ’Det sorte kapitel’ lavet af veninden Maya Albana.

Den midlertidige statue 'I am Queen Mary' foran Det Vestindiske Hus i Køåbenhavn. (Foto: Kasper Månsson © dr)

Mødte kun andre asiater henne på grillbaren

Da de to blev veninder i 1980’ernes Odense lignede de ikke de andre danske børn. Det var i hvert fald ikke ofte, man rendte på andre, der enten havde kruset afrohår, en mørk glød eller asiatiske træk.

Det var Maya Albana, der som 13-årig tog kontakt til Jeannette Ehlers i en bybus i sin fynske hjemby, og siden har de to været hjerteveninder.

- Jeg stødte ind i Jeanette med vilje, for hun var det pæneste, jeg nogensinde havde set. Hende måtte jeg bare snakke med, siger Maya Albana, hvis far er fra Malaysia.

- I 80'erne i Odense var der ikke mange andre farvede mennesker i bybilledet end bådflygtninge fra Vietnam. Det var meget stereotypt, så hvis jeg skulle spejle mig en anden asiat, var det på en grillbar. Så da jeg endelig mødte en jævnalderende som Jeannette, galt det bare om at skabe kontakt.

- Ja, og fordi Maya også er mørk, følte jeg jo også allerede et tilhørsforhold til hende, supplerer Jeannette Ehlers.

Mens Jeannette Ehlers altid har følt sig tæt forbundet til sin fars afrikanske forfædre, der blev deporteret fra Vestafrika til Caribien, så har Maya Albana ikke altid haft samme nysgerrighed for sit asiatiske ophav.

Ligner mere Queen Mary end David

Men det har hun nu fået takket være sin venindes arbejde med at skabe ’I Am Queen Mary’. Et arbejde, der i høj grad har tvunget begge veninder til at kigge indad.

- Jo mere jeg har tænkt over, at den repræsenterer farvede mennesker og at der ikke er meget repræsentation i det offentlige rum af farvede mennesker i form af statuer og vejnavne, jo mere føler jeg, at det også bliver min skulptur, siger Maya Albana.

- Og selvom dens udgangspunkt er knyttet til kolonitiden, så tror jeg, at jeg på lige fod med mange andre, føler, at Queen Mary ligner mig mere end Michelangelos statue af David derovre, tilføjer hun.

Maya Albana har en fortid som sanger og har som dokumentarist blandt andet lavet film som 'Min smukke datter' og 'Mandefald'. (Foto: Kasper Månsson © dr)

Ligesom Queen Mary skiller sig ud fra byens andre statuer, følte de to kvinder sig også anderledes i 1980’ernes forstæder med deres danske mødre og fædre fra mere eksotiske himmelstrøg.

- Siden jeg var lille, har jeg altid identificeret mig med sorte, når der var noget i fjernsynet eller i gadebilledet. Jeg har også altid sagt hej til farvede folk på gaden. Det bunder i noget sammenhold og er sådan en ’hey, vi ser hinanden’-ting, siger Jeannette Ehlers.

Af samme grund sad Jeannette Ehlers også klar, når komedieserien ’The Cosby Show’ – som det eneste program med afroamerikanere – blev vist på dansk tv.

- Min mor har stadig alle de gamle VHS-bånd med ’The Cosby Show’, som jeg optog, og så igen og igen.

Ikke noget sjovt ved ordet 'negeren'

De to hjerteveninder kaldte hinanden for ’asiaten’ og ’negeren’ for sjovt. Lige indtil Jeannette Ehlers sagde stop, fordi det på ingen måder var sjovt længere.

- Det har altid gyst i mig, når jeg blev kaldt det. Og for 10 år siden i takt med min spirende bevidsthed om vores nations koloniale fortid, begyndte jeg at sige fra overfor det. Før har jeg bare accepteret det, selvom jeg ikke syntes, det var rart, siger Jeannette Ehlers.

Det kan Maya Albana godt forstå nu.

- Racisme er et produkt af et økonomisk system, der blev grundlagt, da Europa begyndte at kolonialisere verden. N-ordet er et ord, der hører til det system. Et ord, der taler om en hierakisk plads, der skulle retfærdiggøre undertrykkelse og udnyttelse, siger Maya Albana og konstaterer:

- Så det stammer, uanset om folk vil acceptere det eller ej, fra et racistisk system. Alene af den grund burde der ikke være nogen diskussion om, om man skal bruge det eller ej.

Billed- og performancekunstner Jeannette Ehlers har blandt andet vist sine værker i Europa og USA. (Foto: Kasper Månsson © dr)

Jeannette Ehlers’ kunst fokuserer blandt andet på den skjulte racisme, som hun mener, der både før som nu præger vores samfund.

Et af hendes første værker var for eksempel et dansk flag lavet af flødeboller, og derudover har Jeannette Ehlers både i Europa, USA og Sydafrika optrådt med et performance-værk, hvor hun uden at sige noget pisker et lærred.

Og det er heftige sager, kan man se i 'Det sorte kapitel' – faktisk så meget, at det sætter gang i tårerne hos publikum.

Statuen skabte et tættere venskab

Men mindesmærket 'I Am Queen Mary' betyder nu engang noget helt særligt for Jeannette Ehlers, der fik ideen til statuen for fire år siden i forbindelse med planlægningen af markeringen af 100-året for salget af De Vestindiske Øer i 2017.

- Jeg og min tætte samarbejdspartner, kunstneren La Vaughn Belle fra Sct. Croix, har fået mange henvendelser fra folk, der er glade for værket og som er rejst hertil for at se det. Så statuen har givet mig en stærk tro på, at det, vi laver, er vigtigt for mange mennesker.

Hvad har arbejdet med statuen betydet for jeres venskab?

- Det har virkelig gjort meget for vores venskab, og jeg er meget glad for og føler mig taknemmelig over, at Maya har brugt så meget tid på at forstå mit projekt. Det er meget prisværdigt, siger Jeannette Ehlers.

Du kan se dokumentarfilmen ’Det sorte kapitel’ på DR K den 3. oktober og på DR TV allerede nu.

Jeannette Ehlers og Maya Albana foran statuens sokkel, der er beklædt med koraller fra Caribien, hvor førstnævntes forfædre på faderens side var slaver. (Foto: Kasper Månsson © dr)
Facebook
Twitter