Høj cigarføring og stødende udtalelser: ’Ålen’ er kongen af kontroverser

I aftenens udgave af DR1-programmet 'Flashback' kunne man se, hvordan Peter Aalbæk i 2003 endte i en særdeles anstrengt situation. Og det er langt fra første gang, det er sket for den nu pensionerede filmboss.

(Foto: THOMAS SJØRUP)

- Jeg klarer mine aftener ved at dope mig selv med et par spande rødvin, inden jeg falder i en trancelignende søvn.

Sådan fortalte den nu pensionerede direktør for filmselskabet Zentropa, Peter Aalbæk, om sine sengerutiner i et selvportræt på dr.dk i 2016.

Det kommer nok ikke som nogen stor overraskelse, at Peter Aalbæk er en levemand med hang til store cigarer og rødvin.

Men at han ved hjælp af to flasker vodka og en tændt cigar har været ved at sætte ild til en sauna fyldt med svenske filmfolk, kommer nok bag på de fleste.

Historien kom frem i aftenens udgave af underholdningsprogrammet ’Flashback’ på DR og stammer oprindeligt fra 2003, hvor en række svenske filmfolk besøgte Zentropa for at finde ud af, om de skulle putte penge i filmen ’Dogville’, som Zentropa stod bag.

I april måned 2016 trak Peter Aalbæk sig fra stillingen som direktør i Zentropa på sin 60-års fødselsdag, og dermed takkede en af de mest markante og kontroversielle skikkelser i dansk film af.

Præcis hvor kontroversiel Peter Aalbæk er, kan du læse mere om herunder:

De tatoverede Zentropa-medarbejdere

Sådan så det ud på én af de seks Zentropa-elever der i 2009 valgte at lade firmaets logo forevige på sin krop. (Foto: Niels Ahlmann Olesen/Berlingske © Berlingske)

Vil du gøre karriere i filmbranchen, så er en tatovering med Zentropas logo på ballen vejen frem.

Det var i 2009 budskabet fra Peter Aalbæk til Zentropas 25 filmelever.

Aalbæk lovede eleverne hurtige forfremmelser og lønstigninger, hvis de lod sig forevige med firmatatoveringen.

- Jeg nyder tanken om, at flere af de her elever om 10 års tid vil slå deres tatoverede Zentropa-røve i chefstolene i den danske film- og tv-branche, fortalte Peter Aalbæk Jensen til dr.dk dengang.

Kravet om at tatoveringen skulle placeres på ballen blev senere blødt op til, at den blot skulle placeres et sted på kroppen.

Det forhindrede dog ikke den daværende formand for Film- og tv-arbejderforeningen, Jens Bidstrup, i at udtale skarp kritik af tiltaget, som han betegnede som både 'magtmisbrug' og 'ulækkert'.

Seks af de 25 elever hos Zentropa valgte iøvrigt at få tatoveringen lavet.

Zentropas firmafester var både berømte og berygtede, da Peter Aalbæk sad i direktørstolen. I klippet herover er Peter Aalbæk i 'Deadline' for at forsvare, at han havde opfordret ulønnede praktikanter til at smide tøjet til firmafester, hvis de ville have mulighed for at vinde 10.000 kroner.

Balladen med BT og Ekko

(Foto: SCANPIX)

I slutningen af 2012 bringer både Dagbladet BT og filmmagasinet Ekko en række kritiske artikler om Peter Aalbæk.

BT fortalte blandet andet, at Peter Aalbæk stod som ejer af en række dyre ejendomme i både Danmark og i udlandet til trods for, at hans filmselskab Zentropa havde et millionunderskud. Et underskud der var kommet, selvom Zentropa havde modtaget 300 millioner kroner i offentlig tilskud i en periode over 10 år.

Peter Aalbæk svarede igen ved at påstå, at dagbladet BT havde underdrev hans rigdom, og i december måned 2012 indrykkede Zentropa-direktøren så en annonce hos netop BT under overskriften ”Glædelig Jul”.

I annoncen står en halvnøgen Peter Aalbæk med struttende lem iført et julemandskostume, mens både BT og Ekko er ved at gå op i flammer.

- Det her er blot et forsøg på at tænde et lille lys i en mørk tid og minde os alle sammen om, at julen er en tid fyldt med kærlighed lød den kryptiske kommentar til annoncen fra Peter Aalbæk Jensen dengang.

Det skærpede tilsyn

Peter Aalbæk sender i denne aktuelle annonce i Politiken en "venlig" hilsen til et par fjender. Blandt andre Henrik Bo Nielsen, administrerende direktør i DFI. (© Pressefoto: Zentropa)

7,4 millioner kroner.

Så meget modtog Zentropa-filmen 'Antichrist' i offentlig støtte fra Filminstituttet i 2009.

Støtten skulle gå til filmproduktionen, men i 2013 kunne avisen BT fortælle, at Peter Aalbæk angiveligt skulle have brugt 60.000 af de offentlige støttekroner på en middag med Cannes filmfestivalens direktør, Thierry Frémaux.

Derudover havde Peter Aalbæk ifølge BT trukket 200.000 kroner fra den statsstøttede film over i et af sine egne firmaer samt købt privat fiskegrej til instruktøren Lars von Trier og skuespiller Jens Albinus.

Anklagerne fik filminstituttet til at sætte Zentropa under skærpet tilsyn på grund af mistanke om misbrug af filmstøtte. Et tilsyn som Justitsministeriet senere underkendte, og som fik Peter Aalbæk til at rase mod filminstituttet.

Så da den farverige filmmand takkede af i april måned 2016 satte han samtidig en helsides annonce i Politiken. En annonce der portrætterede ham som en rødglødende djævel, der holder en brændende avis, som på forsiden har overskriften ’Under skærpet tilsyn’.

Ingen grisefarvede danskere

(Foto: Mads Nissen/Scanpix 2016) (Foto: MADS NISSEN © Scanpix)

I 2015 var den afghanskfødte instruktør Manyar Parwani i gang med at arbejde på en film om terrorangrebet i København, der fandt sted selvsamme år. Filmen vakte Peter Aalbæks interesse, og han mente, at Manyar Parwanis etniske oprindelse var afgørende for, at han og Zentropa ville støtte filmen.

- Havde det været nogle grisefarvede danskere, der ville lave denne her film, så ville jeg have afvist det blankt, fortalte Peter Aalbæk dengang til DR Kultur.

Udtalelsen fik det politiske parti Danskernes Parti til at politianmelde Peter Aalbæk for at overtræde racismeparagraffen, ved at kalde danskerne for ’grisefarvede’. Peter Aalbæk forsvarede sig med, at han selv var både griseavler og dansker, og derfor var sammenligning åbenlys.

- Jeg synes bare, jeg kunne se en hvis lighed, fortalte han efterfølgende til Ekstra Bladet.

Blå bog: Peter Aalbæk Jensen

  • Født 1956

  • Uddannet på Den Danske Filmskole i 1987

  • Producerede derefter film for en række filmselskaber – blandt andet Lars von Triers ’Europa’

  • Grundlagde Zentropa i 1992 sammen med Lars von Trier

  • Har spillet en central del i fornyelsen af dansk film med dogmefilmene

  • Trak sig som direktør for Zentropa i april måned 2016

Kilde: Den Store Danske

FacebookTwitter