Hr familiefar bliver kidnappet af actiongenren for tredie gang

Liam Neeson er tilbage som familiefaren, der træder i karakter som actionhelt i 'Taken 3'.

Der er en dejlig tanke, den helt almindelige mand med kone og barn, der træder i karakter som supersej actionhelt. Det er den fantasi, de fleste drengerøve og mandslinge sidder med i biografen alligevel, at gøre som Sylvester Stallone eller Bruce Willis og smadre alle svinene med en overlegen lethed.

Bryan Mills, der fungerer som actionhelt i den franske actionserie ’Taken’, har ikke meget tilfælles med klassiske actionhelte som Stallone og Schwarzenegger. Mens den klassiske actionhelt lever i en besynderlig langt-fra-hverdagen-eksistens, hvor madlavning, indkøb og tøjvask er ikke-eksisterende, har Mills både kone og barn og dagligdags fortrædeligheder.

Det er den særlige præmis i ’Taken’-serien. Stakkels Mills helt almindelige familieliv bliver hele tiden omsat til en actionfilm.

Den kønne teenagedatter i Paris

I den første Taken-film fra 2008 rejste Mills’ kønne teenagedatter til Paris sammen med en veninde. Knap var pigerne ankommet før de blev kidnappet af en albansk gangsterbande, der fyldte unge kvinder med stoffer og solgte dem som sexslaver. Så måtte farmand Mills, der heldigvis er tidligere CIA-agent, ta’ affære med de legendariske ord: ’If you don’t let my daugther go, I will find you – and I will kill you’.

I ’Taken 2’ forsøgte albanerne at tage hævn, og i ’Taken 3’, den efter sigende sidste film i serien, er Mills hjemme i Californien, hvor han forsøger at få livet til at fungere sammen med eks-konen og hans nu meget voksne teenagedatter, der er blevet gravid.

Men actiongenren vil simpelthen ikke holde nallerne fra Mills’ tilværelse. Knap har hans eks-kone meddelt at hun gerne vil have ham tilbage igen før en russisk mafia er på spil og Mills bliver eftersøgt for mord.

Irriterende, for ikke at sige latterlig

Her begynder der at indsnige sig en irriterende, for ikke at sige latterlig, rutine i ’Taken 3’. ’Taken 1’ spillede naturligt på en almindelig angst hos fædre, der ser deres kønne teenagedøtre rejse ud i den store liderlige verden. Og der var bestemt noget fascinerende ved at se en far redde sin datter ud af kløerne på gangstere på en meget professionel måde i ’Taken 1’.

Det var et anderledes bud på en klassisk actionfilm, leveret af fransk films en-mands-Hollywood, Luc Besson, der skriver og producerer ’Taken’-serien.

Men det virker mildt sagt fjollet at Mills bliver udsat for østeuropæiske gangstere, hver eneste gang han køber ind i en døgner eller går op lokum eller snakker med sin eks-kone. Og ’Taken 3’ kan slet ikke finde samme naturlige ramme som 1’eren.

I stedet ender den som en klassisk flugtfilm, hvor Mills skal finde dem, der endnu engang har gjort hans liv til en actionfilm, samtidig med at Forest Whittakers effektive politikommisær er på nakken af ham. På trods af dygtige skuespillere som Liam Neeson og Forest Whittaker, på trods af effektiv action-fotografering af den danske fotograf Eric Kress, der også har optaget de danske Jussi Adler-filmatiseringer, bliver ’Taken ’ hurtigt et stykke samlebåndsaction.

Slingrer uharmonisk

Den slingrer uharmonisk fra første scene, hvor Mills dukker op midt på eftermiddagen for at ønske sin voksne gravide datter tillykke med fødselsdagen med en pandalegetøjsbamse og en flaske champagne. Og enhver fornemmelse af rigtig familiefar, der bliver realistisk actionhelt, forsvinder da Mills bakker sin bil ind i en elevatorskakt og falder fra etager ned på flugt fra politiet.

At han slipper uskadt fra det efterfølgende flammehav gider instruktøren Olivier Megaton ikke engang forsøge at argumentere sig fra.

’Taken 3’ er efter sigende den sidste film i serien. Lyder fornuftigt - omend det havde været mest fornuftigt at stoppe efter 1’eren.

'Taken 3' er i biograferne fra den 8. januar