'Hun var genial og lidt af et røvhul': Ny dansk film om Karen Blixen er fascinerende og farlig

Når Birthe Neumann portrætterer Karen Blixen i 'Pagten', er det næsten som at se en horrorfilm.

Karen Blixen spilles af Birthe Neumann, der også har haft roller i 'Festen', 'Solkongen' og 'Lykkevej'. (Foto: Manuel Alberto Claro © SF Studios Danmark)
Karen Blixen spilles af Birthe Neumann, der også har haft roller i 'Festen', 'Solkongen' og 'Lykkevej'. (Foto: Manuel Alberto Claro © SF Studios Danmark)

Karen Blixen var genial og angiveligt lidt af et røvhul!

At kalde Bille Augusts nye Karen Blixen-film, 'Pagten', for en MeToo-fortælling ville være at reducere den, for den handler om rigtig meget andet.

Men den handler også om det. Om et ulige magtforhold, hvor den ene part bliver lovet en særlig status for til gengæld at stå til rådighed. Ikke fysisk, men psykisk og kunstnerisk. Idéen og manipulationen er dog den samme.

Filmen er skabt med inspiration fra forfatter Thorkild Bjørnvigs erindringsbog 'Pagten', hvori han beskriver sit platoniske, men destruktive forhold til Karen Blixen.

Bjørnvig bliver i 1940'erne inviteret til Rungstedlund, hvor en aldrende Blixen residerer.

Hun er i sit livs efterår, syfilisplaget, og så – lader det til – keder hun sig. Så hun indleder et psykologisk spil, hvor kunsten og den unge forfatters mulige succes er undskyldningen, men hvor ægte menneskers liv og følelser er indsatsen.

Langsomt, et lille skridt ad gangen, bliver Bjørnvig afhængig af den opmærksomhed og sparring, han får af baronessen med den markante profil. Han ender med mere eller mindre permanent at flytte ind på godset og dermed efterlade Grete og deres fælles søn Bo.

Filmen fortæller historien om den pagt, som den unge forfatter og digter Thorkild Bjørnvig indgår med Karen Blixen, der lover at tage ham under sine vinger, hvis han til gengæld viser hende ufravigelig troskab. (Foto: Rolf Konow © SF Studios Danmark)

Kunsten koster

Jeg læste for nylig en avisartikel, hvor to meget respekterede danske forfattere diskuterer verden og litteraturens tilstand.

Kunsten koster, var de enige om. Den koster relationer. Alle, der står i vejen for talentet, må fjernes. Og det synes også at være Karen Blixens holdning i 'Pagten', da hun med fuldt overlæg forsøger at drive den unge Thorkild Bjørnvig væk fra sin familie, som hun mener trækker hans ånd ned.

Børnepasning og lignende skal man som kunstner ikke bryde sit store hoved med, må man forstå.

Jeg er et stykke hen ad vejen enig med forfatterne i avisen. Selvfølgelig har talent en pris. Og nogle gange er prisen høj. Det gælder for både kunstnere, top-atleter og andre, der er begavet med noget særligt.

Men blot fordi du er en gudsbenådet whatever, er det ikke nogen undskyldning for at være et røvhul. Og det synes jeg Bille Augusts film viser til fulde. Det er muligt at gå gennem livet med en nådegave, træffe svære valg og alligevel stadig have en meningsfuld relation til andre end "værket".

Bag filmen står den danske Oscar- og Guldpalme-vinder Bille August, der også har instrueret film som 'Pelle erobreren' og 'Lykke-Per'. (Foto: Rolf Konow © SF Studios Danmark)

Neumann spiller fænomenalt

Karen Blixen spilles fænomenalt af Birthe Neumann.

Hun er isnende, æggende, fascinerende og farlig. Det er lige, så jeg drukner i de gnistrende sorte øjne.

Og så er der hele syfilisdelen, som Bille August og manuskriptforfatter Christian Torpe klogt har valgt at tage med. I starten blot som en sidebemærkning, hvor Blixen fortæller om Nietzche, der på grund af samme sygdom blev gal og fik storhedsvanvid.

Det planter en forudanelse hos os seere om det, der skal komme.

For den måde, August portrætterer Blixen på, er næsten som i en horrorfilm: Den ærværdige, skarpe og skrappe slotsfrue, der forvandles til et vridende, skrigende monster, en krop forvrænget i smerte. Men også et våben til at fastholde Bjørnvig i Blixens klør, for hvordan kan han dog sige fra over for en kvinde i den tilstand.

Sådan er karakteren Blixen. Stærk og svag, skræmmende og charmerende. Magtfuld og magtesløs. Umulig at sige imod uden at være "den utaknemmelige".

'Pagten' er en moden og nuanceret diskussion af kunstens betydning sat op imod det levede liv, og det er skisemig interessant.

Når filmen så oveni købet prydes af en frygtindgydende skuespilpræstation fra Neumanns side, så er den samtlige billetpenge værd – og mere til.

Facebook
Twitter