'Hvor er fokus i den skodfilm?' DR's anmelder saver stjernespækket Gucci-film midtover

'House of Gucci' får en hård medfart af Per Juul Carlsen, der kalder filmen for en "klichéfyldt gangsterkomedie".

Stjernerne Lady Gaga og Adam Driver hjælper ikke på, at 'House of Gucci' er en sløv film, mener DR's anmelder. (Foto: Fabio Lovino © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved)

- Hvor er fokus i den skodfilm?, sad anmelderen her og spekulerede gennem det meste af 'House of Gucci'.

Hvad vil Ridley Scott og hans filmtrup?

Er det en beretning om den svigefulde kærlighed? En historie om, hvor ondt blodet er i splittede familier? En beretning om vanviddet i de store modehuse?

Eller er det bare en film, der synes, det er fantastisk at svælge i alverdens luksus i en rig familie med god italiensk designersmag?

Og så kom svaret pludselig.

Til allersidst.

I slutteksterne.

Modehuset Gucci er i dag et af verdens mest værdifulde brands med en værdi på omkring 26 milliarder kroner. Eller også stod der 120 milliarder kroner. Et eller andet absurd grotesk latterligt højt beløb, i hvert fald.

I årene efter den historie, Ridley Scott fortæller, er modehuset Gucci bare vokset og vokset. Fra at være et mærke til de ældre og meget rige i 1970'erne, er Gucci i dag et pejlemærke for de streetsmarte.

Netop den oplysning giver 'House of Gucci' det fokus, filmen mangler.

Lady Gaga vandt i 2019 en Oscar for sangen 'Shallow' fra filmen 'A Star is Born'. Hun var også nomineret for sit skuespil i filmen. (Foto: Fabio Lovino © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved)

Intet amerikansk filmselskab ville drømme om at fortælle historien om et træt modehus i 1980'ernes Italien. Men når det handler om noget tøj, som købestærke biografgængere i nutiden går rundt i, er det en anden sag. Dét giver mening.

Men en akavet mening. I hvert fald ikke en mening, der strammer 'House of Gucci' op til en god historie.

Instruktørens sidste film var anderledes skarpt skåret

Ridley Scotts forrige film, 'The Last Duel', der fik dansk premiere i midten af oktober, var en ekstremt skarpt skåret film om en mandsdomineret opfattelse af retfærdighed.

'House of Gucci' er kun skarpt skåret, hvis man har de mange Gucci-købere i tankerne.

Lady Gaga og Adam Driver spiller hovedrollerne i Gucci-dramaet. (Foto: Fabio Lovino/Universal and MGM © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved)

Manuskriptforfatterne Becky Johnston og Roberto Bentivegna har set mulighederne for en fortælling, der smager af klassiske italiensk-amerikanske gangsterfilm som 'The Godfather'. Og af familiemelodramaer som tv-serierne 'Dallas' og 'Dollars'. Og såmænd også af serier om engelsk adel, som i 'Downton Abbey'. Ingredienserne til en storsællert er der.

Der er en smuk og sørgelig fortælling om Patrizia Reggiani, der forelsker sig glødende i en af arvingerne til huset Gucci. Og som får sin Maurizio. Men bliver tændt af en rasende ild, da hun bliver kasseret som et stykke slidt underkluns.

'House of Gucci' besidder også en fascinerende historie om Maurizio Gucci, en godmodig fyr, der som en anden Michael Corleone i 'The Godfather' bliver kold og afstumpet af magtspillet omkring modehuset.

Alt virker gennemtjekket og hyperprofessionelt, meeen...

Filmen tager bare ikke noget af det alvorligt.

Patrizia og Maurizio er begge et par klassiske skæbner, som dygtige fortællere kan få store og gribende dramaer ud af. Her bliver de mest brugt som bagtæppe for stribevis af lækre huse, smarte lejligheder, designermøbler og, naturligvis, lækre garderober.

Popstjernen Lady Gaga hopper i det ene overgearede Gucci-skrud efter det andet i rollen som Patrizia, mens Adam Driver og Jeremy Irons er udstyret med ulastelig italiensk herremode som Maurizio og farmand Gucci.

Lady Gaga spiller italienske Patrizia Reggiani i 'House of Gucci'. Hun har også selv italienske rødder. (Foto: Courtesy of Metro Goldwyn Mayer © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved)

Det hjælper ikke på alvoren, at samtlige amerikanske og britiske skuespilstjerner taler spaghettiengelsk i 2 timer og 38 minutter. Eller at filmen ikke forsøger at forstå Patrizias ulykkelige vrede, men i stedet gør den til en virkelig klichéfyldt fjollekomedie.

Eller at Jared Leto forsøger at stjæle alle scener som Maurizios fætter, Paolo, der bliver fremstillet som en småfed og skaldet modeklovn med latterligt stort selvværd.

Som altid, når der er tale om en film af 84-årige Ridley Scott, er håndværket umuligt at sætte en finger på. Alt virker gennemtjekket og hyperprofessionelt.

Men hvis nogen i Gucci-familien sidder i Italien og har det virkelig, virkelig underligt med, at en familietragedie skal klædes ud som klichéfyldt gangsterkomedie og bruges til at sælge både en dyr film og mere dyrt tøj, er det rimelig forståeligt.