Hyldest til den stærke kvinde: 5 kvinder, der har bukserne på i Matador

Lise Nørgaard har haft et feministisk projekt med Matador, mener ekspert.

(© dr)

– Jeg kan køre.

Sådan lyder det fra den pludseligt handlekraftige Maude Varnæs i aftenens afsnit af 'Matador', da hun tager en beslutning om at hjælpe den jødiske hr. Stein med at flygte fra byen Korsbæk under Anden Verdenskrig.

Netop den scene viser meget af, hvad 'Matador' handler om. Det mener vært bag podcasten 'Meget mere Matador', Cecilie Nielsen.

– Når man begynder at nærstudere det, så er det tydeligt, at Lise Nørgaards projekt handler om stærke kvinder. Serien har klart været et feministisk projekt, siger hun.

Ifølge 'Matador'-eksperten er der særligt fem kvinder, som kan fremhæves, når vi taler om stærke kvinder.

(Foto: Dr © dr)

Maude

I aftenens afsnit overrasker Maude Varnæs altså med en beslutning om at hjælpe den jødiske hr. Stein ved at agere chauffør for ham og få ham ud af byen, inden nazisterne fandt ham.

Selvom det var Daniel Skjern, som egentlig havde udtænkt planen, er det altså Maude, der her træder i karakter.

– Det er enormt vigtigt for sådan en som Maude, som ellers har været en meget svag karakter. Hun plejer ellers bare at gå op og lægge sig, når der er problemer, forklarer Cecilie Nielsen.

(Foto: Dr © dr)

Katrine

Hjemme hos grisehandler Larsen, er det konen, Katrine, det har bukserne på. Hun er ikke bange for at gå sine egne veje og træffe beslutninger udenom sin mand. Men de to har skam et lykkeligt ægteskab alligevel.

– Med karakteren Katrine viser Lise Nørgaard, at den stærke kvinde ikke nødvendigvis er et brud på det helt traditionelt, gammeldags ægteskab. Der er plads til alle slags, fortæller Cecilie Nielsen.

Det er ikke kun derhjemme, at Katrine er en handlekraftig kvinde.

Også forholdet til svigersønnen Mads Skjern viser, at Katrine ikke er bange for at kæmpe for det, hun virkelig tror på.

– Om det er, når Daniel skal have en hest, eller når hun skal have Mads til at hjælpe Lauritz af vejen, er det et langt stykke hen ad vejen hende, der tager beslutningerne, siger 'Matador'-eksperten.

(Foto: Rolf Konow © dr)

Agnes

Agnes Jensen er bestemt også en kvinde, som er i stand til at tage sine egne beslutninger, mener Cecilie Nielsen.

Specielt scenen, hvor Agnes og Lauritz diskuterer deres børns skolegang, har gjort indtryk på 'Matador'-eksperten.

Lauritz er utilfreds med, at Agnes har indskrevet den ældste i privatskole, da hans børn ikke skal være solidariske med kapitalisterne. Det mener Agnes ikke, at han skal blande sig i, når han ikke har været hjemme.

– Den scene viser, at hun ikke ligger under for sin mand og påtager sig retten til at tage beslutninger selv. Lige præcis det med retten til at tage beslutninger er ret centralt i Lise Nørgaards billede af en stærk kvinde, siger Cecilie Nielsen

(Foto: Rolf Konow © dr)

Elisabeth

Tidligt i 'Matador' beslutter frøken Elisabeth Friis sig for at flytte ud af søsterens hus og klare sig på egen hånd. Det viser, at hun ikke er bange for at tage ansvar for sit eget liv, mener Cecilie Nielsen.

– Hun tager sine egne beslutninger, i stedet for at leve efter hvordan verden former sig, fortæller hun.

(Foto: Rolf Konow © dr)

Ingeborg

Det kan virke lidt sært at placere Ingeborg i denne kategori, når man tænker på, hvor meget hun finder sig i fra sin mand, forretningsmanden Mads Skjern.

– Hun vil jo rigtig gerne være i butikken, men hun formår ikke at tage beslutninger, som går mod Mads, siger Cecilie Nielsen.

Når Ingeborg alligevel får titlen som en af de stærke kvinder i 'Matador', er det på grund af hendes reaktion, når Mads smider Daniel ud i seriens sidste afsnit.

– Det er her, hvor hun virkelig går imod Mads, og hendes helt legendariske replik, 'Det er dig, der er syg i hovedet', kommer. Så rejser hun væk. Igen er det kvinden, der tager en beslutning. Det er hende, der må gøre noget, fortæller Cecilie Nielsen.

Facebook
Twitter