I Hollywood taler alle om hende, og på søndag kan hun skrive filmhistorie: 'Jeg har altid følt mig som en outsider'

Chloé Zhao er et af de hotteste navne i Hollywood lige nu. Vi har mødt hende til en snak om Oscar-favoritten 'Nomadland'.

(Foto: Theodora Richter © Getty Images)

Herhjemme er det Thomas Vinterberg, der får al opmærksomheden, når vi taler om weekendens Oscar-show. Men i USA er det Chloé Zhao.

"Chloé hvem", tænker du måske?

For hendes storroste film 'Nomadland' har endnu ikke haft premiere i Danmark, hverken i biografen eller på streamingtjenesterne.

Men i USA er den alle vegne, og filmen og Chloé Zhao er storfavoritter ved prisuddelingen på søndag.

Filmen viser et nyt fænomen i det moderne USA: Ældre mennesker, der på grund af økonomisk trange kår vælger at leve et nomadeliv.

Og det er ikke bare filmens håndværk og den anderledes historie, der gør, at Zhao har fået stor opmærksomhed.

Tidligere i år blev hun den første asiatiske kvinde til at vinde en Golden Globe som 'Bedste instruktør'. Og hun har også skrevet historie som den første asiatiske kvinde, der er blevet nomineret til en Oscar for 'Bedste instruktør'.

Næste projekt er Marvels kommende superheltebrag 'The Eternals' med Angelina Jolie på rollelisten.

Med andre ord: Chloé Zhao er et kæmpe navn, selvom du måske ikke har hørt om hende endnu.

- Jeg var ikke en god elev, og jeg var lidt af en rebel. Men ikke på den måde, at jeg var så cool, at jeg var en af de seje piger. Jeg var mere nørdet. Den lille nørd, der ikke kom i skole. Som bare blev væk, fortæller Chloé Zhao om sin opvækst. (Foto: Emma McIntyre © Getty Images)

Chloé Zhao er født i Kina, og det er én af grundene til, at hun valgte at lave 'Nomadland'.

Gennem hele livet har hun forsøgt at definere sin egen identitet, og allerede som 14-årig rejste hun fra sin fødeby, Beijing, til England for at finde den uden for Kinas grænser.

- Jeg er en outsider, lige meget hvor jeg befinder mig i verden. Jeg er også en outsider, når jeg er hjemme i Kina. Jeg har altid følt mig som en outsider. Så jeg er tiltrukket af folk, der lever et anderledes liv, siger Chloé Zhao til dr.dk.

Senere tog hun til USA for at få sin uddannelse og blive filminstruktør.

- Man søger hele tiden efter den næste horisont, siger Chloé Zhao, der lavede 'Nomadland' i den vestlige del af USA.

- Det er det, som dette land er baseret på – både rent fysisk, men også psykisk. Det er kernen i enhver amerikaner. Og for mig personligt handlede filmen også om at søge efter min identitet.

Headhuntet af Oscar-vindende skuespiller

Filmen er en blanding af fiktion baseret på Chloé Zhaos manuskript og virkelige amerikanske nomadefolk, som filmskaberne har mødt på deres tur rundt i delstaterne Nebraska, South Dakota, Nevada, Arizona og Californien, og som spiller sig selv.

De lever et liv på landevejen i samspil med naturen, og det fascinerede den kinesiske instruktør.

- Man kommer til at længes efter landevejen, når det, der definerede én, ikke længere eksisterer. Det kan være, at man er ramt af en tragedie, eller at man ganske enkelt har besluttet sig for, at man har forandret sig, og så søger man ud på landevejen for at finde sig selv og skabe nye forbindelser.

Det var den amerikanske skuespiller Frances McDormand – med kælenavnet Fran – der fandt Chloé Zhao til projektet 'Nomadland'. Frances McDormand har allerede vundet to Oscar-statuetter for sine roller i 'Fargo' (1997) og 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' (2018).

På søndag kan nu vinde sin tredje for rollen som Fern i 'Nomadland'.

Instruktør Chloé Zhao og hovedrolleindehaver Frances McDormand ses her under optagelserne til 'Nomadland'. (Foto: Joshua James Richards © 20th Century Studios)

- Da jeg mødte Fran første gang, sagde hun, at hun ville skifte navn til Fern, når hun fyldte 65, og så ville hun ryge Lucky Strikes, drikke Wild Turkey og rejse rundt på landevejene i et fritidskøretøj. Det var sådan, navnet 'Fern' opstod, fortæller Chloé Zhao.

I begyndelsen af filmen ser vi Fern sige farvel til sit tidligere liv i den lille by Empire i Nevada. Byen er opbygget omkring en mine, og den forsvinder fra landkortet, efter der bliver lukket og slukket for minen i 2011.

- Jeg er husløs. Jeg er ikke hjemløs, siger Fern, der har valgt et liv på landevejen som nomade, efter hun er blevet enke og arbejdsløs.

På vejen møder hun et lille samfund af nomader bestående af ældre mennesker, der ligesom hende har valgt at slippe fri af de økonomiske forpligtelser, som de har svært ved at leve op til.

- Fern er en blanding af fiktion og virkelighed. Selvom vi havde én af de bedste skuespillere, man kan tænke sig, til at spille hende, fortæller Chloé Zhao om karakteren, som hun skabte i fællesskab med Frances McDormand.

- Vi var sikre på, at Fran kunne transformere sig selv fuldkomment, men det var mindre interessant for os.

- Jeg ønsker at udvikle mig for hver enkelt film, jeg laver, og jeg føler, at jeg har udviklet mig mest med 'Nomadland', siger Chloé Zhao, der optog filmen over fem måneder i forskellige dele af det vestlige USA.

Frances McDormand opdagede Chloé Zhao, da hun så filmen 'The Rider', som var Zhaos anden spillefilm. 'The Rider' imponerede den amerikanske skuespiller så meget, at hun opsøgte Zhao med sin idé til 'Nomadland'. Hun var lige så begejstret for idéen og skrev et manuskript, hvor hun tilføjede den fiktive Fern som "en version" af’ Frances McDormand. Her ses Zhao ved en drive-in-visning af 'Nomadland'. (Foto: Amy Sussman © 2020 Getty Images)

Vesten behandler ikke de ældre ordentligt

'Nomadland' viser ikke et tragisk billede af de ældre mennesker, der har mistet sit livsgrundlag og ender på landevejene. Det er derimod en usentimental og uromantisk hyldest til den uknækkelige amerikanske ånd, der viser sig at være solid på trods af finansielle kriser og et kapitalistisk system, der ikke tager sig af de sårbare ældre.

- Jeg udtaler mig generelt ikke om politik, men jeg kan trygt sige, at det er en skam, at det mest magtfulde land i verden behandler sine ældre på den måde. Det er en skam, at folk over 60, som har arbejdet hele deres liv og har været til stor gavn for deres land, ender med at skulle leve af 3.500 kroner om måneden, siger Chloé Zhao.

- Det er ironisk, at ældre i andre lande - i de mere traditionelle kulturer - er anset for at være samfundets skattekiste, for de har så meget visdom, som andre ikke har. De bringer deres visdom videre, og de bliver anset for at være en vigtig del af samfundet. Det er en skam, at det vestlige, kapitalistiske samfund har glemt det.

- Det er måske en kliché, men jeg tror, at vi bør minde os selv om, at det er muligt at relatere til andre mennesker, som man intet har tilfælles med. Det er vigtigere end nogensinde før. Jeg vil forsøge at relatere til folk, som jeg ikke har noget tilfælles med, siger Chloé Zhao. (Foto: Searchlight Pictures © 20th Century Studios)

'Nomadland' viser også et portræt af et folk, der vælger friheden ved at leve i varevogne på landevejen i nær kontakt med den storslåede amerikanske natur, og som glædeligt skaber deres eget liv, hvor lidt er bedre end mere - og livskvaliteten er mere afhængig af, hvad de oplever, end hvilke tal der står på deres bankkonto.

- De har valgt dette liv, fastslår Chloé Zhao.

- Men det ville være rart, hvis de havde haft et valg om at kunne spare op og så ende på landevejen med et sikkerhedsnet - så de kunne nyde landevejene i stedet for, at det primært handler om overlevelse. Vi ønsker at vise, hvor udholdende de er, og hylde deres valg - men vi ignorerer ikke det problem, der ligger bag.

'Nomadland' kan ses på Disney+ fra den 30. april, ligesom den også kan opleves i biograferne, når de åbner igen den 6. maj.

Facebook
Twitter