I næste uge kommer HBO Max til Danmarks glohede marked – og flere serier skal være danske

26. oktober bliver HBO Nordic til HBO Max, og 14. november rammer den første danske serie tjenesten. Og det bliver ikke den sidste.

HBO-serien 'Succession' har netop haft premiere på sin tredje sæson. Den vil fortsat kunne ses på tjenesten, når den skifter navn fra HBO Nordic til HBO Max. Her ses skuespillerne fra serien. Fra venstre: Alan Ruck, Brian Cox, Sarah Snook, Kieran Culkin og Jeremy Strong. (Foto: Marion Curtis/StarPix/HBO Max © Scanpix)

Hvis du er vild med serier som 'Succession', 'Venner' og 'Sex and the City', skal du snart vænne dig til at se dem på HBO Max fremfor – som nu – på HBO Nordic.

Den 26. oktober ruller streaminggiganten nemlig sin nye og opgraderede tjeneste ud i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Spanien og Andorra, der herhjemme vil erstatte HBO Nordic. I 2022 følger yderligere 14 lande i Europa.

Danske Christina Sulebakk, der er General Manager for HBO Max i Europa, Mellemøsten og Afrika, understreger i den forbindelse, at HBO stadig er HBO. Man har bare valgt at putte et "Max" bagved i stedet for et "Nordic", som hun udtrykker det.

- Vi tror på, vi kan få flere kunder ind, og vi tror på, at der er flere, der vil synes, at produktet er attraktivt, hvis vi har en mere konkurrencedygtig pris og en større bredde i indholdet.

Konkret betyder den "større bredde", at man fra den 26. oktober får adgang til Warner Bros.-, HBO-, DC- og Cartoon Network-indhold, ligesom også de såkaldte Max-originals vil være en del af porteføljen.

Streamingkrig intensiveres

Og noget kunne tyde på, at mange danskere vil sidde klar til at følge med på HBO Max.

For mens medieforbruget herhjemme i 2016 var fordelt på 37 procent traditionelt flow-tv og 10 procent streaming, fordeler tallene for 2020 sig på 30 procent flow-tv og 17 procent streaming, ifølge DR Medieforskning.

Streaminglysten stiger altså. Men samtidig er der de seneste år kommet en lang række af nye streamingtjenester som Apple TV+, Amazon Prime og ikke mindst enorme Disney+.

Og med HBO Max-udrulningen i Danmark skærpes kampen om produktionsmuligheder og folks opmærksomhed yderligere. For med udrulningen vil tjenesten ikke bare skærpe sin position i det danske marked; man vil også lave 8-10 nordiske produktioner årligt.

Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, har tidligere sagt til Mediawatch, at streamingtjenesternes indtog har sendt efterspørgslen på danskproduceret indhold i vejret. Og dét presser kapaciteten i alle dele af branchen, mener direktøren.

I august skrev hundredvis af filmfolk desuden i et åbent brev, hvordan fremgangen i branchen også har ført til et øget pres på budgetter og produktioner, hvilket i visse tilfælde har resulteret i dårlige arbejdsforhold.

HBO-chef: 'Vi har en helt anden opgave end DR'

Når man spørger Christina Sulebakk ind til udfordringen, lægger hun dog vægt på, at HBO med sit indtog er med til at skabe arbejde i den danske film- og tv-branche:

- Vi skaber arbejdspladser til de lokale produktionsmiljøer her i landet. Vi udvikler nogle talenter, der kan komme ind og arbejde bagved og foran kameraet. Og de historier, vi leder efter, er anderledes end dem, mange andre vil lede efter.

- Vores opgave er at have noget indhold, der også kan rejse over grænser, fordi vi producerer mere universelle historier. Vi har en helt anden opgave end DR.

Christina Sulebakk er General Manager for HBO Max i Europa, Mellemøsten og Afrika. Hun rapporterer til Johannes Larcher, der er Head of HBO Max International. (Foto: Michael Langhoff © HBO Nordic)

Nogle vil jo mene, at I tager de danske kræfter, der kunne være brugt til noget andet indhold…

- Helt sikkert. Der kan sagtens være en slåskamp om talenter. Vi leder efter talenter, som både er veletablerede, men også nye og upcoming. Det synes jeg også, at mange af vores produktioner har vist. Der vil jo være konkurrence. Og det vil der være, uanset om det er mellem TV2 og DR eller mellem Netflix og HBO.

- Det er brugeren, der vinder i det her. Det er dem, der får mere indhold og flere valgmuligheder.

Det er jo noget andet indhold, I tilbyder, end eksempelvis dansk og svensk tv ville gøre. Risikerer man, at brugerne fravælger public service-indhold til fordel for jeres indhold?

- Jeg tror på, der er plads til begge dele. Det er klart, der er kommet mange streamingtjenester ind på markedet. Men hvor mange er der om tre og fem år? Jeg ville ønske, jeg kunne tage en krystalkugle og se svaret, for så ville jeg være en meget rig kvinde.

- Men jeg tror på, at der er en superskarp fremtid for public service, for det er mega-, megavigtigt. Og jeg tror også på, der kommer til at være mange streamingtjenester. Det er brugerne, der skaber efterspørgslen. Vi kommer til at producere mere af det, som brugerne efterspørger.

Hvad tænker du om, hvis I skulle give en del af jeres overskud til Danmark via for eksempel en streamingskat, som nogle partier har foreslået?

- Vi har teams, som arbejder med det her, så jeg er ikke decideret involveret i det selv. De arbejder med de juridiske og politiske foranstaltninger.

Men hvad er dine tanker om det helt overordnet?

- Vi er globale, men vi er også lokalt forankret. Og så skal vi også være lokalt forankret i den måde, vi driver forretning på. Det er klart min strategi. Vi er altid åbne for dialog, og vi indgår i samtaler om det, for vi vil være lokale og globale på samme tid. Hvis man siger A, må man også sige B.

- Men der er andre, der arbejder med det og har dialogen, så jeg er ikke selv involveret i det.

'Sex and the City'-opfølgeren 'And Just Like That...' bliver én af de titler, man kan se på HBO Max. (© HBO Nordic)

'Det er en udfordring, der er på alle markeder'

Heller ikke Christian Wikander, der er HBO Max' Commissioning Editor & VP Original Programming, ønsker at forholde sig til tankerne om en eventuel streamingskat.

Og han køber heller ikke præmissen om, at streaminggiganten er med til at presse det danske produktionsmiljø specifikt. Det er derimod en verdensomspændende udfordring, mener han:

- Gode historier er utroligt eftertragtede over hele kloden. Det er en udfordring, der er på alle markeder: Hvordan uddanner vi nyt talent? Hvordan inviterer vi nyt talent indenfor? Hvordan skaber vi de praktiske muligheder, så nyt talent kan være med på produktionerne?

- Det er ikke kun os (HBO), men alle, der er nødt til at arbejde med det. Og dér har vi en rolle at spille. Derfor taler jeg om (at skabe plads til) nye stemmer. For jeg mener, det er vigtigt, og jeg mener, det hjælper os til at blive bedre.

Christian Wikander fortæller, at man allerede er ved at udvikle på mere dansk indhold til HBO Max i kølvandet på serien 'Kamikaze', der får premiere den 14. november. (© HBO Nordic)

Gør I nok for at skabe de nye stemmer selv?

- Der findes ikke et svar på, hvordan du gør det. Det handler om, hvem det er, der kommer med idéerne, og hvad de har behov for. Det er man nødt til at tilpasse sig. Vi gør meget for det i dag, og det skal vi bare fortsætte med.

Er der for få historier til de mange platforme?

- Jeg tror ikke, der er for få historier. Men jeg tror, der er for få, der kan fortælle dem.

HBO Max kommer til Danmark 26. oktober, og den første danske produktion, 'Kamikaze', får premiere 14. november.

FacebookTwitter