Instruktør har lavet en af dansk films voldsomste voldtægtsscener: Den var aldrig gået hjemme i Sverige

Forfatter og instruktør bag den danske film ’Holiday’ vil have os til at tale om alt det, vi normalt ikke ønsker at tale om.

Da ’Holiday’ blev vist på den tyske filmfestival i Oldenburg for en måned siden, valgte et par at forlade biografsæderne midt i filmen og smækkede hårdt med døren. Bare for at vise, hvor meget de misbilligede scenen, der er kaldt en af de mest ubehagelige i dansk filmhistorie.

- Ved hver visning er der omkring to der går. Sjovt nok er det tit par. Måske giver scenen dem lyst til at gå hjem for at knalde, lyder det Isabella Eklöf.

Hendes dansk har den her svenske accent, der afslører, at hun har boet det meste af sit liv øst for Øresund. Men den politiske korrekthed, der nærmest er ensbetydende med det at være svensk, har hun ladet blive derhjemme. For som hun selv siger, er der jo en grund til, at hun har valgt at bosætte sig i Danmark.

- Det er helt reelt, at der er et problem i Sverige i forhold til selvcensur. Der er svenskere, der har sagt til mig, at jeg aldrig kunne have lavet ’Holiday’ i Sverige. De siger, filmen har en moralsk tvetydig kvindelig hovedkarakter, som ikke er kampfeministisk.

(© Getty Images)

- Hvis jeg skulle have lavet en god feministisk film, så skulle hovedpersonen have været stærk, have smidt bh’en og kunne skyde alle mændene ned med en bazooka. Nogle mener, at jeg er med til at genskabe et overgreb ved at vise det på film. Men det vigtige for mig er, at vi prøver at tale om noget, der sker i virkeligheden, og som er ret almindeligt for mange, siger Isabella Eklöf.

Det, vi skal tale om, er temaet i hendes og manuskriptforfatteren, Johanne Algrens, film ’Holiday’, der i torsdags fik dansk premiere. Og selvfølgelig den voldtægtsscene, som for nogle er så voldsom, at de udvandrer, mens den for andre er stærk - eller ligefrem vækker genkendelse eller prikker til noget, man helst ikke skal tale om.

Livet som alfahans luksuselskerinde

’Holiday’ handler om den unge, smukke kvinde Sascha, der er en slags luksuselskerinde til den kriminelle macho-gangster Michael.

Han fodrer hende med dyre smykker, lækre middage og stoffer. Til gengæld må hun finde sig i både fysisk og psykisk vold - alt efter Michaels humør. Blandt andet i voldtægtsscenen, hvor kameraet stort set fanger alt, og hvor den dominerende alfahan afslutter sit angreb med at sprøjte sin ladning i ansigtet på Sascha.

Det store spørgsmål i filmen er, hvilket liv Sascha foretrækker. Ønsker hun at fortsætte livet med Michael, eller vender hun ham og de dyre gaver ryggen?

(© Reel Pictures)

- Netop voldtægtsscenen, som, jeg for øvrigt ikke mener, er en voldtægtsscene, er understregningen af, at Sascha har accepteret præmissen om, at hun ikke er sig selv, men blot en komponent i Michaels liv. Sådan noget accepterer man og klynger sig til, når man er faret vild, på den måde Sascha er. Hun ved ikke, hvor hun hører til og har ingen andre steder at tage hen, siger manuskriptforfatteren Johanne Algren.

Tro ikke på de nemme løsninger

Man sidder flere gange og undrer sig over, hvorfor hun ikke forlader ham. Hvorfor vælger I at lade hende gå så langt, uden at hun siger fra?

- Fordi man ikke skal tro på de nemme løsninger, man altid ser på film. Der vinder helten altid, og alle ender med at blive glade. Det er næsten destruktivt. Det giver en underligt overdrevet forventning om, at man altid vinder. Men når vi fejler ude i virkeligheden, så føler vi os snydt. For mig er det vigtigt, at vi i film også kan kigger mere realistisk på problemerne, siger Isabella Eklöf.

- Pointen er at vise, at man kan træffe valg, som efter bogen er forkerte, men som umiddelbart kan virke som de rigtige valg. Vi tager alle forkerte valg, og nogle gange bliver valgene kritiseret af andre. Men selv de klogeste kan træffe dårlige valg. Og når først vi har truffet et dårligt valg, så har vi det med igen at træffe nye dårlige valg, siger Johanne Algren.

’Holiday’ blev allerede vist i januar, da den var blevet udvalgt til Sundance Film Festival i USA, hvilket var tre måneder efter, at metoo-bølgen var blevet sat i gang.

Særligt i USA er filmen blevet set med metoo-briller. Nogle mener, at filmen udmærker sig ved at sætte ord - og frem for alt billeder - på den skyldfølelse, som både unge kvinder og mænd kan sidde med efter et overgreb. Andre mener derimod, at filmen er afskyelig på grund af voldtægten og volden.

- Folk må mene, hvad de vil, og det er okay med mig. Men jeg tror, at der var behov for filmen på det tidspunkt, den blev vist i USA, fordi den spejler, hvad metoo egentlig handler om, siger Isabella Eklöf.

Dumme valg gør dig ikke til en dum person

Har I så noget råd til dem, der står i Saschas situation?

- Drop skammen, og tal om tingene. Når andre lytter er der en mulighed for forandring. Hvis Sascha havde haft nogen at ringe til for at fortælle om sin situation, så ville hun nok selv høre, at der var noget galt, siger Eklöf.

Sascha er Michaels elskerinde, som han har sex med, når det passer ham. (© Reel Pictures)

- Piger som Sascha skal ikke føle sig dumme, fordi de tager dumme valg. Nogle gange kan man ikke overskue at finde og se årsagen til, at man gør noget dumt. Men det betyder ikke, at man er dum og ikke skal anerkendes, lyder det fra Johanne Algren.

For Isabella Eklöf handler det dog også om mændene.

- Men for mig er det ikke kun pigerne, der har brug for råd. Det er jo mænd, der behandler piger sådan, der er det virkelige problem. Men det er også vigtigt, at vi lader være med at dømme. Vi vil jo alle sammen som udgangspunkt behandle alle godt, men der er jo en grund til, at vi havner i forskellige situationer, men derfor skal vi alligevel tage alle alvorligt, tilføjer Isabella Eklöf.

'Holiday' kan ses i biografer i de større danske byer.