Jakob Stegelmann: Overgangen fra computerspil til film er svær

Anmelderne er ikke glade for den biografaktuelle film 'Assasin's Creed'. Computerspilsekspert Jakob Stegelmann mener, at det er svært at filmatisere et computerspil.

Jakob Stegelmann synes, at manuskriptet i 'Assasin's Creed' er for indviklet. Han roser dog filmens mange actionsekvenser. (Foto: 078024000873 © 20th Century Fox)

'Assasin's Creed' er seneste skud på stammen af computerspil, der er blevet filmatiseret.

En model, der også er blevet brugt på spil som 'Hitman', 'Prince of Persia' og 'Need for Speed'.

Computerspillet 'Assasin's Creed' med det flotte grafiske udtryk er blevet rost til skyerne af anmeldere for at genskabe landskaber og historiske bygninger og har siden udgivelsen i 2007 solgt næsten 100 millioner spil på verdensplan.

I dag har spillefilmen 'Assasin’s Creed' biografpremiere med skuespilleren Michael Fassbender, og den er ikke blevet taget godt imod af de danske anmeldere.

Ekstra Bladets anmelder kalder den for "en mislykket film", mens Berlingskes anmelder kalder den for "dræbende kedelig".

Spiluniverserne ukendt for mange anmeldere

Generelt er computerspilsspillefilm ikke et hit hos anmelderne. Og det er der en særlig grund til ifølge spilekspert Jakob Stegelmann fra tv-programmet Troldspejlet.

- Det er to sider af samme sag. Anmeldere er svære at imponere, og mange anmeldere kender ikke spiluniverserne.

For spilentusiasternes vedkommende kan kritikken være ligeså hård, fordi de til gengæld kender spiluniverset til bunds. Og den mere overfladiske fremstilling, som en film kan præsentere, gør dem ligeså kritiske som en traditionel anmelder - bare den anden vej rundt.

Transformationen til film er svær

Jakob Stegelmann kan godt lide, at universer fra romaner og spil flytter sig over på filmlærredet.

Han mener dog, at transformationen fra et interaktivt univers og computerspil til en spillefilm er sværere end fra roman til film, da det at spille et computerspil er en anden oplevelse end at læse en bog.

- I spillet 'Assasin’s Creed' er man selv en stor del af spillet, hvor man springer rundt på tagene og udforsker universet mere eller mindre, som man har lyst til.

- I biografen sidder man stille og kigger på en film. Man har en 'spændetrøje' på, og får ikke samme oplevelse, siger han.

Spilfilm sælger mange billetter

Ifølge Jakob Stegelmann er der dog eksempler på film, der er lykkedes med at dramatisere et computerspil.

- Jeg har ikke noget imod ’Tomb Raider’, ’Resident Evil’ og ’Warcraft’-filmene. Jeg synes, ’Resident Evil’-filmene fangede den stemning, der var i spillene, siger han.

Selvom anmeldere gerne tæsker løs på computerspilsfilmatiseringer, så går billetsalget ifølge Jakob Stegelmann alligevel ofte ret godt for den slags film.

- Spilbrands har store fanskarer, og det sikrer som regel, at filmene tjener sig selv hjem igen. Det er sjældent, at de flopper fuldstændig. Selv en halvdårlig filmatisering vil være et sikkert sats for producenterne, siger han.

Se Jakob Stegelmann fortælle om filmen Assasin's Creed her: