'Jeg har selv oplevet, at man fandeme skulle være uddannet i karate og judo for at slippe levende ud af nogle mænds kløer'

Karen Blixens mærkelige pagt med ung forfatter er omdrejningspunkt i ny Bille August-film. Rollen som Karen Blixen har fået Birthe Neumann til at tænke tilbage på sin egen karriere.

(Foto: Rolf Konow © SF Studios)

- Jeg har altid været irriteret på mig selv over, at jeg ikke var bedre til at sige: "Nu holder du kæft. Det gider jeg ikke."

Birthe Neumann har et pleaser-gen. Et af de gener, som de fleste os har. Det fandens pleaser-gen, som helst ikke vil ødelægge den gode stemning, der hvor man egentlig burde have sagt stop.

Tankerne har hun haft, siden hun var barn, men de er kommet op igen, da hun nu spiller med i filmen 'Pagten'. Her spiller hun en gammel og yderst intelligent Karen Blixen, som ved hjælp af sit magtfulde navn som anerkendt verdensforfatter får lokket en mandlig ung, gift digter til at flytte ind hos sig.

Se traileren til 'Pagten' her:

De indgår en meget utraditionel pagt, hvor han kommer under vingerne hos det litterære geni for at lære, hvordan ord bør smedes sammen. Til gengæld skal den unge digter sværge evigt troskab til Karen Blixen, som tydeligvis interesserer sig for flere ting i den unge digter end blot de ord, han skriver.

Det magtfulde, indflydelsesrige supermenneske, som tager alt på sin vej. Også en ung gift digter, som i jagten på sin egen succes havner midt i den ældre kvindes spindelvæv.

Og det er netop det, Birthe Neumann godt kan lide ved sin rolle som Karen Blixen.

- Vi lavede filmen under anden bølge af MeToo, og det fascinerede mig, at der er den her historie med omvendt fortegn, hvor kvinden er den, der udnytter sin magtposition.

- Det fik mig til at tænke på mit liv som ung, hvor jeg har oplevet, at ældre midaldrende mænd kunne tilbyde mig hjælp, støtte og roller, hvis vi ”kom godt ud af det sammen”. Der var ingen tvivl om, hvad der underforstået blev bedt om, siger Birthe Neumann.

Filmen 'Pagten' er baseret på forfatteren Thorkild Bjørnvigs bog 'Pagten: Mit venskab med Karen Blixen'. For pagten mellem Karen Blixen og eksisterede faktisk – og den unge digter var netop Thorkild Bjørnvig.

Bogen, der udkom tilbage i 1974, har fået ros for fabelagtigt at beskrive forholdet mellem to store digtere. Sidenhen har andre udfordret Thorkild Bjørnvigs version, hvor man kan få indtrykket af, at Karen Blixen også var lidt af et rovdyr. For pagten udvikler sig til at blive et halvlummert firkantsdrama, hvor Thorkild Bjørnvig kan ende med at være ham, der har bukserne på.

Og hvem er det så, der egentlig er offer og overgrebsmand?

- Jeg synes, det er spændende, at man ikke rigtig ved, hvem der egentlig er ofret, og hvem der ikke er. Tilsyneladende er det Karen Blixen, der har det hele, og som er forføreren. Men han vil det også så vanvittigt gerne, fordi han har alt at vinde, siger Birthe Neumann om forholdet mellem Karen Blixen og Thorkild Bjørnvig. (Foto: Rolf Konow © SF Studios)

- Filmen har også gjort mig opmærksom på, at der også kan være to om det. At det at være offeret, som jeg selv kan identificere mig med, også kan have en rolle, som ofret kan påtage sig, så det udvikler sig til et spil, siger Birthe Neumann.

- I denne historie burde han meget hurtigt have forstået, at det ikke kun er hans talent, der er på hendes dagsorden, og at der bliver krævet ting af ham, som ikke har noget som helst at gøre med hans skrivetalent. Det er en bevidsthed, som han fortrænger.

Så du siger, han egentlig selv har et ansvar for, hvad der skete?

- Ja, det siger jeg.

Det er da ellers et ret upopulært synspunkt at have i øjeblikket.

- Ja, det er det. Og det er beklageligt. Men ja, det er det, jeg siger. Men dermed ikke sagt, at det er de unge kvinder, som kæmper MeToo-kampen nu, der skal tage sig selv i nakken. Det siger jeg overhovedet ikke. Det er så godt, at MeToo-bølgen er kommet for at rydde op i det her. For jeg har selv oplevet, at man fandeme skulle være uddannet i karate og judo for at slippe levende ud af nogle mænds kløer, siger Birthe Neumann.

Birthe Neumann måtte tabe sig seks kilo og se og lytte flere interviews igennem med Karen Blixen, før optagelserne begyndte. - Det var et dejligt nørkleri at gå i gang med. Jeg så interviews fra tv og lyttede til radiooptagelserne med hende, og så lærte jeg nogle sekvenser udenad. Så begyndte jeg at kigge på replikkerne og forsøgte at forestille mig, hvordan melodien kunne gå, siger Birthe Neumann. (Foto: Rolf Konow © SF Studios)

Netop det at have bevidstheden i situationen og det lille mod til at sige: "Nej, det er jeg ikke interesseret i," har MeToo-bølgen åbnet mere op for, tror Birthe Neumann. Men det er noget, hun selv har kæmpet med, siden hun var helt lille.

- Jeg har altid været det, man i gamle dage kaldte for flinkeskolepigen. Jeg har altid været en, der havde svært ved at sige fra og gerne ville have, at andre skulle kunne lide mig. Sådan lidt behagesyge. Det billede har jeg altid kunnet tegne af mig selv, og det har irriteret mig flere gange, siger hun.

Birthe Neumann fortæller om en episode i 6. klasse, hvor hendes lærer efter en time bad hende om at blive i klassen. Der havde et stykke tid været uro blandt nogle elever, og læreren mente, at Birthe Neumann skulle begynde at sladre til læreren om, hvad der foregik mellem de andre elever.

- Jeg burde jo have sagt til hende: "Tror du, jeg er en stikker?" I stedet sagde jeg: "Ja, selvfølgelig skal jeg nok gøre det." Det kan stadig irritere mig, siger Birthe Neumann.

Hun vender sig om på stolen og hivet et plastikchartek frem, hun har gemt væk på stolesædet ved siden af. Hun hiver et papir frem med et gammelt billede af to nøgne mennesker på en scene, der stammer fra forestillingen 'Hesteguden' på Det Kongelige Teater.

- En af journalisterne, der kom før dig, havde det her billede med. Dengang var jeg 26. Jeg har aldrig set det billede før nu, fortæller hun.

- Jeg turde ikke sige nej til at være nøgen i den forestilling. Jeg var ansat på Det Kongelige Teater, og da hende, der egentlig skulle spille rollen, blev gravid, blev jeg bedt om at tage rollen. Men der var ingen, der spurgte, om det var okay, at jeg skulle være nøgen på scenen. Det havde jeg absolut ikke lyst til.

- Jeg havde det forfærdeligt. Det var på traumestadiet. Men man spurgte bare ikke om sådan noget dengang. Og man vil jo ikke være den ubehagelige, der sagde: "Nej, det har jeg ikke lyst til." For mig handler MeToo også om det pleaser-gen, siger hun.

Selvom hun har spillet Karen Blixen, som med al magt forsøger at lokke en ung digter i hendes arme, så har hun ikke selv ændret syn på den store danske forfatter. Hun mener, filmen viser en helt eksklusiv side af forfatteren i en tilspidset situation, som desuden er baseret på Thorkild Bjørnvigs egen fortælling.

- Filmen er et kærlighedsdrama. Men den beskriver også en verdensberømt og stor forfatters dæmoner: Et ulykkeligt ægteskab, en ungdomskærlighed, hun aldrig kommer sig over, hendes sygdom, som betyder, hun aldrig får børn, og at hun mister sin afrikanske farm.

- Hun har lidt så mange tab, men har blandt andet omformet det til at fortælle – og på grund af hendes evner og kreativitet er det lykkedes hende så helt ufattelig stort. Jeg kan se, hun gjorde forfærdelige ting ved andre, men jeg tror også, hun var utrolig omsorgsfuld og vidunderlig. Hun var nok bare absurd forelsket i denne her unge mand og ville skabe en verden, hvor de på én eller anden måde kunne forenes.

'Pagten' har biografpremiere 5. august.

Facebook
Twitter