'Jeg har sjældent set noget lignende': Instruktørs drøm er blevet til en mystisk film

'Make Up' er et psykologisk drama om en ung kvinde, der begynder at se en mystisk skikkelse under en ferie med sin kæreste.

'Make Up' er instruktøren Claire Oakleys debutspillefilm. Ideen fik hun fra en af sine drømme. (© Make Up/BBC)

Der er et spøgelse i 'Make Up'.

Det er slet ikke den slags spøgelse, du forestiller dig – sådan et, der smækker med døre eller pludselig kommer hoppende ud af ingenting.

Nogen af jer vil sikkert påstå, at det slet ikke er et spøgelse og at 'Make Up' overhovedet ikke er en gyserfilm. Men der er i hvert fald noget, der lurer i det uigennemsigtige.

Allerede efter få minutter dukker det op, da unge Ruth er ankommet til et feriecenter ved den forblæste engelske kyst i Cornwall.

Hun har hygget sig i gensynsglæde med sin kæreste, Tom, da hun ligger i sengen og hører et fælt skrig i skumringen. "Hvad er det?", spørger storbypigen. "Det er bare en ræveunge, der kalder på sin mor", svarer Tom roligt. Men det beroliger ikke Ruth synderligt.

Det kan godt være, at skriget har en naturlig forklaring, men der er noget andet bagved.

Er det det spøgelse?

Det har noget at gøre med havet dernede, som man for alt i verden ikke skal udfordre hvis man som Ruth ikke kan svømme. Og det har noget at gøre med det lange røde hår, Ruth finder på Toms tæppe.

Hvor kommer det fra? Hvem er kvinden med det røde hår, som Ruth får øje på derude mellem hytterne, men som er væk, da hun endelig når derover? Og hvem er kvinden, der stønner højt af frydefuld lyst på et toilet, da Ruth har været i bad?

Der er et spøgelse i 'Make Up' – også selvom det for mange af jer ikke vil være et spøgelse.

Nogle vil måske endda blive fornærmede over, at jeg kalder det et spøgelse.

'Make Up' havde premiere i USA og England i 2020 og kan nu ses i Danmark på Viaplay og Blockbuster. (© Make Up/BBC)

Jeg vil ikke afsløre, hvad det er, selvom I sikkert kan læse om det alle mulige steder på nettet, og endda kan aflæse det ud af flere af de festivaler, 'Make Up' har været på. Hvis du ikke kender spøgelsets natur, mens du ser 'Make Up', er det en langt større oplevelse.

Og du vil være lige så meget på en rejse mod noget ukendt, som Ruth er.

Mystisk drøm bærer filmen afsted

Derfor vil jeg heller ikke fortælle dig, hvad der skete i den drøm, der inspirerede den britiske instruktør, Claire Oakley, til 'Make Up'. Jeg vil blot afsløre, at det var en simpel drøm af den slags, vi alle drømmer, og som kan blive ved med at hjemsøge os i dagevis – måske kan vi endda huske den resten af vores liv.

Den lille simple drøms mystik bærer 'Make Up' afsted, fra Ruth hilser på den excentriske ældre dame, der bestyrer feriecenteret, og videre til Ruths syner, såsom kvinden hun har set i de forladte, plastikindpakkede sommerhuse.

23-årige Molly Windsor, der spiller hovedrollen i 'Make Up', har blandt andet medvirket i 'The Unloved' og miniserien 'Three Girls', for hvilken hun vandt en BAFTA-pris. (© Make Up/BBC)

Du kan påstå, at der da slet ikke er noget spøgelse i 'Make Up'.

Du kan også hævde, at det altså da er en ungdomsfilm og en dannelsesfortælling om en pige, der finder sig selv og bliver en kvinde.

Og du kan påstå, at filmen er lidt en sjuskerodebunke af alle mulige indtryk og indfald, der ikke har nogen klar sammenhæng.

Jeg er ligeglad. Jeg har sjældent noget lignende.

Claire Oakley er ung instruktør, der følger sin intuition og ser, hvor den bærer hende hen, og som stoler på, at en lille bid af en mærkelig drøm kan være lige så effektivt i en film som alt muligt, der kan forklares rationelt og som giver mening.

Det er en dejligt mærkelig og foruroligende drøm, Claire Oakley har haft. Og 'Make Up' ER en spøgelseshistorie.

(© Make Up/BBC)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk