'Jeg vil kæmpe hårdt for, at man som publikum kan se filmen i en robåd': Danske Davids anderledes filmprojekt vækker opsigt i udlandet

David Adlers virtual reality-film vandt en fornem pris på filmfestivalen i Venedig.

Her ses David Adler på scenen, hvor han modtager prisen for 'Bedste narrativ' for sin virtual reality-film 'Nattens ende'. (Foto: Filippo MONTEFORTE © Scanpix)

Dansk film blev lørdag aften hædret, da der blev uddelt statuetter ved en af verdens mest prestigefyldte filmfestivaler, Biennalen i Venedig.

Her kunne instruktøren David Adler nemlig modtage prisen for 'Bedste narrativ' for sin virtual reality-film 'Nattens ende'. Og nu er instruktøren i fuld gang med at finde ud af, hvordan projektet kan forløses, når det får premiere i Danmark.

I filmen sidder publikum i en robåd ansigt til ansigt med karakteren Josef, der spilles af Jens Jørgen Spottag, som fører dem gennem sine smertefulde minder om den nat i 1943, hvor han flygtede til Sverige fra det nazibesatte Danmark.

Folkene bag siger, at filmen er en kunstnerisk blanding af avanceret teknologi, som smelter sammen i et collage-lignende 3D-univers. (© Nattens Ende)

Og det var altså noget, som de kunne lide på Venedig Filmfestival.

- Det var lidt af en uvirkelig aften, fortæller David Adler til DR, efter han modtog prisen i den norditalienske by.

- Jeg har kæmpet for at få dette projekt til at blive til noget i fire år. Så det var både uvirkeligt og en lettelse og sidde i salen i Venedig. Vi ville lave et VR-værk, som havde det fortællende forrest, og derfor er det skønt at få en pris for bedste historie. Det føles virkelig godt.

Venedig går forrest med VR

Venedig Filmfestival er ikke kun kendt for at tiltrække velklædte, smukke filmstjerner, der gør deres entré på den røde løber foran fotografernes blitzende lys.

Filmfestivalen var også en af de første store festivaler til at omfavne virtual reality tilbage i 2016. Siden har VR-delen af festivalen vokset sig til en af verdens største, og i år blev der vist 24 virtuel reality-værker.

- Venedig Filmfestival er den af de store filmfestivaler, som klart promoverer VR-mediet bedst og mest, mener David Adler.

Instruktøren af 'Nattens ende' forelskede sig for år tilbage i virtual reality, fordi det ifølge ham kan noget helt specielt.

- Virtual Reality har i selve mediet indbygget en relation mellem dig og fortællingen, som jeg føler, der er meget fascinerende. Det er en slags blanding af film og teater. Men jeg ser det ikke som en konkurrent til filmmediet. Det er sit eget medie, som har sin egen måde at fortælle historier på.

Det er anden gang, at David Adler er nomineret til en VR-prisen i Venedig Filmfestival. Første gang var sidste år, hvor han var nomineret for 'Smagen af sult', som er et uafhængige VR-projekt til Christoffer Boes spillefilm af samme navn. (Foto: ANNALISA FLORI © Scanpix)

Den danske premiere på 'Nattens ende' er sat til midten af november, og her skal man ikke kun forvente en klassisk biografoplevelse tilsat VR-briller.

- Jeg vil kæmpe hårdt for, at man som publikum kan se filmen i en robåd, men mediet er stadig ungt, og vi skal finde ud af, hvordan vi kan vise værket på flere forskellige måder, lyder det fra instruktøren, som håber, at prisen for 'Bedste narrativ' kan åbne nye døre for ham.

- Prisen hjælper dig ikke med at få flere penge til dine næste projekter, men den hjælper dig til at få samtaler med folk, som kan åbne døre for dig, siger David Adler.

Filmfestivalen i Venedigs hovedpris gik til den franske film 'Happening', som er instrueret af den franske instruktør Audrey Diwan.

Juryens Pris gik til den italienske instruktør Paolo Sorrentino for filmen 'The Hand of God'.

Filmfestivalen i Venedig

  • Filmfestivalen i Venedig sluttede den 11. september.

  • Det er 78. gang, at filmfestivalen finder sted i den italienske kanalby.

  • Sidste år fik filmen 'Nomadland' hovedprisen Den gyldne løve.

  • Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, som festivalen i Venedig faktisk hedder, er verdens ældste filmfestival.

  • Den første udgave i 1932 havde ingen konkurrencer, men to år senere brugte den italienske diktator Benito Mussolini festivalen som et PR-apparat for hans styre, og en af priserne fik navnet 'Mussolini-prisen'.

Facebook
Twitter