Johan står bag en af verdens bedste tv-serier: Skulle lige have lov af konen først

- Det perfekte projekt, siger den nykårede Emmy-vinder Johan Renck om successerien 'Chernobyl'.

Hvad er løgnens pris?

Det er det helt centrale spørgsmål, der bliver undersøgt i HBO-miniserien 'Chernobyl', som omhandler en de største menneskeskabte katastrofer i nyere tid – nemlig atomulykken i Tjernobyl i april 1986.

Men selv om den fem afsnit lange miniserie aldrig tilbyder noget entydigt svar på sit eget spørgsmål, så var Emmy-akademiet ikke i tvivl, da tv-verdenens svar på Oscar-statuetterne blev uddelt natten til mandag, dansk tid.

Her vandt serien, der var sommerens helt store samtaleemne i serieland, både prisen for bedste miniserie, en pris for sit manuskript samt prisen for bedste instruktion af en miniserie. Dermed blev 'Chernobyl' en af aftenens mest vindende serier – kun overgået af komedieserien 'Fleabag', der vandt fire priser.

Hustru skulle give grønt lys

Instruktøren bag 'Chernobyl' er svenske Johan Renck, som jeg mødte for en måneds tid siden ved Copenhagen TV Festival.

Der fortalte han, at serien faktisk var lige ved slet ikke at blive til noget.

- Jeg var nødt til at få nogle gode sætninger, jeg kunne sige til min kone om, hvorfor vi skulle til Østeuropa igen. Så jeg blev forsikret om, at der ville blive taget sig godt af os, forklarer svenskeren med det viltre skæg og bohemeagtige fremstråling, da vi sidder over for hinanden i et lyst lokale på Tivoli Hotel i København.

Han skynder sig at understrege, at hustruen Elin Renck 'er cool', men at det er sin sag at få logistikken til at gå op med rejser, filmsets – og ikke mindst parrets fire børn på et, tre, fem og seks år, som han fortæller, han skal i Tivoli med, når vi er færdige med vores interview.

- Vi var lige kommet fra en god, men hård oplevelse (med lave miniserien 'The Last Panthers'). Jeg gik på arbejde hver dag og mødte mine kollegaer og venner, mens min kone så skulle få tiden til at gå i Beograd eller Podgorica.

- Det er ikke det letteste, og hendes glæde er vigtigere min. Og vores børn skal også være glade. Den yngste blev født, mens vi filmede i Litauen.

- Når jeg kommer hjem på weekend fredag eftermiddag, så er det min tur til at tage mig af børnene, som min kone har taget sig af hele ugen, fortæller Johan Renck, der her ses med sin hustru Elin til Emmy-prisuddelingen. (Foto: Robyn BECK © Scanpix)

Folk skal tænke: 'Fuck, det var ligesom at være der selv'

Historien til 'Chernobyl', der er skabt og skrevet af Craig Mazin (som vandt manuskriptprisen ved Emmy-uddelingen) var dog så god, at Renck endte med at takke ja til at være instruktør på projektet.

- Der findes ikke så mange projekter om dybe, dystre tragedier med rystende billeder, så jeg tænkte: 'Det her er jo det perfekte projekt for mig!'

Og de rystende billeder løber da også som en klaustrofobisk, uhyggelig rød tråd gennem seriens fem timelange afsnit.

Da reaktor fire i atomkraftværket ved Tjernobyl nedsmeltede, førte det nemlig et radioaktivt udslip og frygtelige konsekvenser med sig.

Flere af de intetanende brandmænd, man havde sat til at slukke ilden i det brændende atomkraftværk, begyndte at kaste op og fik, hvad der lignede brandsår på hænderne og i ansigtet, efter de havde været helt tæt på den livsfarlige, radioaktive stråling.

Mange mennesker omkom i ulykken, og det formodes, at tusindvis af menneskers liv blev betydeligt forkortet, efter de havde befundet sig i området – i serien blandt andet foreviget i en på én gang poetisk og frygtelig scene, hvor lokale indbyggere betragter den lysende, radioaktive stråling fra kraftværket oppe fra en bro få kilometer borte.

De anede intet om, at den radioaktive stråling gennemborede deres kød, blod og knogler.

- Det vigtigste for mig er at få folk til at føle: 'Fuck, det var ligesom at være der selv', fortæller Johan Renck.

- Jeg tror, film handler om at få folk til at føle frem for at tænke. Det emotionelle aspekt er altid det vigtigste for mig. 'Chernobyl' er ikke en drama-dokumentar, men en dramaserie. Jeg vil gerne have folk til at fordybe sig i dens verden og føle ting på baggrund af karakterernes oplevelser og psykologi.

- Overordnet set ved vi, hvad der skete, men det debatteres stadig, hvad der forårsagede selve eksplosionen, forklarer Johan Renck om 'Chernobyl'. Her ses en scene fra serien med det brændende kraftværk. (© HBO Nordic)

Kritiseret af Rusland

Selv om 'Chernobyl' lægger sig tæt op ad virkeligheden, er den blevet kritiseret af russisk stats-tv for at dække over de sovjetiske heltegerninger, der fandt sted efter ulykken. Nu barsler man fra russisk side med en serie, der vil vise, 'hvad der i virkeligheden skete' for 33 år siden.

- Russerne er kritiske (over for serien), fordi de ikke kan lide at vise fejl, mener Johan Renck.

Han medgiver, at der er ting i serien, der med vilje ikke er hundrede procent korrekte.

- Sådan er det, når man koger tre-fire års historier ned til fem en halv times tv-serie. Jeg mener, serien har styr på sine fakta, men selvfølgelig er der nogle af karaktererne, vi for eksempel har fundet på selv for at kondensere historien.

En af dem er atomfysikeren Ulana Khomyuk, der bliver spillet af Emily Watson og er et sammenkog af de forskere, der arbejdede på at løse situationen.

To af seriens absolutte hovedroller er dog baseret på rigtige personer og indtages af skuespillerne Jared Harris og Stellan Skarsgård.

Harris spiller rollen som kemikeren Valery Legasov, der som den første person forsøger at gøre politikerne opmærksomme på ulykkens skræmmende omfang, mens Skarsgård spiller rollen som politikeren Boris Scherbina, der leder efterforskningen og langsomt må lægge sig fladt ned for Legasovs enorme viden.

- Mange skuespillere siger til mig, at det er let at arbejde med mig, fordi jeg ved præcis, hvad jeg vil. Jeg ved, hvad jeg vil med en scene eller et billede. Det handler om at få andre til at føle det, jeg selv føler, forklarer Johan Renck, der blandt andet lavede musikvideoer for Madonna, Kylie Mingoue og Robyn, inden han kastede sig over film og tv.

- Det var aldrig meningen, at jeg ville lave musikvideoer; jeg ville finde en måde at komme til at lave film på, siger Renck, der tror, 'man er et andet menneske', når man har set 'Chernobyl'.

- Jeg vil altid gerne skabe ting, hvor det føles, som om man tager del i oplevelsen, frem for at man sidder og ser noget på en skærm. Og man kan ikke se 'Chernobyl' uden at blive påvirket.

Stellan Skarsgård (til venstre) og Jared Harris i en scene fra 'Chernobyl'. De var begge nomineret til en Emmy-pris for deres præstationer i serien. (© HBO Nordic)

'Der er skønhed i tragedien'

Og hvad er så løgnens pris?

Måske vil Johan Renck give mig et mere håndfast svar på det spørgsmål, hans serie nøjes med at kredse poetisk omkring.

- I dag lever vi i en tid, hvor man ikke behøver forholde sig til sandheden, og det er serien en kommentar til. Sandheden sejrer altid; men den tid, vi lever i i dag, er et bevis på, at man kan komme ganske langt på løgne og falske påstande.

Midt i alle de frygtelige konsekvenser og løgne, der kommer i kølvandet på Tjernobyls nedsmeltning, findes der dog også en slags skønhed, mener Johan Renck.

- På en eller anden mærkelig måde handler serien også om skønhed; tragediens skønhed. Der er skønhed i tragedien, fordi der er en skønhed i den selvopofrelse, nogle af de her mennesker viser.

- Jeg ved godt, at det lyder kontroversielt, men jeg siger det ikke i letsindighed. Jeg mener det oprigtigt: Der er noget smukt i, hvordan menneskeheden håndterer og reagerer på sådan en katastrofe, når den rammer.

Johan Renck med én af seriens i alt tre Emmy-priser. Han skal med egne ord bruge den kommende tid på at slappe helt af. (Foto: Jim Ruymen © UPI)