Per Juul Carlsen: Her er året bedste film

Filmanmelder Per Juul Carlsen har kigget årets anmeldelser igennem og udvalgt fem film, som, han mener, er de bedste.

Per Juul Carlsen fra Filmland på P1 giver dig sine bud på, hvilke film der var de bedste i 2014. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

’Interstellar’

Årets mest omdiskuterede film, i hvert fald blandt danske anmeldere. En genistreg eller en omgang effektlir?

Svaret er en genistreg, en vild vision om menneskehedens samhørighed på tværs af universet og af tiden og en smuk beretning om den afstand, en far vil rejse for at gense sin datter. Sjældent har jeg følt mig så eksalteret og rundtosset efter en film.

’The Wolf of Wall Street’

70-årige Martin Scorsese opsummerer alle sine bedste filmtricks, og Leonardo DiCaprio fyrer den af i sin måske bedste rolle som virkelighedens troldmand på Wall Street, Jordan Belfort.

Grådigheden står ud til alle sider, men det smågeniale ved ’The Wolf of Wall Street’ er, at Scorsese så overbevisende smider grådigheden tilbage i hovedet på publikum. Kontanter og karriere er vor tids gud - og Belfort er hans discipel.

’12 Years a Slave’

Den amerikanske filmverden har aldrig haft modet til at dykke helt ned i nationens store skamplet, slavetiden. Der skulle en engelsk instruktør, Steve McQueen, til at hive fat i et af de stærkeste vidnesbyrd om datidens barbari, Solomon Northups selvbiografi af samme navn fra 1853.

Den levende beskrivelse af slaveriet var rigeligt i sig selv, men styrken ved McQueens film var især den håndgribelige fornemmelse af at være et menneske, der mister sin frihed.

’Når vinden rejser sig’

Den 73-årige japanske animationsmester Hayao Miyazaki afsluttede sin filmkarriere med et vildt og overdådigt slaraffenland, der opsummerede hans andre film.

Hans faste træk – flyvemaskinebegejstringen, naturglæden, pacifismen, eventyret – stødte sammen i en uoverskuelig fortælling om (bl.a.) Jori Horiskoshi, der tegnede flyet Mitsubishi Zero til den japanske hær under 2. verdenskrig.

’Ida’

På et år, hvor spillefilm blev længere og længere, og et seriøst drama mindst skulle vare tre timer, gik polske Pawel Pawlikowski meget overbevisende i modsat retning.

82 minutter varede ’Ida’, en underspillet sort/hvid beretning om en novice, der tager på roadmovie ud i den meget polske og meget virkelige virkelighed i 1961, få dage før hun skal afgive løfte og blive nonne.

De 82 stramt komprimerede minutter leverer til gengæld drama til en hel tv-serie.

Facebook
Twitter