Kannibalisme, tortur og grusom vold: Netflix' nye fantasy-brag er ikke for sarte sjæle

'Sweet Tooth' handler om børn, der er hybrider mellem dyr og mennesker, og som lever i et samfund, der hærges af en mystisk sygdom.

11-årige Christian Convery spiller hovedrollen som drengen Gus, der er et menneskebarn med dyretræk. (© 2021 Netflix)

Spoiler-advarsel: Artiklen indeholder detaljer om handlingen i 'Sweet Tooth'.

Titlen på den nye Netflix-serie 'Sweet Tooth' er utroligt rammende.

For 'Sweet Tooth' er nemlig ikke kun sød, selvom det æstetiske udtryk er til den polerede side. Den har også tænder.

Hovedpersonen Gus er et meget kønt og velopdragent barn i en fremtid, hvor alle børn pludselig fødes med dyretræk. Hvorfor er et centralt mysterium.

Det kan selvfølgelig være en slags lynhurtig evolutionær respons, for det meste af jordens menneskelige befolkning er samtidig blevet udryddet af en mystisk sygdom. Børnene med dyre-dna er uberørte af sygdommen. Og så ser de utroligt nuttede ud. Sjovt nok er de allesammen meget, meget kønne.

Det meste af serien foregår tilmed i ekstremt smukke omgivelser med bjerg og skov i nationalparken Yellowstone og deromkring.

Såvidt det søde og nuttede. Det er der masser af.

Men der er også noget andet, der kommer snigende.

Creepy semi-kannibaler, der tilsyneladende vil spise Gus, fordi han er halvt dådyr, for eksempel.

Der er en barsk fyr med et mystisk brændemærke på brystet, der hjælper Gus, men også dræber folk uden at blinke - med både våben, de bare næver og sågar en bjørnefælde.

Serien har også senere på sæsonen nogle afsløringer, der får børnemishandlingsscenen i slutningen af første sæson i 'His Dark Materials' til at blegne. Hvis du har set den, så ved du, hvad jeg snakker om. Den med de to bure. Ouch.

Jeg troede hele tiden, at jeg vidste, hvor jeg havde 'Sweet Tooth', men den leger utroligt effent med mine genreforventninger. Lad mig lige tage dig med igennem et par af de overraskelser, jeg fik undervejs.

1

Overraskelse nummer ét: Ikke bare 'The Road' møder 'Bambi'

Tegneserien 'Sweet Tooth', som den nye serie af samme navn bygger på, er skrevet og tegnet af canadiske Jeff Lemire. (Foto: Kirsty Griffin © 2021 Netflix)

Jeg er nok lidt påvirket af, at jeg lige faldt over traileren til Kevin Harts nye film, 'Fatherhood', hvor han spiller en "enkemand, der påtager sig et af de hårdeste jobs i verden: fædreskabet".

Jeg bliver lidt irriteret over, at vi tilsyneladende stadig lever i en 'Hænderne Fulde'-verden, hvor mødrene skal dø, for at vi kan forestille os en enlig far.

Så da 'Sweet Tooth' gudhjælpemig også startede med, at dådyrdrengen Gus bor i skoven med sin martrede far, fordi moren tilsyneladende er død af den mystiske "sygdom", rullede jeg lidt med øjnene.

Tilmed bliver vi præsenteret for to andre mænd, der også har mistet deres koner, og som også har et distanceret forhold til det at drage omsorg for børn: Børnelægen Dr. Singh, der nok er sød ved børn, men kun gennem sit arbejde. Og Tommy Jepperd aka Big Man, seriens store, tavse, barske fyr, der kun hjælper Gus, fordi han er absolut nødt til det.

Så er der ellers lagt op til en hypernuttet udgave af 'Mad Max', eller 'Bambi' møder 'The Road'.

Heldigvis er det ikke hele sandheden. Uden at snyde på vægten, laver serien et fikst dobbelt fakeout, hvor den klipper to historier sammen, hvilket først snyder den film- og serietrænede hjerne, men bagefter gør, at det overhovedet ikke bliver den melodramatiske pølsefest, den lægger op til i første afsnit.

2

Overraskelse nummer to: Grusomheder og børn - hård kombination

Børnene, der er halve mennesker og halve dyr, bliver jagtet af mennesker, der er bange for, at børnene er årsagen til den mystiske sygdom, der hærger verden. (Foto: Courtesy of Netflix © 2021 Netflix)

Historien om et barn, der er født anderledes, mister sine forældre og skal blive voksen for tidligt. Et barn, som kommer ud på en lang rejse, og et barn, der viser sig måske at være vigtig for planetens overlevelse. Det lyder som et 'Den grimme ælling'-eventyr for hele familien.

Og på en måde er det også det, men man skal tage antydningerne af en ubehagelig verden i starten af serien ret alvorligt. For det eskalerer til et punkt, hvor man skal have mod på at udrede meget ubehagelige koncepter som kannibalisme, tortur, fatale medicinske forsøg på mennesker, voldelige gruppedynamikker og den slags for sine børn, hvis man skal se den sammen.

For eksempel møder Gus og Big Man på et tidspunkt en gruppe børn i skoven, og det virker først som seriens rigtige helte.

En hel hær af små Greta Thunberger, der tænker, at de voksne har smadret verden, og at virussen er naturens desperate reaktion.

Men bedst som man tror, at serien læner sig ind i nuttetheden og fantasien om, at børnene er klogere og renere end de voksne, bliver Ønskeøen pludselig til 'Fluernes Herre'.

3

Overraskelse nummer tre: Ideologisk uforudsigelig

Her ses en del af den såkaldte Animal Army i 'Sweet Tooth'. (Foto: Kirsty Griffin © 2021 Netflix)

I seriens allerførste scener får vi et ekstremt klassisk katastrofe-setup, hvor civilisationen hurtigt bryder sammen på grund af Sygdommen. Som én bifigur med pinlig alvor forklarer: "Da internettet røg, var det helt slut."

Man vil være lovligt undskyldt, hvis man hurtigt afskriver den som et forsøg på at lave samtidseventyr ud af corona-epidemien. Men tegnserieforlægget er faktisk fra 2009, og serien var planlagt før Covid-19 og blev bremset i optagelserne af epidemien. Der er så efterfølgende sat nogle mere eller mindre vellykkede referencer ind - som for eksempel et skilt om, at man skal holde to meters afstand.

I de klassiske katastrofefilm gyser vi af frygt over at se en eller anden tilfreds hovedperson få sit liv revet i stumper, mens vi sidder i sikkerhed i vores sofa og har nem adgang til hårde hvidevarer og frisk mad. Vi håber selvfølgelig på en genopbygning af civilisationen, og at staklen kan få sit liv tilbage.

En mere hemmelig nydelse ved katastrofen er måske, at ødemarken ikke kun er et mareridt, men også en drøm.

Man lever sig ind i fantasien om et simpelt liv i den brutale natur, hvor alt det komplicerede og kedelige ved livet er fjernet: rudekuverter, færdselsregler, menneskelige relationer uden intensitet, hamsterhjulet.

Men selvom første afsnit følger opskriften til punkt og prikke, overrasker andet afsnit lynhurtigt ved meget direkte at iscenesætte de utopiske muligheder i katastrofen.

Vi møder Aimee, der keder sig helt vildt som psykolog med privat praksis. Efter civilisationen er kollapset, finder hun en zoologisk have og sig selv i projektet om at reetablere den som reservat for børn som Gus, født med dyregener.

'Sweet Tooth' er baseret på en anerkendt tegneserie af samme navn, og selvom den tager sig nogle friheder, så arbejder den sig, såvidt jeg kan greje, omtrent igennem en tredjedel af tegneseriens historier i første sæson. Det betyder, at det kan blive en flot, afrundet serie på tre sæsoner, hvis den holder tempoet oppe.

På den måde lader den til at læne sig op ad 'His Dark Materials', der er en anden vellykket fantasyfilmatisering, der også lægger op til at filmatisere tre oprindelige bøger over tre seriesæsoner.

Den taler på en måde også til samme, sære målgruppe, der må være seere, der er unge nok til at kunne lide fantasy med børn i hovedrollerne, men samtidig har nerverne til ret grusom vold.

Du kan se 'Sweet Tooth' på Netflix.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk