Længe leve flow-tv: ’Disneys Juleshow’ får bedste seertal siden 1992

’Disneys Juleshow’, der blev vist juleaftensdag på DR1, er det næstmest sete program i hele december indtil videre. Lidt over 1,1 million så med, da Bambi snublede på isen.

'Disneys Juleshow' blev sendt på DR1 juleaftensdag kl. 16. (© Disney)

Tv-serier og film bliver i stigende grad set på streamingtjenester.

Men ikke alt på de gamle flow-kanaler er ramt af faldende seertal.

’Disneys Juleshow’, der blev vist på DR1 juleaftensdag, har i år fået de højeste seertal siden 1992. Over 1,1 million så med, da Disney-figurer som Peter Pan, Chip og Chap, Bambi og Jesper Fårekylling ønskede glædelig jul, fremgår det af Kantar Gallup TV-Meter.

I 2009 og igen i 2013-2015 lå seertallet for programmet lige over en million. Ellers har det, siden TV-Metermålingerne begyndte i 1992, ligget på mellem 471.000 seere og 922.000 seere.

Dermed er programmet det mest sete i hele juleugen i år og det næstmest sete i december indtil nu – kun overgået af landskampen i kvindehåndbold mellem Rusland og Danmark, som blev vist på TV 2 13. december.

Jakob Vikær Hansen, der er medieforsker i DR, kalder det for lidt af en bedrift.

- Det sker sjældnere og sjældnere, at tv-programmer på traditionelt tv når over en million seere. At Jesper Fårekylling kan trække så mange seere til i disse streaming-tider er i sig selv lidt af en bedrift, og det vidner blandt andet om, at traditioner i julen ikke kun gælder menuen på julebordet, men også hvad der sker i f.eks. tv, siger han.

Også de ældre så med

Tallene viser desuden, at det både var yngre, men også de ældre seere, som så med.

Hele 64 procent af dem over 55 år, der så tv på det tidspunkt, hvor ’Disneys Juleshow’ blev sendt, fulgte disneyfigurerne på DR1.

’Disneys Juleshow’ blev første gang vist i USA i 1958 og på DR i 1967. Men først i 1991 blev juleaftensdag den faste sendedag herhjemme.

Facebook
Twitter