Manden bag 'Forbrydelsen': Alle elsker hemmeligheder

Film og tv-serier er fyldt med hemmeligheder for seerne. For manden bag 'Forbrydelsen' er det helt naturligt at holde de store afsløringer helt tæt til kroppen.

Manuskriptforfatter Søren Sveistrup undgår selv at se film- og tv-trailere for ikke at få ødelagt sin oplevelse som seer. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Han har holdt på de hemmeligheder, som op mod to millioner danskere har talt om og gættet på.

Forfatteren bag blandt andet tre sæsoner af den danske tv-serie 'Forbrydelsen’, Søren Sveistrup, ved, hvordan det er at være en af de få, der kender til noget, som rigtig mange spørger til.

Det viser sig dog, at han selv foretrækker uvidenheden.

- Jeg er nødt til at stoppe dig. Du skal ikke sige noget som helst om 'Game of Thrones', for jeg er først lige gået i gang. Jeg vil ikke vide noget om den, siger han med det samme, da dr.dk nævner HBO-serien som et eksempel på en tv-serie, hvor handlingen holdes skjult inden sæsonpremieren.

- I de gode historier er vi afhængige af hemmeligheder

Det er nemlig ligesom med de gode og spændende historier, der bliver fortalt rundt om lejrbålet, mener han. Ingen bryder sig om, hvis man pludselig springer i handlingen og afslører, at det er den nok så berømte butler, der er morderen.

- Alle elsker hemmeligheder, og i de gode historier er vi helt afhængige af dem. Når vi ser film eller tv-serier, ved vi ikke, hvad det ender med. Hvem er morderen? Får de hinanden til sidst? Undervejs rejses spørgsmålene, og det ligger i hele dramaturgien at bygge spændingen op, for vi elsker de såkaldte cliffhangers, forklarer han.

Som eksempel nævner han den politiske dramaserie 'House of Cards', hvor næsten hvert afsnit slutter med et nyt spørgsmål, der skal besvares.

Den amerikanske successerie 'House of Cards' med Kevin Spacey i hovedrollen som den skruppelløse politiker Frank Underwood er fuld af hemmeligheder. (Foto: Nathaniel Bell © Netflix)

Manuskript endte på café

Uanset om det er film eller tv-produktion, er der en stiltiende accept af, at ingen involverede afslører noget af eller hele handlingen, mener Søren Sveistrup.

Men der er dog stor forskel på danske tv-serier og store, dyre produktioner som for eksempel 'Game of Thrones', som er skabt af David Benioff og Dan Weiss for HBO.

- Selvfølgelig passer man godt på sit manuskriptet. For nogle år tilbage blev der fundet et manuskript til serien 'Nikolaj og Julie' på en café i København, og så skrev et formiddagsblad om det. Det sker, at noget slipper ud. Men vi pakkede os ikke ind i PET-agenter af den grund. Det er meget amerikansk, tror jeg, siger han.

'Morderen' blev selv overrasket

Dramaserien 'Forbrydelsen' blev ellers især kendt for at holde identiteten på morderen skjult helt til det sidste. Selv ikke skuespilleren, der var udstyret med den dystre skæbne, anede uråd før de allersidste læseprøver.

Mikael Birkkjær, der havde rollen som Ulrik Strange i anden sæson af 'Forbrydelsen', husker, at det først var, da sjette afsnit skulle indspilles, at han fandt ud af, at han selv var morderen.

- Jeg fik noget af et chok og tænkte: "Hvordan fanden kunne jeg have nået det?". Men så faldt brikkerne på plads, siger han og erkender, at det derfra ikke var helt nemt altid at tie stille.

Engang, hvor han var ude og drikke øl med en flok gamle venner, var han tæt på at fortælle det.

- De fulgte også med i serien, og vi sad og snakkede om den. Og pludselig, efter jeg havde fået nogle øl i kroppen, tænkte jeg: "Ok, nu skal jeg passe på, for jeg skal ikke antyde noget som helst". På en eller anden måde havde jeg lyst til at sige det. Der er jo en almenmenneskelig lyst i os til at fortælle noget hemmeligt, siger Mikael Birkkjær.

Han husker, at han konstruerede nogle sætninger, som lød overbevisende, for ikke at afsløre noget om handlingen, når folk spurgte til hans rolle i 'Forbrydelsen'.

Skuespiller Mikael Birkkjær fandt først sent ud af, at hans karakter var den person, Sarah Lund, spillet af Sofie Gråbøl, jagtede igennem anden sæson af 'Forbrydelsen'. Her ses de to sammen med Morten Surballe (tv.), der spillede Lennart Brix i serien. (Foto: JEPPE MICHAEL JENSEN © Scanpix)

- Det duer ikke at involvere for mange

Det er ikke kun for at sikre hemmelighederne i et manuskript, at det holdes skjult - selv for skuespillerne. Der er nemlig også et element af praktik i det, fortæller Søren Sveistrup.

- Det er klart, at når man laver en krimi, er man nødt til at holde morderen hemmelig. Kortene bliver holdt tæt til kroppen, og man vender det måske kun med to-tre personer. Hvis jeg er hovedforfatter, har jeg også vetoretten, og det duer ikke at involvere for mange, for så skal alt pludselig diskuteres i plenum, siger han og fortsætter:

- Det er ikke, fordi jeg soler mig i, at jeg ved mere end de andre. For mig handler det faktisk mere om, hvorvidt jeg fortæller det rigtige undervejs. Jeg mener, hvis man hænger geværet op i første akt, så skal det også affyres til sidst.

En drilleleg

Noget tyder på, at fortællingen i 'Forbrydelsen' lykkedes, for selv i dag - snart syv år efter, serien fik premiere - bliver både Søren Sveistrup og Mikael Birkkjær mindet om, hvad de har været med til at skabe.

- Så sent som i søndags var jeg til bryllup, hvor der var nogle englændere blandt gæsterne. De er vilde med både ’Forbrydelsen’ og ’Borgen’ derovre, og pludselig så de på mig og sagde: "Oh my God, the killer is here", fortæller Mikael Birkkjær.

- Folk henvender sig til mig og fortæller, at de er glade for den spænding, de blev holdt i. På en måde er det jo en leg, hvor man driller publikum, der hele tiden leder efter slutningen, og vi bliver sådan lidt afhængige af den der detektivvirksomhed, fortæller Søren Sveistrup og nævner den amerikanske film 'The Sixth Sense' fra 1999, hvor handlingen kom som en overraskelse for ham.

- Der synes jeg virkelig ikke, at jeg havde fået fortalt noget undervejs. Og hvis nogen havde afsløret over for mig, at hovedkarakteren var død hele tiden, så havde jeg jo fået filmen ødelagt. Det var rigtig godt holdt tilbage.

Søren Sveistrup og 'Forbrydelsen'

  • Søren Sveistrup er manuskriptforfatteren bag 'Forbrydelsen' og andre store tv-dramaserier som 'Hotellet', 'Taxa' og 'Nikolaj og Julie'

  • Han har også skrevet manuskriptet til filmen 'Der kommer en dag', som blandt andet har Lars Mikkelsen og Sofie Gråbøl på rollelisten

  • I 2011 vandt 'Forbrydelsen' en BAFTA-pris for bedste internationale tv-serie - og var i øvrigt nomineret i samme kategori året efter

  • I 2013 vandt 'Forbrydelsen' en Robert-pris for bedste tv-serie

Facebook
Twitter